מחדל המחסור בציוד צבאי בסיסי ללוחמי מילואים - גם ביחידות המובחרות ביותר: מזה כשבוע פועלות בגזרת עזה יחידות הסיור הקדמיות של חטיבת הצנחנים המובחרת במילואים 551. עדויות מדאיגות מהיחידה מדברות על אמצעי לחימה לא תקניים, ציוד מיושן ועל מחסור גובר בשכפ"צים קרמיים, שכבר עלו, לפי הלוחמים, בחיי אדם במתקפת הפתע של חמאס ביום שבת: "כבר שבוע מתחננים לפלטות קרמיות, יש תחושת קריסה לוגיסטית - מה יקרה כשנילחם בתוך הרצועה?".

שלושה לוחמים במילואים מהיחידה המובחרת הוקפצו מהבית לגזרת עזה בשבת בבוקר, כחלק מהכוננות המבצעית שלהם, ועברו במחסני היחידה שבמחנה ביל"ו הסמוך לרחובות, כדי להצטייד באמצעי לחימה בדרכם לדרום. מדובר בבסיס של האוגדה המובחרת ביותר בצה"ל, 98, שצה"ל אוהב להזמין לימ"חים שלה עיתונאים כדי להראות שהכל נוצץ, ושללוחמי העילית במיל', בוגרי יחידות כמו מגלן ודובדבן, לא חסר מאום.
"בסדיר התאמנתי תמיד עם וסט עם פלטות קרמיות, למרות שזה היה קשה ומעצבן, כי ידענו שכך נילחם בעזה", מעיד נ', אחד הלוחמים ששוחח עימנו, "אבל במילואים לא נותנים לנו את זה, גם לא באירוע אמת. הגענו להילחם באזור כפר עזה, ומיד נתקלנו במחבלים והסתערנו. שלושה מחברינו נהרגו, אחד מהם ספג קליעים במרכז גופו.
"אלא שאנחנו כבר כמעט שבוע ימים אחרי מכת הפתיחה, מתחננים לקבל פלטות קרמיות, ועדיין מוקפצים לסריקות ומרדפים אחר מחבלים חמושים שנמצאים בשטחנו. כלום. הזמנו מתרומות משלוחי פלטות קרמיות מחו"ל, כי על צה"ל אי-אפשר לסמוך, אבל כל המטענים הללו תקועים במכס בגלל בירוקרטיות מטומטמות".
4 צפייה בגלריה
קיבוץ בארי לאחר הטבח
קיבוץ בארי לאחר הטבח
לוחמים בקיבוץ בארי
(צילום: גדי קבלו)
4 צפייה בגלריה
שיירת הטנקים שמתקדמים לכיוון עזה
שיירת הטנקים שמתקדמים לכיוון עזה
"כמה זמן לוקח לשנע ציוד שהצבא טוען שיש?"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול רצעות עזה
כוחות צה"ל בגבול רצעות עזה
כוחות צה"ל סמוך לגבול רצועת עזה
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
לוחמים ביחידה מעידים עוד על כוונות ה"מפרו-לייט" המיושנות, מחזירות אור כוכבים, שפשוט לא עובדות, קל וחומר אינן מאופסות: "קפצנו לקרב עם נשק שאינו יעיל למעשה. ירינו וירינו - ולא פגענו במחבלים כי הנקודה האדומה שבכוונת לא עבדה. אלו כוונות כה ישנות שמדריכת הקליעה הצעירה, הסדירה, לא ידעה להסביר לנו עליהן בשוך הקרבות, כשיצאנו להתאמן לקראת התמרון.
"כשבאנו לנשקייה לנסות להחליף כוונות או לתקן אותן, גם לנשקים לא היה מושג איך מטפלים בכוונות הללו. התייאשנו וחלקנו פירקנו את הכוונות ונותרנו עם כוונות הברזל בלבד, כמו פעם". הלוחמים הזכירו כי הם מהראשונים להיכנס ללחימה ולתמרון בכל מתאר אופרטיבי, גם בדרום לבנון, וכעת, אחרי שסיימו אימון הכנה בסיסי, מבחינת הצבא הם מוכנים להיכנס לשטח האויב: "צה"ל פשוט רוצח אותנו. הבטיחו לנו שהכל יגיע וזה לא קרה".
חטיבת הצנחנים במילואים היא חלק מהכוחות שצה"ל, בהגדרה וכחלק מהמדיניות הדיפרנציאלית, מתעדף בסדר עדיפות ראשון, באמצעים ובאימונים, בניגוד ליחידות שבתחתית שרשרת המזון, כמו אוגדה 252 המיועדת ללחימה ברצועת עזה.

"זה עניין של זמן עד שייהרגו פה עוד חיילים"

השבוע תיארנו כיצד לוחמי האוגדה נשלחו למשימות הגנה בשטחים המסוכנים ביותר בעוטף, בין 500 ל-700 מטרים מגדר הגבול הפרוצה, ללא אמצעים לראיית לילה, עם מכשיר קשר אחד לכוח שבקושי עובד, ללא שכפ"צים קרמיים ועם נגמ"שי האם 103 המיושנים שאינם נותנים הגנה מטילי נ"ט. עם הנגמ"שים הללו, שזכו לכינוי "זלדה" (שם הנגמ"ש הישן משנות ה-70), ספגה חטיבת גולני מכה קשה עם הרוגים רבים כאשר נלחמה בסג'עיה במבצע צוק איתן.
מבדיקה של ynet, גם לוחמי מילואים אלו עדיין לא קיבלו את ציוד הלחימה הבסיסי, למרות שכבר קפצו לסריקות אחר מחבלים, ובאחד המקרים השבוע הגיעו למרחק של כמה עשרות מטרים עם הנגמ"ש לזירת קרב עם מחבלים חמושים ליד צומת סעד.
4 צפייה בגלריה
שדרות כוחות צה"ל חיילים חרבות ברזל
שדרות כוחות צה"ל חיילים חרבות ברזל
"עבר שבוע - הצבא היה אמור לצאת מההלם"
(צילום: EPA/MANUEL DE ALMEIDA)
כל לוחמי המילואים ששוחחנו עימם מתארים כי אין להם שום בעיה להמשיך לאכול ממנות קרב, לישון על האדמה בשטח ולהטעין את הטלפון הנייד שלהם אחת לשבוע, במקרה הטוב. "זה עניין של זמן עד שייהרגו פה עוד חיילים מירי או מפצמ"רים על שטחי הכינוס בגלל היעדר אמצעי לחימה ומיגון אלמנטריים, ואנחנו כבר שבוע במלחמה. הצבא היה אמור לצאת מההלם הראשוני, ולהעיף לנו אמצעי לחימה. ראבאק, אנחנו כאן בארץ, לא בביירות. כמה זמן לוקח לשנע אמצעים כמו שהצבא טוען שיש הכול אבל לוקח זמן לנייד. מצאנו את עצמנו מבקשים מהשריונרים הסדירים כאן שרשרי תחמושת למקלעים, עם תחושה של קריסה לוגיסטית. מה יקרה כשנילחם בתוך הרצועה?".
מדובר צה"ל נמסר: "הגדוד מחטיבת הצנחנים במיל' פועל עם ציוד מיגון ואמצעי לחימה מלאים בהתאם למשימה שאותה מבצע כעת. לאחר בדיקה הובן כי קסדות הלוחמים תקינות, הפער בכוונות נשקים לא מוכר והפער באפודים הקרמיים מוכר ומטופל. כמו כן, אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה מפעיל מוקד פניות בנושאי מזון, ציוד ולוגיסטיקה, הזמין 24/7 עבור משרתי צה"ל בוואטסאפ במספר: 052-6156256".
גורמים צבאיים הוסיפו: "צה"ל מוביל מאמץ נרחב במעבר ממצב שגרה למלחמה. המאמץ כולל גיוס של עשרות אלפי אנשי מילואים וניוד שלהם לכלל הפיקודים והזרועות על מנת לשפר את המוכנות של צה"ל גם בהיבטי הלחימה וגם למול אתגרים נוספים במידה ויתפתחו".