שר האוצר אביגדור ליברמן הגיע הבוקר (חמישי) לריאיון באולפן ynet - על רקע חוסר ההתקדמות במשא ומתן עם הסתדרות המורים - ואמר כי הוא לא יודע להעריך אם שנת הלימודים תיפתח כסדרה. "אני לא מעריך שום דבר, אנחנו עושים את כל המאמצים כדי להגיע להסכם", הוא אמר, והוסיף כי אם המורים יחליטו לשבות - משרדו יבקש צווי מניעה לכך. לדבריו, אין פערים אמיתיים בין האוצר להסתדרות המורים ומשרד החינוך.
"הוויכוח הוא לא על הכסף", אמר ליברמן. "בניגוד לכל מה שמנסים להציג - כל המורים הולכים לקבל תוספת שכר, אין אחד שלא יקבל תוספת שכר. על מה הוויכוח? אנחנו קודם כל רוצים לשים דגש על המצוינות, לא רק על הוותק. הסתדרות המורים מתעקשת לתת ותק, כל מה שמעניין אותם - גמול על הוותק. אנחנו רוצים לתת גמול על מצוינות, ולא רק - אנחנו רוצים סנכרון בחופשים בין המשק הישראלי למערכת החינוך".
5 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
"מה שמעניין אותם זה רק עניין הוותק". ליברמן על הסתדרות המורים
(צילום: מוטי קמחי )
"יש בסך הכול 45-46 ימים לא מסונכרנים, אנחנו רוצים לפחות עשרה ימים - זה התחלה גדולה להורים וזה חיסכון של 200 מיליון ש"ח למשק ישראלי כולו", אמר שר האוצר. "אנחנו גם רוצים שעד עשרה אחוז מהאנשים שעובדים במערכת החינוך יהיו בחוזים אישיים. אי אפשר להביא מישהו באמת מוכשר שיש לו המון הצעות בשוק הפרטי - מההייטק, מהתעשייה או מהאקדמיה - אם אתה לא נותן לו חוזה כזה. יותר מדי מורים מועסקים בחלקי משרה, ואנחנו צריכים יותר מורים".
"אנחנו רוצים להקפיץ את מערכת החינוך", אמר ליברמן. "אנחנו מנהלים את הדיאלוג הזה עם המורים כבר חודשים. אני נכנסתי ביולי 2021 למשרד האוצר, התחלנו לעבוד ומיד התחלנו לדבר. אגב, ההסכם הקיבוצי עם הסתדרות המורים פג עוד ב-2016, ומאז, ולא במקרה, אין הסכם ולא חידשו את ההסכם. אנחנו באמת באנו עם הרצון הכי גדול שרק אפשר, וגם החבילה שהצענו מצוינת מבחינה כספית - מעל 4 מיליארד ש"ח".
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד בתדרוך לתקשורת הזרה
ראש הממשלה יאיר לפיד בתדרוך לתקשורת הזרה
"הוא ראש ממשלה טוב, אבל יש בינינו חילוקי דעות אמיתיים". לפיד
(צילום: AP)
על התערבות אפשרית של ראש הממשלה יאיר לפיד בפתרון המשבר, אמר: "אני מעריך את לפיד, אני חושב שהוא ראש ממשלה טוב ואני חושב שבאמת הוא עשה פה קפיצת דרך והיחסים טובים. אבל יש בינינו חילוקי דעות ופערים אמיתיים - אני לא חושב שמתפקידי לשלם. תפקידי לדאוג שהכלכלה תתנהל ושתהליכי עבודה יתנהלו כמו שצריך אם אנחנו רוצים מערכת חינוך הרבה יותר טובה עבור ילדינו. מי שחייב לנהל את המו"מ זה הדרג המקצועי - לא הפוליטי. כל הזמן להוסיף פה כסף ושם כסף זה לא הפתרון - זה להנציח את הבעיה".
"אם אנחנו מסתכלים על טווח קצר מיידי אז תוך חודשיים יש בחירות, אז או שכולם יסתכלו מה הם מרוויחים או מה הם מפסידים בקלף הזה - או שנהיה מוכנים לקחת סיכונים ולהסתכל לטווח ארוך", אמר שר האוצר. "אין לי בעיה לקבל החלטות בניגוד לאינטרס האלקטורלי שלי, אם זה לטובת העניין. אני מצפה שככה יתנהלו כולם. לא פשוט כרגע לכפות על הדרג מקצועי פתרון פוליטי. הדרג המקצועי מסתכל על הדברים ברמה העניינית, לא אכפת לו מבחירות. זה נכון בכל התקופות, ובטח חודשיים לפני בחירות. גם פה אני קובע מדיניות.
"יש הרבה שרים שלא מבינים מה ההבדל בין שר למנכ"ל ולדרג מקצועי ומנסים גם לנהל משרדים. תפקידו של השר לקבוע מדיניות והדרג המקצועי צריך להוציא אותה לפועל. אני לא שבוי של אנשי האוצר ואף פעם לא הייתי שבוי באף משרד - לא במשרד החוץ, לא במשרד רה"מ, לא במשרד הביטחון ולא במשרד התחבורה. שר חייב להגיע עם חזון, ושר צריך להוציא אותו לפועל".
5 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
ליברמן: "אם המורים יתעקשו לשבות - נבקש צווי מניעה"
(צילום: קובי קואנקס)
ליברמן אמר כי אם המורים יחליטו לשבות ב-1 בספטמבר - משרדו יבקש צווי מניעה לכך. "עצם העובדה שמערכת החינוך וארגוני ההורים לוקחים את ההורים והילדים כבני ערובה, זה פשוט לא נכון. אחרי שנתיים של קורונה היינו צריכים להוציא את אפשרות השביתה מהלקסיקון. זה גם מסר חינוכי מאוד לא נכון". ליברמן נשאל אם משרדו יכול בכלל לבקש צווי מניעה ואם במקרה כזה הסמכות לא נמצאת רק בידי משרד החינוך, והשיב: "זה נכון שמשרד החינוך צריך לבקש קודם, אבל גם למשרד האוצר יש 'סיי' בעניין".
אתה מאוכזב משרת החינוך שלא מגבה אותך ומגבה אוטומטית את ארגוני המורים? "אני לא מאוכזב מאף אחד. אני חושב שמטבע הדברים בפוליטיקה, לאישיים פוליטיים יש גישות שונות. אני מעריך את שרת החינוך שאשא ביטון, אנחנו ביחסים אישיים מצוינים, אבל זה לא אומר שאין לנו גם חילוקי דעות. בסופו של דבר אני חושב שהדרישות שלי הגיוניות מאוד ואי אפשר לא להסכים להן - עד 10% בחוזים אישיים, תהליכים יותר פשוטים לפיטורים, להעלות משרה מינימלית ל-70% ובסוף להגיע ל-100%, וגם לתת אפשרות למנהל לעבוד ב-120%-140% משרה".
ליברמן התייחס גם ליוקר המחיה במדינה, ואמר כי "האינפלציה בישראל גבוהה - 5.2% - אבל יש רק שתי מדינות בעולם שיש להן אינפלציה יותר נמוכה מישראל - שוויץ ויפן. יפן לא נחשבת כי זו אוכלוסייה שהולכת ומצטמקת, ואנחנו מדינה עם ריבוי טבעי הכי גבוה. אז למעשה יש מדינה אחת בעולם, מתוך 194 מדינות, שיש לה אינפלציה יותר נמוכה. מבחינת קצב הצמיחה - 6.8 - אנחנו במקום הראשון בעולם המערבי. אנחנו נמצאים במשבר העולמי אולי העמוק ביותר ביותר שהיה בשנים האחרונות, ומכל המדינות אנחנו נמצאים במצב הכי טוב. מים בישראל זולים ב-70% מהממוצע בעולם. גם בחשמל - אנחנו יותר זולים מהממוצע האירופי".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"במקרה הכי טוב הגוש שלו יקבל 59 מנדטים". ליברמן על נתניהו
(צילום: יאיר שגיא)
לדברי ליברמן, הבעיה הכי גדולה היא תחום הדיור. "אין פה הוקוס פוקוס, יש פה היצע וביקוש", אמר. "אנחנו בשני רבעונים התחלנו בנייה של 40 אלף יחידות דיור, 40 אלף התחלות בנייה בשנתיים - שיא של עשרות שנים. היו פה שלוש שנים שבהן לא נעשה כלום - לא שיווק קרקעות, לא תכנון ולא התחלות בנייה. אנחנו צריכים להגיע, ואנחנו השנה אמורים להגיע אבל בגלל הבחירות אולי זה ישתבש, ל-80 אלף יחידות דיור - 80 אלף התחלות בנייה כל שנה. אם נשמור על קצב של 80 אלף התחלות בנייה כל שנה למשך 3-4 שנים - גם דיור בר השגה יהפוך למציאות.
"חסרה פה יציבות שלטונית. אם תהיה פה יציבות שלטונית, אנחנו יכולים תוך 3-4 שנים להיכנס לחמישייה הפותחת של העולם מבחינת רמת החיים. אני קיבלתי את המשק הישראלי עם אבטלה של 9.2% וגירעון של 10.5% - משק עם תחזית קודרת מאוד - ותוך כדי היו שני גלים של קורונה והתחילה מלחמת רוסיה-אוקראינה, ולמרות זאת אנחנו כרגע נמצאים במצב הרבה יותר טוב מכל מדינות העולם".
5 צפייה בגלריה
כיתה ריקה בבית ספר יסודי בתל אביב
כיתה ריקה בבית ספר יסודי בתל אביב
שנת הלימודים תיפתח כסדרה? ארכיון
(צילום: AP)
על הפלונטר הפוליטי אמר ליברמן: "ממרץ 2019, הבחירות הקרובות יהיו כבר הסבב החמישי. זה הדבר הכי אנטי-דמוקרטי שפוגע באמון הציבור, במוסדות הדמוקרטיים ובתהליך בחירות. צריך לשנות פה חקיקה, זו הדרך הכי נכונה. נתניהו לא מסתיר - כל מה שמעניין אותו זו פסקת התגברות וחוק צרפתי, בשביל זה הוא הולך להיבחר. אני לא הולך לשבת עם אנשים שאומרים 'אנחנו רוצים להפסיק את לב ליבה של הציונות - העלייה - ולשנות חוק השבות', כמו שאומרים סמוטריץ', גפני ושלמה קרעי, שגם שהגישו 3-4 הצעות חוק להפסיק את כל נושא העלייה".
ליברמן סבור כי נתניהו לא יצליח להרכיב ממשלה. "במקרה הטוב הגוש שלו יקבל 59 מנדטים", הוא אמר. "ואז יהיה 'המפץ הגדול' בליכוד, אחרי מה שקרה בפריימריז שם, שכל הצמרת המסורתית מצאה את עצמה למטה או מחוץ לרשימה. אני צופה שם הרבה שינויים". על האפשרות שישתף פעולה עם החרדים אמר: "אין שום סיכוי. הדבר העיקרי שניסינו לקדם השנה זה לימודי ליבה. יש להם רק מסלול אחד לכולל וכך הם הופכים לשבויים. אנחנו רוצים להוציא אותם מהעוני, וזו הדרך היחידה".
לשאלה בנושא יוקר המחיה ליברמן השיב: "לדוגמה פירות וירקות - חודש אחד המחירים ירדו ב-18.5% ועכשיו עלו ב-8%, למה עלו? כי יש ג'וקים אנטי-ציוניים. כי יש חסימה לייבוא לבננות, לאבוקדו, למנגו וללימונים. יש ייצור שנקרא "הגנת הצומח", על זה הם החליטו, אחרי שהורדתי את המכס לאפס. הם החליטו שיש להם ג'וקים אנטי-ציוניים שפוגעים רק בתושבי ישראל".
אבל אי אפשר לשחרר את זה בתקנות? "לא, אי אפשר בתקנות, זו חקיקה ראשית. אי אפשר לייבא בננות לישראל כי הג'וקים האלו פוגעים רק בתושבי ישראל. הדרך להילחם זה פשוט לשבור את כל הבירוקרטיה, על גופים ששומרים פה על המונופולים. אבל בסך הכול, פירות וירקות בחודשים האחרונים אחרי כל השינויים והכניסה של הרפורמה, יש הוזלה".
מהליכוד נמסר בתגובה: "ליברמן שיושב עם האחים המוסלמים בממשלה כבר מזמן לא שייך לימין. אפילו הפרשן הבכיר מוחמד מג'דלה אמר על ליברמן: 'הבנאדם שנותן את הגיבוי הכי גדול לרע"מ בקואליציה - זה אביגדור ליברמן', זה אומר הכל".
אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, מסר: "מדובר באמירה אומללה של שר האוצר, שפשוט מזלזל באזרחי ישראל ובאינטליגנציה שלהם, וגם בייצור המקומי. השירותים להגנת הצומח הוא גוף חשוב מאין כמותו שדואג שלישראל תיכנס רק תוצרת חקלאית שלא תפגע בבריאות אזרחי ישראל ולא תדביק במחלות ותהרוס את הגידולים המקומיים בארץ. כל מדינה בעולם מגנה על עצמה ועל תוצריה, וישראל נוהגת בדיוק כמו שאר המדינות.
"המדיניות הישראלית הביאה לכך שבבננות הישראליות, בניגוד לעולם, אין ריסוסים וכמעט שאין מחלות, והפרי שהצרכנים הישראלים אוכלים כיום הוא אורגני כמעט לחלוטין. בניגוד לטענת שר האוצר, אין מדינה שמייצרת בננות ומאפשרת ייבוא חופשי לשטחה, ואילו הסיבה לירידת המחירים אינה קשורה כלל לרפורמה בחקלאות – אלא אך ורק ליבולי הפירות והירקות הגבוהים השנה בארץ. עדיף ששר האוצר יעשה שיעורי בית לפני שהוא מעלה טענות חסרות כל בסיס מקצועי שמעמידות אותו באור מגוחך".