3 צפייה בגלריה
בית כלא גלבוע
בית כלא גלבוע
מפקד הכלא לשעבר נחקר באזהרה במשך שעות
(צילום: AFP)
אחד ממפקדי כלא גלבוע בעבר נחקר באזהרה אתמול (שני) במשטרה במסגרת חקירת פרשת "הסרסור בסוהרות". כך נודע ל-ynet. בתקופת כהונתו של הקצין, בוצע לכאורה אונס החיילת, שעדותה נחשפה בשבוע שעבר. הקצין אישר שנחקר במשך כמה שעות ביחידה הארצית לחקירות סוהרים בלהב 433, אך סירב להגיב לדברים.
בחמישי האחרון, נזכיר, חיילת צה"ל ששירתה כסוהרת בכלא גלבוע חשפה כי נאנסה על ידי אסיר ביטחוני. "מאז האונס חיי הם גיהינום. מנסים להשתיק אותי! עזרו לי במאבקי לחשוף את האמת. חיילות צה"ל שלנו אינן הפקר", כתבה החיילת לשעבר בקמפיין מימון המונים שפתחה עבורה עורכת דינה, קרן ברק, על מנת לסייע כלכלית ונפשית לה ולחיילות נוספות שלדבריה "סורסרו" בידי מפקדיהן, כששירתו בשב"ס בעשור שעבר.

3 צפייה בגלריה
הקצין שנחקר פיקד על כלא גלבוע בזמן אונס החיילת לכאורה
הקצין שנחקר פיקד על כלא גלבוע בזמן אונס החיילת לכאורה
הקצין שנחקר פיקד על כלא גלבוע בזמן אונס החיילת לכאורה
(צילום: נדב אבס, EPA)

באתר כותבת החיילת, הילה (שם בדוי), נגד מפקדיה בשב"ס, בהם הקצין שנחקר אתמול: "המפקדים שלי, חברי הסגל שלי, שחשבתי שהם אמורים לשמור עליי, מסרו אותי לידיו של אותו מחבל. הם דאגו שאשאר איתו לבד, בניגוד לנהלים הברורים, בכדי שהוא יוכל לפגוע בי באכזריות ולהתעלל בי מינית שוב ושוב, ולא רק בי, גם בעוד חיילות סוהרות רבות".
החיילת הסכימה להשתתף בעימות עם האסיר הביטחוני, במסגרת חקירת המשטרה. כך אמרה עורכת דינה לשרון כידון בפודקאסט "הכותרת" שפורסם הבוקר. האסיר הביטחוני, מצידו, מבקש להיחקר בפרשה על ידי חוקר ולא חוקרת, לאור "מבוכה וחוסר נוחות לשטוח" את גרסתו.
העימות בין הסוהרת לבין האסיר החשוד באונס צפוי להתקיים בשבועיים הקרובים. בימים האחרונים חוקרי להב 433 יצרו קשר עם כמה סוהרות נוספות שהגישו תלונה, והם מתכננים לזמן את חלקן לעימות מול האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה, שעומד במרכז הפרשה. כמו הסוהרת שהעידה כי נאנסה על ידי אסיר ביטחוני, מרבית הסוהרות הסכימו להתעמת עם עטאללה. במשטרה מתכוונים לסיים בקרוב את החקירה ולהעביר את הממצאים לפרקליט המדינה עמית איסמן, שצפוי להכריע בפרשה.
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד, עמר בר לב, קטי פרי ומירב בן ארי
יאיר לפיד, עמר בר לב, קטי פרי ומירב בן ארי
לפיד עם בר-לב ונציבת שב"ס פרי בביקור בכלא עופר
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
בתוך כך, רמזי קטילאת, עורך דינו של האסיר הביטחוני החשוד באונס, פנה לסגנית ראש היחידה הארצית לחקירות סוהרים בלהב 433, רב-פקד סתיו לובין, בבקשה לאפשר לו לשטוח את גרסתו בפני חוקר גבר. "כידוע לך, הודעתו המשטרתית האחרונה של מרשי נגבתה על ידי חוקרת. מרשי טען בפניי כי חש מבוכה וחוסר נוחות לשטוח", כתב עו"ד קטילאת. האסיר הביטחוני החשוד באונס שינה את גרסתו באחרונה, ובחקירתו אישר שהיה ביניהם מגע מיני מלא. במשטרה דוחים את גרסתו.
הבוקר, על רקע ההסתעפות בפרשה, ראש הממשלה יאיר לפיד הגיע לכלא עופר לביקור ראשון של ראש ממשלה בכלא ביטחוני זה 30 שנה. לפיד נפגש בכלא עם נציבת שב"ס קטי פרי ושוחח עם הסגל הפיקודי בכלא. ללפיד הצטרפו השר לביטחון פנים עמר בר-לב, סגנו ח"כ יואב סגלוביץ' ויו"ר ועדת ביטחון הפנים של הכנסת, ח"כ מירב בן ארי.
"הדרך לבחון ארגון ביטחוני, היא לשאול את עצמך מה היה קורה אם הוא לא היה. אם לא היה את שירות בתי הסוהר לא היה אפשר לחיות במדינת ישראל - כי היא הייתה מוצפת פשע, פיגועים ומחבלים. אף אחד לא היה בטוח בביתו ואף אחד לא היה בטוח מחוץ לביתו. אתם קו ההגנה האחרון בפני כאוס וזו חשיבותו של הארגון הזה, ובגלל זה רציתי לבוא הנה", אמר לפיד בזמן הביקור.

הביקור נפתח בשיחת היכרות אישית בין הנציבה לראש הממשלה וקבלת סקירה קצרה אודות הארגון בהשתתפות סגל הפיקוד הבכיר. לאחר מכן, נפגש לפיד עם 25 סוהרות וסוהרי חובה המשרתים בבתי הסוהר הביטחוניים ברחבי הארץ. בשיחה עימם שמע רה"מ לפיד על חוויותיהם בשירות ועל תחושותיהם בתקופה המאתגרת שעובר הארגון, מאז האירוע המיוחס לפני שבע שנים. לבקשת לפיד, פתיחת "הקו החם" לסיוע לסוהרות החובה יוקדם לעוד שבועיים.
נציבת שב"ס אמרה כי "כולנו רואים עין בעין את חובת המיגור של אירועים מסוג זה על ידי מענה נחוש באפס סבלנות ככל שיתבררו העובדות הנמצאות עדיין תחת צו איסור פרסום. יש לנו סגל מצויין. אנחנו ארגון חזק שנמצא בתנופת עשייה גם בבינוי וגם בטכנולוגיות ושינויים משמעותיים נוספים. דו"ח תא"ל (במיל') גיא חסון מצא שמשרתי החובה מקבלים מענה מיטבי בשב"ס".
בתוך כך, נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס לראשונה לפרשה בטקס שנערך הבוקר בבית הנשיא. "כשאני שומע את עדויותיהן של הסוהרות בימים האחרונים אני מתמלא בזעזוע וכאב, וחש בחילה. נדמה לי שזו התחושה בקרב כלל הציבור בישראל", אמר נשיא המדינה. "כל אישה בישראל צריכה להיות מוגנת, כל מי שפועלת בשם המדינה חייבת להיות מוגנת".
"איך הגענו למצב המחריד שבו דווקא נשים המגינות עלינו - גופן הפקר? חשוב שנזכור שהפגיעות והצלקות שהחיילות סובלות מהן לא חולפות לעולם. הן נחרטות בגופן, בנפשן ובנשמתן של הקורבנות. עלינו לרדת לעומק חקירת המקרים כך שכל האחראים ייתנו את הדין במלוא החומרה. זו המחויבות שלנו".