2 צפייה בגלריה
נסים שטרית
נסים שטרית
ניסים שטרית. גופתו לא אותרה עד היום
בפעם השלישית בתולדות המדינה - כתב אישום בגין רצח בלי מציאת גופה: 35 שנה לאחר היעלמותו של הנער ניסים שטרית (17), יוגשו לבית המשפט המחוזי בירושלים כתבי אישום בגין רציחתו אף על פי שגופתו לא נמצאה עד היום. אחד החשודים שיהפוך מחר (יום ו') לנאשם הוא איש קהילת שובו בנים ברוך שרביט (76) והשני הוא חשוד ששמו אסור עדיין בפרסום - בנו של שר לשעבר.
מנגד, עד כה המשטרה לא הצליחה לבסס ראיות בגין מעורבות ברצח שעליהן אין התיישנות נגד חשודים אחרים בתיק, ובכללם ראש קהילת שובו בנים אליעזר ברלנד, ולפיכך הם שוחררו למעצר בית. ברלנד עצמו חזר לריצוי מאסרו בגין עבירות הונאה. החקירה נגד כל החשודים עדיין נמשכת.
2 צפייה בגלריה
הארכת מעצר לאליעזר ברלנד בחשד למעורבות בפרשת רצח והיעלמות
הארכת מעצר לאליעזר ברלנד בחשד למעורבות בפרשת רצח והיעלמות
ברלנד. אין ראיות מספיקות בינתיים לכתב אישום
(צילום: עמית שאבי )
מפרטים חדשים שנודעו היום עולה כי שטרית הותקף על ידי אנשי משמרות הצניעות כבר כמה חודשים לפני שנרצח. ב-1985 נלקח הנער מישיבתו באשדוד לחוף הים בעיר - שם הוכה נמרצות. לאחר מכן הוא הובל ליער רמות בירושלים והוכה שוב. הנער חזר לביתו ובהמשך הגיש תלונה במשטרה. במסגרת התנדבותו במשמר האזרחי הוא זיהה בעיר העתיקה את אחד מתוקפיו ועיכב אותו לתחנה. התוקף נמלט מהתחנה בדרך לא ברורה.
כמה חודשים לאחר מכן, בעת שעבד כמלצר במזנון הכנסת, קיבל שטרית שיחת טלפון לטלפון ציבורי במשכן מאישה מקהילת שובו בנים שהבטיחה לו "לילה ארוך". זה קרה ב-23 בינואר. שטרית הגיע תוך 20 דקות לדירה בשכונת שמואל הנביא בבירה, שם הוכה פעם נוספת. התוקפים שהתנפלו על הנער סברו שהוא "מרעיש מדי", ולכן לקחו אותו ליער אשתאול ושם המשיכו להכות אותו עד שהוא מת.
לפי הראיות שבידי המשטרה, שטרית נקבר ביער - אולם גופתו, כאמור, לא נמצאה. במהלך השנים נעשו פעולות רבות בסיוע אמצעים טכנולוגיים וסיוע של היחידה לאיתור נעדרים של צה"ל כדי לחשוף שינויים בקרקע ופרטים שעשויים לסייע במציאת גופתו של הנער כדי להביאה לקבר ישראל. בשטח נמשכות הפעולות למציאת הגופה.

במקביל, חקירת הרצח של נהג המונית אבי אדרי ב-1990, שגם היא נפתחה בעת האחרונה מחדש, נקלעה נכון לעכשיו למבוי סתום.
היום התברר כי אחד החשודים המרכזיים ברצח אדרי נפטר לפני עשרה ימים מסיבוכים של מחלת הקורונה בבית החולים פוריה בטבריה. בשל הסתבכות החקירה, כל החשודים, ובכללם גם ראש עיר, שוחררו למעצר בית.

"מצער שטרטרו אדם חולה בן 84"

פרקליטותיו של ברלנד, עורכות הדין רותם טובול ונעמה אלחדד, אמרו לאחר הדיון: "היום לראשונה שמענו שהתיק נגדו הגיע בעצם למבוי סתום. כפי שטענו מהתחלה, עמדה לרב חזקת החפות. הוא מסר גרסה, שיתף פעולה ולצערנו היום אנחנו למדות שמשטרת ישראל עשתה בו שימוש אך ורק לצורך קידום החקירה בעניינם של אחרים ולא מעבר.
"מצער מאוד שטרטרו אדם חולה, בן 84, בצורה כל כך קשה. אנחנו למדות היום מהפרשה, וזה משהו שכל הציבור לדעת, יש כאן גורמים עוינים שכל עניינם זה להטיל דופי ולהטיל איזשהו דופי ברב, בכל מה שנוגע לקהילת ברסלב. הגורמים הללו עשו שימוש ציני במשטרה וכל זאת על מנת להחליש את כוחו של הרב, הדברים התבררו ונחשפו במסגרת הדיונים".
פרקליטיו של שרביט, עורכי הדין אריאל אטיאס ושלום בן שבת, אמרו: "אנחנו רואים שמתוך 12 מעורבים שנחשדו ברצח בסופו של דבר גיבשו אישום נגד שניים מהחשודים. אנחנו נרצה לראות מחר מה בעצם משנה אותם מאחרים, לפי איך שאנחנו מבינים את זה אין הבחנה מהותית וממשית ביניהם".
עו"ד אריאל עטרי, פרקליטו של ראש העיר ששוחרר למעצר בית, אמר: "כפי שאמרנו מהיום הראשון, הקשר של ראש העיר למקרה הרצח של אדרי הוא כמו הקשר שלו לרצח ארלוזורוב. אנחנו שמחים שגם משטרת ישראל הגיעה לאותה מסקנה. באנו חושך לגרש והצלחנו".
עו"ד רועי בראונר, פרקליטו של החשוד צבי צוקר, אמר: "מר צוקר לא קשור לאף אחת מהפרשיות האלה, וכל ההכרזות האלה של המשטרה שהוא עומד בראש, 'המוח שמאחורי הרצח', זה פשוט לא נכון, והאמת יצאה לאור. ההקלטות שפורסמו הן הקלטות מבוימות על ידי אנשים המתנגדים לברלנד וכך גם נאמר למשטרה לאורך כל הדרך. אני שמח מאוד שבסופו של דבר הגרסה שלנו התקבלה במלואה".

את חקירת שני מקרי הרצח שמכונה במשטרה "ניקיון כפיים" מובילה היחידה המרכזית של מחוז ירושלים, והיא מנוהלת על ידי רס"מ אלון חבר ורס"מ שרה אלחרר. במהלך השנים ולאורך ההתפתחויות האחרונות בחקירה, נערכו על ידי המשטרה חיפושים ומגוון פעולות במישור הסמוי והגלוי כדי לאתר את גופתו של שטרית ולפענח את רציחתו ואת רצח נהג המונית אדרי.
בשל התיישנות שחלה על רוב העבירות פרט לעבירת הרצח, נתקלה הפרקליטות בסיכום הפרשה בקושי חוקי להגיש כתבי אישום. זאת הסיבה לכך שמרבית החשודים שוחררו למעצר בית.