משדר מיוחד

דרמה של ממש ברגע האחרון בכנסת, אחרי לחץ מהמחנה של שר המשפטים יריב לוין, סירובה של חברת הכנסת טלי גוטליב מהליכוד להסיר את מועמדותה לוועדה לבחירת שופטים ותסיסה בקרב הגורמים הניציים בקואליציה. ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לשנות טקטיקה, ולהוביל לדחיית הבחירות. המטרה של נתניהו היא שבבחירות יתמודדו רק חברת הכנסת טלי גוטליב מהליכוד וחברת הכנסת קארין אלהרר מיש עתיד - וחברי הקואליציה יצביעו נגד שתיהן. במקביל לדרמה בכנסת, ירידות נרשמו בבורסה, השקל נחלש מול הדולר והאירו.
לפי תקנון הכנסת, במצב שבו יש יותר הצבעות נגד מאשר בעד, יתקיימו בחירות חוזרות לוועדה תוך 30 יום. מדובר פה בהימור מסוכן של הקואליציה - מאחר שאם חלק מחבריה יפרו את המשמעת הקואליציונית בבחירות החשאיות, גוטליב ואלהרר ייבחרו לוועדה. זאת בניגוד להסכמים הקואליציוניים, שהבטיחו לעוצמה יהודית נציג בוועדה.
8 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת
נתניהו והסעיף הרלוונטי
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
הפעיל מכבש לחצים. לוין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
8 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
גוטליב סירבה לפרוש וספגה צעקות, באופוזיציה טוענים: "תרגיל מלוכלך"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
חברי הכנסת מהקואליציה לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית), אביחי בוארון, אלי דלל, משה סעדה ומשה פסל (הליכוד), וח"כ אוריאל בוסו (ש"ס) הסירו את מועמדותם, ואחריהם גם המועמד של איתמר בן גביר - ח"כ יצחק קרויזר. כעת נותרה רק גוטליב בסירובה, והיא המועמדת היחידה מול אלהרר. עם זאת, ייתכן כי הדבר דווקא משרת את נתניהו - שכן הוא יאפשר לקואליציה לראות מה יעלה בגורל השיחות בבית הנשיא, ומי יהיה ראש לשכת עורכי הדין.
באופוזיציה טוענים כי מדובר בעוד תרגיל של נתניהו. ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף את נתניהו וטען כי הוא "איבד שליטה על ממשלתו ושבוי בידי הקיצונים". לדברי לפיד, ששוחח עם הרצוג בעקבות ההחלטה, "נתניהו מרסק את הדמוקרטיה הישראלית, את הכלכלה, את הבטחון ואת אחדות העם, הפר את התחייבותו לנשיא וגורם לסיום השיחות".
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, שמכנס בשעה זו את צוות המשא ומתן של מפלגתו, מסר: "מי שיעשה תרגילים פוליטיים בבחירות לוועדה לבחירת שופטים, יפגע במדינת ישראל ובאזרחי ישראל. הוועדה צריכה לקום היום, עם נציגת אופוזיציה. אם הקואליציה תסכל היום את הבחירה לוועדה לבחירת שופטים לא נשב לשיחות בבית הנשיא. כל מי שחפץ בשמירה על הדמוקרטיה, ביציבות ובהמשך השיח והגעה להסכמות צריך לנהוג היום באחריות ולאפשר את הקמת הוועדה לבחירת שופטים לפי הנוהג".
8 צפייה בגלריה
גנץ התריע בפני הרצוג על פיצוץ השיחות, לפיד תקף: "איבוד שליטה"
גנץ התריע בפני הרצוג על פיצוץ השיחות, לפיד תקף: "איבוד שליטה"
גנץ התריע בפני הרצוג על פיצוץ השיחות, לפיד תקף: "איבוד שליטה"
(צילום: אוליבייה פיטוסי, יואב דודקביץ', שלו שלום)
8 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו
צעקות בחדר הסיעה. נתניהו
(צילום: EPA)
8 צפייה בגלריה
"מזה בדיוק הזהרנו". מיכאלי וליברמן, שלא שיתפו פעולה עם ההידברות
"מזה בדיוק הזהרנו". מיכאלי וליברמן, שלא שיתפו פעולה עם ההידברות
"מזה בדיוק הזהרנו". מיכאלי וליברמן, שלא שיתפו פעולה עם ההידברות
(צילום: קובי קואנקס)
גנץ גם הוא שוחח עם נשיא המדינה יצחק הרצוג והתריע בפניו על פיצוץ השיחות. "גנץ הודיע לו כי במידה והקואליציה תפר את הסיכומים בנוגע לבחירת נציג אופוזיציה לוועדה לבחירת שופטים, המשמעות תהיה הפסקת השיחות בבית הנשיא". בכיר המחנה הממלכתי גדעון סער אמר כי המענה לתרגיל הוא "להעצים את המחאה". יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הוסיף במשדר המיוחד של ynet מהכנסת כי מדובר ב"תרגיל מלוכלך של נתניהו, פארסה". יו"ר העבודה מרב מיכאלי צייצה: "מזה בדיוק הזהרנו לאורך כל הדרך".
נתניהו, נזכיר, גם נפגש אישית עם גוטליב, שביציאה מהפגישה הבהירה לצלמים שלא תסיר את מועמדותה. המועד האחרון להסרת המועמדות הוא תחילת ההצבעה - אך זו כעת מתעכבת. סיעת הליכוד כעת מתכנסת כדי לדון בנושא יחד עם נתניהו, כשח"כים מהסיעה צועקים לעבר גוטליב: "את מכניסה אותנו למצב מסוכן". היא, מצידה, סירבה להפקיד את הטלפון בכניסה כפי שנדרש מהח"כים כדי למנוע הדלפות. ראש הממשלה גם יצא לרגע מישיבת הסיעה, ונועד עם יריב לוין ודודי אמסלם על ההימור המסוכן שגוטליב אכן תיבחר לבסוף.
חברי הכנסת יצביעו על נציגי הוועדה לבחירת שופטים בהצבעה חשאית, שמתקיימת לפי סדר אותיות האלף-בית - וכל חבר כנסת בוחר בתורו, מאחורי פרגוד, שני מועמדים. כאמור, אם נגד שתי המועמדות יהיו יותר קולות "נגד" מאשר קולות "בעד", המשמעות היא שהבחירות לנציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים יידחו ב-30 יום, אז גם תתברר זהותו של ראש לשכת עורכי הדין הבא. הסעיף בתקנון קובע כי "אם מספר המועמדים זהה למספר הנציגים שעל הכנסת לבחור (2), ההצבעה עבורם תהיה בעד או נגד, והם ייבחרו אם מספר הקולות בעד עלה על מספר הקולות נגד. אם לא עלה מספר הקולות בעד על מספר הקולות נגד, יתקיימו בחירות חדשות לנציגים שנותר לבחור בתוך 30 יום".
8 צפייה בגלריה
קארין אלהרר
קארין אלהרר
ח"כ קארין אלהרר. הקואליציה תצביע נגדה כדי להביא לבחירות חוזרות?
(צילום: עמית שאבי)
ההחלטה התקבלה גם אחרי שהבוקר המשיכו חברי כנסת רבים בקואליציה להגיד שלא יבחרו בנציגת האופוזיציה - בניגוד לנוהג. באופוזיציה הזהירו כי הדבר יהווה מכת מוות לשיחות בבית הנשיא. ראשי הקואליציה התכנסו הבוקר כדי לדון בנושא, ולאחר מכן המשיכו הלחצים על נציגי הקואליציה להסיר את מועמדותם בהצבעה.
בשעות האחרונות עבדו בסביבת נתניהו על ריסון המתנגדים במחנה הניצי שבתוך הקואליציה, וניסו לפרק התנגדויות. בתמורה לבחירת נציגת האופוזיציה, נתניהו הבטיח לאותם מתנגדים - בראשם בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר ויריב לוין - סוג של "סוכריה" כדי להמתיק את הפשרה. אותה סוכריה ככל הנראה תהיה העברת חוק היועמ"שים וצמצום עילת הסבירות בבג"ץ עוד בכנס הזה, לפני הפגרה.
הסיבה להצעה הזו של נתניהו היא שעל החלקים האלה, ככל הנראה בנוסח שונה מזה שהציע יריב לוין במקור כשהציג את המהפכה המשפטית, הושגו הסכמות בבית הנשיא בין הקואליציה לאופוזיציה, וראש הממשלה מאמין כי כל עוד לא נוגעים בוועדה לבחירת שופטים, המחאה לא תוצת מחדש. נתניהו למעשה אומר לשותפיו - אם האופוזיציה לא תלך איתנו לפשרה, נעביר באופן חד-צדדי את החוקים שנציגיה הסכימו עליהם בבית הנשיא.
8 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
מליאת הכנסת, היום
(צילום: AP)

מה בעצם קרה היום בכנסת? הסבר קצר

הדרמה שהתרחשה היום בכנסת הגיעה בתום שבועות ארוכים של ציפייה לבחירות החשאיות בכנסת לשני נציגיה בוועדה לבחירת שופטים – ובאופוזיציה סימנו אותן כרגע קריטי שבו תיבחן המחויבות של הקואליציה לפשרה סביב המהפכה המשפטית. לרוב נהוג שלוועדה נבחר נציג אחד מהקואליציה ונציג שני מהאופוזיציה, ולפיד וגנץ הזהירו כי הפרת הנוהג הזה ובחירת שני נציגי קואליציה תביא לפיצוץ השיחות.
לאורך הימים האחרונים לא היה ברור כיצד תפעל הקואליציה, אבל הבוקר פעל נתניהו נמרצות להסרת שאר מועמדי הקואליציה ולהשאיר רק מועמד אחד שייבחר לצד נציגת האופוזיציה קארין אלהרר. נציג הקואליציה אמור היה להיות לפי ההסכמים הקואליציוניים ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית, אבל ח"כ טלי גוטליב מהליכוד סירבה לפרוש מהמרוץ – גם אחרי שיחה קשה עם רה"מ וצעקות לעברה בסיעה. הפתרון שנתניהו בחר הוא דחיית הבחירות, על ידי הוראה להצביע נגד גוטליב ונגד אלהרר. הסיבה: לפי התקנון, אם לא נבחר נציג – הבחירות החשאיות בכנסת ייערכו מחדש בתוך חודש.
בקואליציה מסבירים שנתניהו נדרש לעשות זאת כדי להימנע מהפרת ההסכם עם יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר – אבל ברקע עמד גם לחץ משר המשפטים יריב לוין, שדחיית הבחירות בכנסת יכולה להועיל לו, כיוון שעד הבחירות החוזרות ייערכו גם הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין, שגם לה יש שני נציגים בוועדה לבחירת שופטים – והקרב שם עשוי להשפיע על מאזן הכוחות העתידי. באופוזיציה האשימו שמדובר בתרגיל פוליטי ובהפרת הסיכומים בבית הנשיא.