שר האוצר סמוטריץ' ביקש לעצור את התגובה לבג"ץ, אבל גם אחרי דיון בהשתתפותו ובהשתתפות השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו - המדינה דוחה הלכה למעשה את פינוי חאן אל אחמר. בתגובה שהוגשה היום (שני) לבג"ץ, ביקשה המדינה למחוק את העתירה שמחייבת אותה לנמק לא מממשים את הצווים להריסת בתים בלתי-חוקיים במאחז הבלתי-חוקי - והבטיחה כי הוא יפונה. למרות זאת, המדינה טענה כי שאלת עיתוי הפינוי נמצאת באחריות הדרג המדיני, וכי בעקבות שיקולים ביטחוניים ומדיניים - אין לבית המשפט מקום להתערב.
2 צפייה בגלריה
חאן אל אחמר
חאן אל אחמר
חאן אל אחמר
(צילום: AP)
בתגובת המדינה לבג"ץ נכתב כי "לאחר דיון שהתקיים אתמול, בראשות ראש הממשלה, נדרש הדרג המדיני למכלול הסוגיות העומדות על הפרק, לרבות להחלטותיו של בית המשפט. עמדת הדרג המדיני, כפי שגובשה בתום הדיון, היא כי שלטון החוק מחייב לממש את צווי ההריסה במתחם חאן אל אחמר; ואולם, בשים לב למורכבותה ורגישותה של הסוגיה, הרי ששאלת העיתוי ואופן מימוש הצווים – היא שאלה המסורה כולה לאחריותו ושיקול דעתו של הדרג המדיני והיא מושפעת משיקולים מדיניים וביטחוניים רחבים ומגוונים, אשר הדרג המדיני נדרש אליהם בפירוט רב".
עוד נכתב כי "בהקשר זה, ובכל הנוגע למורכבותה של הסוגייה ולקיומם של שיקולים רחבים נוספים המשליכים על שאלת עיתוי מימוש צווי ההריסה, ראשי המדינה יציינו כי בכוונתם להוציא בימים הקרובים תעודת חיסיון, על פי דין, בעניינו של החומר החסוי המבסס את עמדתם. לפיכך, לא נפל כל פגם בהחלטותיהם בעניין זה עד כה; ודאי לא פגם המצדיק את התערבותו של בית המשפט הנכבד בנושא רגיש זה בדמות הפיכת הצו-על-תנאי למוחלט".
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ'. גם אחרי הדיון אצל נתניהו, הודיעה המדינה שהעיתוי שייך לדרג המדיני - ודחתה הלכה למעשה
(צילום: עמית שאבי)
הצו על-תנאי שאותו ציינה המדינה בתגובתה הוא זה שהוציא בג"ץ במרץ 2022, ולפיו על ראש הממשלה, שר הביטחון וגורמים בצה"ל להתייצב ולהסביר מדוע לא יפעלו למימוש צווי ההריסה שהוצאו על ידם ביחס למבנים בלתי חוקיים בחאן אל אחמר.
בתגובת המדינה נכתב עוד כי "באחריות הדרג המדיני לבחון ולאזן בין כלל ההשלכות והשיקולים הספציפיים והרחבים הנוגעים לנושא, בבואו להחליט על אופן ועיתוי מימוש צווי ההריסה במתחם, לרבות עיתויה ותוכנה של כל הצהרה בנושא, במיוחד כאשר הדברים נוגעים לסוגיות יחסי החוץ והביטחון של המדינה".
שר האוצר סמוטריץ', המשמש גם כשר במשרד הביטחון, פנה אתמול בצהריים למזכיר הממשלה יוסי פוקס ואמר כי לא עודכן מבעוד מועד על תשובת המדינה המתוכננת לבג"ץ בעניין פינוי חאן אל אחמר - שלפיה היישוב לא יפונה. סמוטריץ' אמר כי הוא "לא מאשר" את תשובת המדינה, שעליה לדבריו היו צריכים להיוועץ עמו מתוקף ההסכם הקואליציוני שקבע כי תשובות לבג"ץ יימסרו באישורו. אמש התקיים דיון לאחר שסמוטריץ' ביקש "דיון בהול" על הסוגייה, ומלבדו הוזמנו אליו גם שר הביטחון יואב גלנט והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.
בפברואר האחרון ביקשה המדינה בפעם התשיעית לדחות את תשובתה לעתירה. בג"ץ קיבל את הבקשה, אך הזהיר כי אם לא תתקבל תשובה בפעם הבאה - הוא ישקול לקבל את העתירה ויורה על פינוי המאחז הבדואי הבלתי-חוקי.

הבטחות ומעשים לחוד?

לפני הבחירות הבטיחו בכירים בממשלה כמו איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' לפנות את היישוב - ואף תקפו את הממשלה הקודמת על כך שדחתה את הפינוי. "מה שחשוב זה לא מה יאמרו הגויים אלא מה יעשו היהודים", תקף אז סמוטריץ' את בנט. לימים אמר ח"כ אלמוג מעוצמה יהודית, שיושבת בקואליציה הנוכחית, כי הסיבה לכך שחאן אל אחמר לא יפונה היא ש"לאמריקנים ולאירופים יש סדר יום אחר".

כהן, שהאשים את "דעת הקהל העולמית" בכך שהפינוי נדחה שוב, אמר כי "אני, ולא מעט אנשים בקואליציה, רוצים לראות תוצאות אחרות. יחד עם זאת, אנחנו מבינים ורואים תהליך". יו"ר מפלגתו בן גביר אמר בעבר לאחר אחת הדחיות הקודמות של הפינוי: ""ואז מגיע הרגע הזה שאפילו בג"ץ אומר להם תהרסו. יש לכם מנדט, יש שלטון חוק, ואז מה קורה? כל אלה שרק דיברו ודיברו ודיברו ודיברו, מסתבר, מתגלים, שהכול, אבל הכול, הצגה אחת".
ב-2020, בעת סיור באזור, אמר בן גביר כי "חאן אל אחמר זה מקום שאליו הגיעו פורעי חוק. אין דין, אין דיין ואין שלטון חוק. אם היה מדובר בנוער הגבעות, יום למחרת הימ"מ והיס"מ היה כאן. הרי בג"ץ אמר. אבל כאן בחאן אל אחמר זה לא קורה. הכי מדהים שבג"ץ אמר שאפשר לפנות, אלא שראש הממשלה לא פינה אל אחמר. איילת שקד לא פינתה. נפתלי בנט לא פינה".
גם בליכוד אמרו דברים אחרים על חאן אל אחמר - ולא רק בכירי המפלגה שנשארו מחוץ לממשלה והגיעו לסייר באזור בינואר האחרון. בינואר 2019 סייר שם אלי כהן ואמר כי "במדינת ישראל יש דין ואת הדין צריך לכבד, ולכן את מאחז חאן אל אחמר צריך לפנות עוד לפני הבחירות". מאז עברו חמש מערכות בחירות, אלי כהן הפך לשר החוץ - וכאמור המאחז עדיין במקומו.
בכיר נוסף בממשלה, יו"ר הציונות הדתית ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', אמר ב-2019 כי "את עמונה נתניהו יפנה אבל את חאן אל אחמר לא. ביבי חלש מול ערבים וחזק נגד יהודים. הרוח הגדולה של הנוער הנהדר הזה תנצח".