אחרי שמונה דחיות, דחייה נוספת: המדינה - והפעם ממשלת הימין שבה שרים רבים שהציבו את הפינוי בראש סדר העדיפויות - ביקשה היום (רביעי) מבג"ץ לדחות בארבעה חודשים את תשובתה בנוגע לפינוי המאחז הבדואי חאן אל אחמר.
• לבקשת הדחייה המלאה - לחצו כאן.
בבקשת הדחייה עד 1 ביוני נכתב כי "הדרג המדיני נותר איתן בעמדתו לפיה שלטון החוק מחייב לממש את צווי ההריסה, אבל בהינתן מורכבות הסוגיה העומדת על הפרק ורגישותה, כמו גם העניין הרב שהיא מעוררת בקרב גורמים שונים בקהילה הבינלאומית והשלכותיה על יחסי החוץ והביטחון של מדינת ישראל בעת הנוכחית, הונחו גורמי המקצוע בקרב משיבי המדינה להשלים את עבודת המטה הנדרשת לשם גיבוש המענה המדויק לצו על תנאי עליו".

5 צפייה בגלריה
חאן אל אחמר
חאן אל אחמר
דחייה נוספת בתשובת המדינה לפינוי חאן אל אחמר
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
חאן אל אחמר
חאן אל אחמר
משאית של תנועת רגבים בחאן אל אחמר. "ביבי בא לארוז"
(באדיבות רגבים)
באופוזיציה ואף בתוך הליכוד מתחו ביקורת חריפה על בקשת הדחייה. חבר הכנסת דני דנון, שנותר מחוץ לממשלה, צייץ בטוויטר: "תשובת הממשלה החדשה לבג"ץ המנסה להתחמק מפינוי חאן אל אחמר היא תקדים מסוכן ומתן רוח גבית לבנייה הלא-חוקית של הפלסטינים. נבחרנו לשנות את מדיניות הגמגום של הממשלה הקודמת ולא להמשיך אותה. עדיין לא מאוחר לפעול ולפנות את חאן אל אחמר".
השר לשעבר אביגדור ליברמן, שגם הממשלה שבה הוא היה חבר נמנעה מפינוי המאחז, כתב: "איפה המשילות? לא יכול להיות דין אחד ליהודים ודין אחר לערבים". הוא פנה לשרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר וכתב: "ערים?".
5 צפייה בגלריה
ליברמן ודנון. באופוזיציה ובליכוד מתחו ביקורת על בקשת הדחייה
ליברמן ודנון. באופוזיציה ובליכוד מתחו ביקורת על בקשת הדחייה
ליברמן ודנון. באופוזיציה ובליכוד מתחו ביקורת על בקשת הדחייה
בתנועת "רגבים", שהגישה את העתירה, מתחו גם כן ביקורת על תשובת המדינה. "קיווינו לקבל תגובה ראויה לממשלת ימין לאומית כפי שהובטח לנו בבחירות", אומר מאיר דויטש, מנכ"ל תנועת רגבים. "הממשלה קיבלה את המנדט להציב חזון מדיני ציוני ולבלום את ההשתלטות הפלסטינית על שטחי C, ובמקום זה קיבלנו שוב את אותם התירוצים, ואין לכך שום הצדקה. כמו קאטו הזקן, אנחנו מחזיקים באותה עמדה עקבית, ודורשים מנציגינו בממשלה לפעול במיידי לפינוי המתחם הזה ויתר חבריו. לא 300 מטר הצידה ואף לא קילומטר הצידה, אלא למגרשים שהוכנו עבורם באבו דיס".
ארגון "ידידי הג'הלין" המסייע לתושבים הבדואים אמר: "על המדינה לא להסתפק בבקשה לדחות את מועד התגובה, אלא עליה לאמץ את התוכנית המוכנה להפקדה שקידמה הממשלה הקודמת ותוכננה ע"י בעלי המקצוע. תוכנית המסדירה את החאן על אדמות מדינה בסמוך למקומו, תוך שמירה על צרכיהם ומאפיינים התרבותיים של אנשי החאן. כואב הלב שבמשך שנים המדינה נסחפה אחרי מיעוט בהתיישבות היהודית הסמוכה לחאן, הרוצה לראות סביבו רק יהודים ומוביל אותנו לטרלול, בו כולנו נשלם את המחיר בבית הדין בהאג".
באוקטובר האחרון בג"ץ העניק למדינה דחייה נוספת בהגשת תשובתה לעתירה של תנועת רגבים בנוגע לפינוי המאחז הבדואי. בהחלטת השופטים נכתב כי בקשת המדינה לדחייה אושרה "לנוכח העובדה שהכנסת ה-24 התפזרה והממשלה המכהנת היא 'ממשלה יוצאת'", וכי התשובה תוגש עד שלושה חודשים לאחר הבחירות - ב-1 בפברואר 2023, היום.

5 צפייה בגלריה
סיור חברי כנסת מהליכוד במאחז הבדואי חאן אל אחמר לקראת תשובת המדינה לבג"ץ על פינויו
סיור חברי כנסת מהליכוד במאחז הבדואי חאן אל אחמר לקראת תשובת המדינה לבג"ץ על פינויו
ח"כים מהליכוד בחאן אל אחמר בשבוע שעבר
5 צפייה בגלריה
חאן אל אחמר
חאן אל אחמר
המכתב שנשלח לליברמן ב-2018 על ידי נתניהו. "לדחות את הפינוי"
(צילום: עמית שאבי)
לפני כשבוע חברי כנסת ופעילים מהליכוד הגיעו לחאן אל אחמר, הסמוך למעלה אדומים, ופנו לממשלה בדרישה לפנות את המאחז. "זו נקודת המבחן הראשונה של הממשלה הזו", אמר אז ח"כ דנון. "כמו שראינו את הזריזות והנחישות של הכוחות שפינו את מאחז 'אור חיים', שבאו למלא את שלטון החוק, אני מצפה שנראה זאת גם כאן בפינוי המאחז הזה. אני פונה לנתניהו, זה רגע המבחן שלכם. כולם בוחנים אותנו. הציבור שבחר בנו ומצפה למדיניות ימין. אני מקווה שממשלת ישראל תאשר את פינוי המאחז, ותיתן לבית המשפט גם תאריך לפינוי".
המדינה דוחה פעם אחר פעם את תשובתה לבג"ץ שאישר בעבר לפנות את המאחז. בפעם האחרונה השופטים קבעו בנחרצות: "אין לנו אלא להיעתר לבקשת המדינה, חרף חריגותה, ובמידה לא מבוטלת למורת רוחנו".
הכל התחיל באוקטובר 2018, במכתב שעליו חתם ראש הממשלה בנימין נתניהו בעת שכיהן כראש הממשלה, הוא דרש משר הביטחון דאז ליברמן לדחות את פינוי המאחז. במכתב, שהגיע לידי ynet ונחשף לראשונה אמש, הורה נתניהו לליברמן לא לפנות את חאן אל אחמר באותה עת, ו"לדחות את הפינוי למועד אחר" - בהתאם להמלצת גורמי הביטחון לטענתו. זאת הייתה הפעם הראשונה שנתניהו עיכב את פינוי המאחז, ומאז זה קרה פעמים נוספות.
יומיים אחרי ששלח את המכתב, כינס נתניהו את הקבינט המדיני ביטחוני, והודיע לאחר מכן שיש למצות את הניסיונות להגיע לפינוי בהסכמה, על אף התנגדות שרי הקבינט, ואף בניגוד למה שהורה בג"ץ - לפנות את המאחז הבלתי חוקי ולא להתערב בהחלטת שר הביטחון לממש את צווי ההריסה. נתניהו בזמנו הצהיר שהפינוי יושלם תוך זמן קצר, אך עברו השנים, והגשת עמדת המדינה נדחתה שוב ושוב על ידי הממשלה, ולא השתנה דבר.