ארז גיבורי (39), חקלאי ממושב צופר בערבה התיכונה, יעלה הערב (יום א') עם חבריו לירושלים כדי להפגין מול משרדי הממשלה. "בסוף אנשים נגמרים, אנחנו לא מבקשים תמיכה ישירה אלא שייתנו לנו לעסוק בחקלאות", אמר גיבורי ברקע המחאה המתמשכת של החקלאים על כוונת משרד האוצר להנהיג רפורמה בייבוא התוצרת, שצפויה להוביל לירידת מחירים עבור שורת מוצרים במרכולים.
אחרי שחסמו בשבוע שעבר צמתים ברחבי הארץ, ייפגשו החקלאים המוחים בלטרון אחר הצהריים - ומשם עלו עם כלי רכב וטרקטורים לבירה להפגנה בעת שהשרים ימשיכו לדון באישור תקציב המדינה. ראשי ההנהגה החקלאית אמרו לקראת ההפגנה: "אנו עולים לירושלים למען החקלאות הישראלית ועתיד מדינת ישראל. האם שווה להרוס את מפעל ההתיישבות ולפגוע אנושות בחקלאי עוטף עזה ורמת הגולן ומגדלי הביצים בגבול לבנון בשביל לחזק את חקלאי ארדואן וחלילה לא לגעת בטייקוני רשתות השיווק האחראים האמיתיים על יוקר המחיה?".
4 צפייה בגלריה
משפחת גיבורי שותלת פלפלים בצופר
משפחת גיבורי שותלת פלפלים בצופר
"בסוף אנשים נגמרים". גיבורי עם אחיינו במושב צופר
חקלאי הערבה ידעו טלטלות רבות. אחת מהן היא הפינוי מהמובלעת בירדן. מחשש להתרחשויות בעתיד, החקלאים שנאלצו לעזוב את המובלעת שותלים בימים אלה את הפלפלים והירקות של העונה.
גיבורי אמר כי שתל פלפלים בשטח של 50 דונמים בלבד ואינו יודע אם ישתול בשטחים נוספים, בדיוק כמו חבריו מצופר שחלקם אף לא הקימו עדיין את כל החממות. בין היתר בשל מחירי הברזל הגבוהים מאוד ומחסור בידיים עובדות לחקלאות. "עתיד הענף החקלאות לוט בערפל, בעקבות הרפורמה שרוצים שרי האוצר והחקלאות לכפות על החקלאים מה שמאיים למוטט את הענף", אמרו חקלאי הערבה.

"נותנים ליבואנים יותר כוח"

הם אומרים כי לא הכול רע ברפורמה, אבל מבחינתם הייבוא מהווה עבורם גזר דין מוות. "הרשתות הן אלה שקובעות את המחיר. בפעם הראשונה מחיר לחקלאי ובפעם השנייה המחיר לצרכן. אני לא אחדש לאיש אם אומר שהפער הוא אדיר, היבואנים הגדולים הם הרשתות", ציינו בערבה. "במקום לטפל בפערי התיווך נותנים ליבואנים יותר כוח. המחירים לצרכן יישארו דומים".
יותר ויותר חקלאים מחליטים לוותר ונוטשים את החלקות שלהם. לדברי החקלאי גיבורי, "יש אתגרים גדולים בחקלאות: עובדים זרים, התייקרות המים, תשומות ועוד. החקלאים מפסידים כסף. בערבה אנחנו מוטים לייצוא ויש שחיקה הולכת וגדלה של המחירים. החבר'ה הצעירים שמגיעים אלינו למושב, הבנים החוזרים, כבר לא עושים ירקות. או שהם לא עושים כלום או שנוטעים תמרים".
4 צפייה בגלריה
משפחת גיבורי שותלת פלפלים בצופר
משפחת גיבורי שותלת פלפלים בצופר
"לא מבקשים תמיכה ישירה אלא שייתנו לנו לעסוק בחקלאות"
את מובלעת צופר עיבדו חקלאי המושב לאורך 25 שנים, כחלק מהסכם השלום עם ממלכת ירדן, אך בסוף אפריל בשנה שעברה הם נאלצו להחזירה בהוראת מלך ירדן. המובלעת השתרעה על פני אלף דונמים של חממות חקלאיות, שבה גידלו פלפלים ופרחים מובחרים לשוק המקומי ולייצוא. הכשרת השטחים החלופיים בתוך שטח ישראל התעכבה ונמסרה לחקלאים רק בינואר השנה בסיוע משרד ראש הממשלה. אז גם החלו להקים את החממות החדשות.
כעת שותלים חקלאי צופר שתילים באדמות החלופיות על שטח חממות של 150 דונמים בלבד, בתקווה להתחלה חדשה וטובה יותר. "חקלאים חייבים להיות אופטימיים", אומר גיבורי. "אבל אם הרפורמה הזו תעבור אני כבר לא אהיה". הוא ציין עוד כי "טווח הרווח גם כך בעייתי בגידולי חקלאות, ולכן אני לא בטוח כי כדאי להמשיך לגדל בשטחים הנוספים. ישנם חקלאים בצופר, שלא יחזרו לחקלאות לאחר שאולצו לנטוש את המובלעת".
4 צפייה בגלריה
משפחת גיבורי שותלת פלפלים בצופר
משפחת גיבורי שותלת פלפלים בצופר
משפחת גיבורי שותלת פלפלים בצופר
4 צפייה בגלריה
איתן גדז' וילדיו
איתן גדז' וילדיו
"כמו עננה שחורה מעלינו". איתן גדז' וילדיו
(מתוך אלבום משפחתי)
א', חקלאי נוסף מצופר שביקש להישאר בעילום שם, הסביר כי "אם תהיה רפורמה אין למה להמשיך בחקלאות, זה מגוחך. הרפורמה הזו זה פשוט לטמון את הראש בחול. זה לא הפתרון למצב החקלאות. בסוף החקלאים הם האחרונים בשרשרת המזון. אנחנו לא קובעים מחירים. אנחנו אנשים שכוח ההתאגדות שלהם מוטל בספק. היום יש הפגנה אבל אולי זה כבר מאוחר מדי. הבעיה היא רשתות השיווק. במדפים היום יש המון פירות וירקות מייבוא אבל המחירים לא יורדים. המחירים אותם מחירים, לא משנה אם אלה תפוחים מאיטליה או ישראל".
"התחלנו את שתילת הפלפלים העונה בלב כבד", אמר איתן גדז' ממושב צופר. "חוק ההסדרים תלוי כמו עננה שחורה מעלינו, ומקוממת הקלות הבלתי נסבלת של שרי האוצר והחקלאות נגד החקלאים בהקשר ליוקר המחיה, בפוליטיקה זולה שאינה אמת. לצערנו, הממשלה אינה מסוגלת להתמודד עם מי שקובע את מחירי התוצרת החקלאית באמצעות פערי התיווך - והם בעלי רשתות השיווק. עצוב מאוד שהשרים שהניפו את דגל ההתיישבות והחקלאות בגבולות המדינה, כולל ליברמן, לפני הבחירות, דורסים אותנו כעת ברגל גסה".
שר האוצר אביגדור ליברמן, שנחוש להעביר את הרפורמה בענף החקלאות, אמר הבוקר לפני ישיבת הממשלה על אישור תקציב המדינה כי "אי אפשר להמשיך לשמור ולא לעשות כלום. מי שלא יודע, במדינת ישראל בעשור האחרון מחירי הפירות עלו ביותר מ-100%, ירקות ביותר מ-80%. אף אחד מהחקלאים לא הולך להיפגע. במקום להגן על מכס פירות וירקות, נתנו יותר מ-400 מיליון שקל לתמיכה ישירה בחקלאי. צריך לשמור גם על החקלאות וגם להוזיל את יוקר המחיה עבור הצרכן".