3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואסתר חיות
בנימין נתניהו ואסתר חיות
בנימין נתניהו ואסתר חיות
(צילום: EPA, אלכס קולומויסקי)
לקראת עימות נוסף בין ראש הממשלה לבית המשפט העליון: ראש הממשלה בנימין נתניהו נדרש להשיב תוך שבוע לעתירה שקבעה כי הוא ביזה את בית המשפט בכך שבנאומו ביום חמישי, שבו אמר "אני נכנס לאירוע" והודיע כי ייכנס לעובי הקורה בנוגע להשגת פשרה במהפכה המשפטית, הפר את הסכם ניגוד העניינים שעליו חתם.
נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, פסקה היום (ראשון) כי על נתניהו ועל היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה להגיב תוך שבוע לעתירת התנועה לאיכות השלטון בנושא. הנשיאה חיות כתבה בהחלטתה כי בעתירה ידונו שופטי ההרכב המקורי שדן בנושא, אך במקומם של שניים משופטי ההרכב שכבר פרשו - חנן מלצר וניל הנדל - ימלאו שופטי העליון יצחק עמית ועוזי פוגלמן.

התנועה לאיכות השלטון הגישה מוקדם יותר היום בקשה לביזיון בית המשפט נגד נתניהו, תוך שכתבה כי "ממעשיו של נתניהו עולה תמונה מבהילה לפיה ראש הממשלה בישראל עושה דין לעצמו – תוך שהוא מפר את הסדר ניגוד העניינים שנערך לו על ידי היועצת המשפטית לממשלה, וחמור מכך – מפר בזדון וביודעין את פסק דינו החלוט של בית המשפט".
הפנייה בנושא הוגשה בהמשך למכתבה של היועמ"שית מיום שישי, שבו כתבה כי הצהרתו של ראש הממשלה הייתה בלתי חוקית, והוא הפר פסק דין של העליון. התנועה לאיכות השלטון ביקשה מבית המשפט "לחייב את נתניהו לציית לפסק דינו, וכן להטיל עליו קנס, מאסר, או כל סנקציה נדרשת אחרת".
3 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
קבעה שהצהרתו של נתניהו הייתה בלתי חוקית. בהרב-מיארה
(צילום: גיל נחושתן)
עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, אמר כי "ראש ממשלה שלא מציית לבית המשפט ולהוראות החוק הוא אנרכיסט ופריבילג. שלטון החוק שולט גם בשלטון וראש הממשלה יאלץ להרכין את ראשו בפני החוק ולקיים את הוראות החוק כלשונן".
בנאומו ביום חמישי נתניהו אמר כי הוא לא מתכנן לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית - ובראשה חקיקת השינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים, שיעלה להצבעה בשבוע הבא. אחרי אישור החוק שימנע את הוצאתו לנבצרות, הודיע נתניהו כי הוא מתכוון להיכנס למגעים לפשרה - בניגוד להסדר ניגוד העניינים איתו - והכריז: "עד כאן. אני נכנס לאירוע. אני שם בצד כל שיקול אחר ולמען העם שלנו והמדינה שלנו אעשה כל מה שביכולתי כדי להגיע לפתרון".
3 צפייה בגלריה
בג"ץ
בג"ץ
שופטי בג"ץ. שתי עתירות הוגשו בסוגיית הנבצרות
(צילום: רויטרס)
כעת ישנן שתי עתירות תלויות ועומדות בסוגיית הנבצרות – האחת מבקשת להוציא את ראש הממשלה לנבצרות, ואילו השנייה מבקשת לבטל את התיקון לחוק יסוד הממשלה ("חוק הנבצרות"). בג"ץ צפוי להכריע בהם בהמשך וייתכן שיתערב בחקיקה הפרסונלית. בינתיים לא ניתן להכריז על נתניהו כנבצר, אך הוא עדיין מחויב לעמוד בהסדר ניגוד העניינים שלו, ובהפרתו הוא אף מסתכן בהעמדה לדין פלילי בעבירה של הפרת אמונים. במכתב ששלחה לו שלשום בהרב-מיארה, היא קבעה שרה"מ הפר החלטות קודמות של העליון.
בעתירות לבג"ץ יהיה כמובן משקל חשוב לעמדתה של היועמ"שית. עד עתה ההערכה הייתה שהיא תתנגד להוצאתו של נתניהו לנבצרות, אבל כעת אומרים גורמים משפטיים שאם בהרב-מיארה תמצא שנתניהו אכן עומד בניגוד עניינים – היא לא תוכל להגן עליו.
במקביל, מומחים למשפט חוקתי בכנסת שעסקו בחקיקת "חוק הנבצרות" קובעים כי ראש הממשלה הוכיח, בניגוד לדברי המציעים, שהחוק הוא אכן פרסונלי ונתפר למידותיו – ולכן הוא פסול. להערכתם, נתניהו ביקש לחוקק את החוק כדי להסיר מעליו את כבלי ניגוד העניינים ולנווט את השינויים באופן אישי.