בית המשפט הצבאי לערעורים דחה היום (שני) את ערעור התביעה הצבאית בעניינו של המחבל הפלסטיני נואף פהד נואף בני עודה, וזיכה אותו מעבירת רצח בן יוסף לבנת ז"ל, אחיינה של השרה לשעבר לימור לבנת, שנרצח על ידי שוטרים פלסטינים בשנת 2011, כאשר ביקר בקבר יוסף בשכם. בית המשפט תקף בחריפות את התנהלות החקירה, וקבע כי הייתה רשלנית ובלתי-מקצועית.
1 צפייה בגלריה
בן יוסף לבנת הרוג ב ירי פיגוע קבר יוסף חטיבה מרחבית שומרון
בן יוסף לבנת הרוג ב ירי פיגוע קבר יוסף חטיבה מרחבית שומרון
בן יוסף לבנת ז"ל
(צילום: באדיבות וועד מתיישבי השומרון)
נואף, שהיה אז אחד מקבוצת השוטרים הפלסטינים שפתחה באש לעבר הרכב שבו שהה לבנת, הורשע במעורבות ברצח בשנת 2017, אך זוכה אז מהרצח עצמו. הוא כבר ריצה שש שנות מאסר על המעורבות שלו בתקרית, אחרי שהורשע בירי לעבר אדם ובשיבוש ראיות, ושוחרר מהכלא לפני כשלוש שנים. התביעה הצבאית ערערה על פסק הדין מ-2017, ודרשה להרשיע את נואף ברצח עצמו.
אם ערעורה היה מתקבל נואף היה חוזר לכלא, אולם בית המשפט דחה את הערעור - תוך שהוא מותח כאמור ביקורת קשה על החקירה. "למרבה הצער, המחדלים החמורים שנפלו בחקירה אינם מצטמצמים לאימות או הזמת גרסתו של המשיב בנוגע לפגיעה בחלון הרכב", נכתב בפסק הדין. "חוסר מיצוי החקירה, הותרת שאלות מתבקשות בלתי פתורות ורשלנות באיסוף הנתונים וחוות דעת הכרחיים – עוברים כחוט השני לאורך כלל החקירה בענייננו".
בפסק הדין החריף נכתב עוד: "מחדלי חקירה מהותיים נפלו בחקירת אירוע טראגי זה, שבמסגרתו קיפח המנוח את חייו... אין מנוס מן המסקנה כי חקירת מותו של המנוח בוצעה באופן רשלני ובלתי מקצועי, שאינו עולה בקנה אחד עם סטנדרט מינימלי המצופה מרשויות החקירה. מחדלים אלו פגעו באופן ממשי ביכולתו של בית המשפט להגיע לחקר האמת ולעשות משפט צדק".
בני המשפחה הביעו תדהמה מפסק הדין. "בית המשפט קבע כי המחבל הזה ירה לעבר הבן שלי, אבל לא הרשיע אותו ברצח", אמרה רבקה לבנת, אמו של בן יוסף ז"ל. "זה זלזול בחיי אדם, פשוט נעשה משפט עוול. עומד מחבל שהוא אחד מהרוצחים של הבן שלי, והוא משוחרר. זה אבסורד. אנו מרגישים שיש התעלמות מוחלטת של בית המשפט מהצד שלנו".
הרצח אירע באפריל 2011, אז הגיע לבנת, יחד עם מתפללים נוספים, לקבר יוסף שבשכם – ולפתע נפתחה לעבר רכבו אש, שנורתה על-ידי שוטרים פלסטינים. כתוצאה מהירי נקבע מותו של לבנת. לאחר כמה שנים נעצרו חשודים במעורבות בירי והוגשו נגדם כתבי אישום. משפטם של המעורבים האחרים עדיין מתנהל.
עו"ד חיים בלייכר, מארגון "חוננו" אשר מלווה את המשפחה, אמר: "היום נעשה מעשה חמור, של שחרור לחופשי של המחבל שרצח את בן יוסף לבנת הי"ד. בית המשפט הצבאי לערעורים קיבל את פסק הדין השערורייתי של בית המשפט הראשון, שזיכה את המחבל מרצח, למרות שכולם אמרו שזה המחבל הרוצח. אין שום אפשרות אחרת, כמו שבית המשפט עכשיו אמר, אין שום תזה אחרת להסביר כיצד הוא נרצח – מלבד אותו כדור שהמחבל ירה לכיוונו".