צפו במשדר הבוקר

הפיגוע המשולב שהתרחש אתמול בבוקר (שלישי) באזור התעשייה באריאל, שבו נרצחו שלושה ישראלים ונפצעו קשה שלושה נוספים, הביא עמו יממה מתוחה ביהודה ושומרון. בעוד במערכת הביטחון חוששים מפיגועי השראה, מתנחלים קיצוניים יזמו אירועי נקמה שבמסגרתם, בין היתר, הם יידו אבנים לעבר מכוניות פלסטיניות. לאחר שביקר בזירת הפיגוע, הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר כי "הפיגוע הזה היה קשה ורצחני, והיה צריך להסתיים אחרת. אנו נתחקר ונלמד את הלקחים".
במערכת הביטחון מנסים להבין כיצד הצליח מחבל, שהגיע לאריאל ללא נשק חם וללא רכב, הצליח לנהל מסע רצח של 16 דקות עד שנוטרל. נושא מרכזי שמתוחקר הוא תפקוד המאבטחים בזירה הראשונה של הפיגוע, במיוחד לנוכח העובדה שהפיגוע התרחש כחצי שנה לאחר שמאבטח נרצח בכניסה לאריאל על-ידי מחבלים שניצלו את חוסר העירנות בעמדה, וגם הצליחו להימלט ללא פגע. המאבטח שירה לאוויר ולא חתר למגע מסר בתחקור כי בחר לסייע לחברו הפצוע ולא לרדוף אחר המחבל, שכבר הספיק להימלט מהזירה.
11 צפייה בגלריה
חארס ה כפר ממנו הגיע המחבל באריאל
חארס ה כפר ממנו הגיע המחבל באריאל
הרמטכ"ל כוכבי בזירה. במקביל, עימותים בין מתנחלים לפלסטינים
(צילום: אריק מרמור, שאול גולן )

11 צפייה בגלריה
מפות עם תמונות מהפיגוע באריאל
מפות עם תמונות מהפיגוע באריאל
מסלולו של המחבל
(צילום: רויטרס, AP, שאול גולן)
לפי ממצאי התחקיר, תגובתו של המאבטח הנוסף נבעה ככל הנראה מכך שלא הבחין בכל המתרחש, ולכן לא הבין את האירוע, שנמשך שניות: המחבל הגיע כמדי בוקר לעבוד במתחם, ואישורו נבדק על ידי המאבטח, מחוץ לבוטקה, כאשר מעקה הפרדה מוצב במקום. בזמן הזה המאבטח השני היה בתוך הבוטקה הסמוך. המחבל ניצל רגע שבו המאבטח הראשון הסתובב, ודקר אותו בגבו. המאבטח הפצוע קפץ לעבר הבוטקה וברגעים קריטיים אלו המאבטח השני יצא לעברו בזמן שהמחבל כבר החל בריצת הימלטות מהמקום לעבר תחנת הדלק הסמוכה - מרחק של כ-70 מטרים, ושם רצח בדקירות שני אזרחים.
בצה"ל הבהירו למאבטח את שגיאתו - הסרת האיום במצב שכזה קודמת לסיוע רפואי לפצועים. כך או כך, בצה"ל מעריכים כי מדובר בבעיה נקודתית בתפקוד המאבטחים החמושים, שהמועצות המקומיות והאזוריות מעסיקות דרך חברות פרטיות, בכפיפות מבצעית לחטיבות המרחביות. המאבטחים משתתפים בתרגולים צבאיים, ואוגדת איו"ש קובעת את עמדותיהם.
גורמים צבאיים אמרו אמש כי לא נמצא פער במיקום ובאופן בו הוצבו השניים. בצבא מזכירים כי מאבטחים אזרחיים דומים הגיבו היטב מול מחבל חמוש שירה לעברם בכניסה לישוב מעלה אדומים לפני כחודש וחצי - וחיסלו אותו בתום קרב יריות קצר. בצבא צפויים להגביר בימים הקרובים את המאמץ הסיכולי באיזור הפיגוע, בעיקר מחשש לפיגועי חיקוי.

הבוקר מסר דובר צה"ל כי "לוחמי צה״ל, שב״כ ומג״ב, בהובלת החטיבה המרחבית אפרים, פעלו במהלך הלילה בכפר חארס שבגזרת החטיבה, למיפוי ביתו של המחבל. המיפוי בוצע לצורך בחינת האפשרות להריסת הבית, בהתאם להחלטות שיתקבלו".
בבית החולים בילינסון מאושפזים עדיין שלושה פצועים מהפיגוע: אחד בשנות ה-40 לחייו - מצבו קשה אך יציב והוא מונשם בטיפול נמרץ כללי. השני, בשנות ה-30 לחייו, במצב קשה אך יציב. השלישי, גם הוא בשנות ה-30 לחייו, במצב בינוני עד קשה.
בתום סיורו בזירה אתמול, הרמטכ"ל כוכבי אמר כי "מי שנטרלו את המחבל היו לוחמים צעירים אשר חתרו למגע ופעלו בקור רוח על מנת להביא לסיום מסע ההרג הרצחני. צה"ל ימשיך במבצע 'שובר גלים' ככל שיידרש, ויפעל בכל מקום ובכל זמן, על מנת לממש את משימתו ולשמור על תחושת הביטחון של התושבים הגרים בישראל יום יום". בתחקיר בזירה השתתפו גם מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, מפקד אוגדת יהודה ושומרון, תת-אלוף אבי בלוט, ראש המנהל האזרחי, תת-אלוף פארס עטילה ומפקד החטיבה המרחבית אפרים, אלוף-משנה מורדי וייס.
11 צפייה בגלריה
מיכאל לדיגין אב לשניים
מיכאל לדיגין אב לשניים
מימין לשמאל: מיכאל לדיגין, מוטי אשכנזי ותמיר אביחי
(צילום: באדיבות המשפחה )
בפיגוע המשולב נרצחו מרדכי (מוטי) אשכנזי (59) מיכאל לדיגין (36) מבת ים, ותמיר אביחי (50) מקריית נטפים. המחבל, מוחמד מוראד סאמי סוף (18) מהכפר חארס, החזיק בהיתר עבודה במפעל באזור התעשייה. כאמור, המחבל הגיע אתמול בבוקר לעבודתו כרגיל, ובכניסה דקר את אחד המאבטחים ופצע אותו. בתגובה, המאבטח השני בעמדה ירה באוויר בלבד.
לאחר מכן המחבל רץ לתחנת דלק סמוכה, שם דקר למוות את לדיגין ואשכנזי. בשלב זה המחבל תקף אדם נוסף, פצע אותו באורח קשה וגנב את רכבו. הוא השתמש ברכב כדי לדרוס למוות בכביש 5 את אביחי, שהלך בשול הכביש.
אזרח שנסע בכביש הבחין במתרחש ויצא לסייע לאביחי, בעוד שרכבו של המחבל יצא מכלל פעולה. בנקודה זו הוא חטף את המכונית הנוספת של האזרח שעצר לסייע, ונסע עם הרכב השני לכיוון עמדה צבאית. המחבל הבחין בחיילים ועשה סיבוב פרסה, נגד כיוון התנועה, אז התנגש בכלי רכב. במקום נוצר פקק והמחבל יצא ברגל וניסה לברוח, ונורה על ידי חיילים ואזרחים, בהם לוחם גולני, חייל בחופשה וטירונים מחטיבה 7 של השריון.
גורם ביטחוני בכיר אמר אחרי הפיגוע: "אם הדיווח של האירוע היה מגיע מהש.ג בזמן ובאופן אינפורמטיבי ומדוייק, היו כבר סוגרים על המחבל ביציאה מתחנת הדלק. כל מסע הרצח הזה נמשך כמעט 20 דקות. זה לא מעט במונחי טרור, בייחוד כשמדובר על פיגוע שבו המחבל הגיע עם סכין בלבד, בלי רכב מילוט ובלי נשק חם. אירועים כאלה עם 'הצלחות' של נרצחים מספקים עוד מוטיבציה למפגעים בודדים לצאת ולפגע. אירועים כאלה חייבים להסתיים תוך שניות".
11 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
(צילום: שאול גולן)
11 צפייה בגלריה
זירת התאונה
זירת התאונה
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
11 צפייה בגלריה
כוחות צה" בכפר חארס
כוחות צה" בכפר חארס
כוחות צה"ל בכפר חארס
אתמול בצהריים פשטו כוחות צה"ל על ביתו של המחבל בכפר חארס כדי לבדוק אם השאיר אחריו מסמכים או חומרי הסתה. בהמשך היום התפתחו עימותים בכפר, אחרי שלטענת תושבים מתנחלים יידו שם אבנים לעבר מכוניות.
מיכאל לדיגין בן ה-36, שנרצח בדקירות על ידי המחבל, עלה לארץ עם משפחתו לפני כחמש שנים. הוא הותיר אחריו שני ילדים. ראש העיר בת ים צביקה ברוט אמר כי "אנו מחבקים את משפחתו של מיכאל, שעלתה לארץ מתוך ציונות, וערוכים לתת לרעייתו ולילדיו תמיכה מלאה גם באמצעות מערכת החינוך".
תמיר אביחי, תושב קריית נטפים שבשומרון, שאותו המחבל דרס למוות, היה אב לשישה ילדים, חמש בנות ובן אחד בגילים 12 עד 29. ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, שהכיר את אביחי, הביע צער עמוק על מותו: "הוא היה אדם מאיר פנים שכולו מלא בטוב וברצון לעזור לאנשים אחרים. אנחנו מחבקים את משפחתו של אביחי ואת כל קריית נטפים ברגע הקשה הזה".
מרדכי (מוטי) אשכנזי בן ה-59, הותיר אחריו אישה, שני ילדים ושלושה נכדים. אישתו, יונית, שכלה ב-1979 את אחיה, דוד שמיר, שנדקר גם הוא למוות בפיגוע. יונית סיפרה כי מחר היה אמור בעלה לחגוג לאחד משני נכדיו יום הולדת 4. אחותה סיפרה כי "עדיין לא התאוששנו מהאובדן של דוד, ושוב בשורת המוות התדפקה על דלתנו הבוקר".

11 צפייה בגלריה
רכב פלסטיני נפגע מאבנים בצומת גית
רכב פלסטיני נפגע מאבנים בצומת גית
רכב פלסטיני שאחד מחלונותיו נופץ
11 צפייה בגלריה
צעירים יהודים ירדו לכיוון חווארה וביצעו זריקת אבנים לעבר רכבים פלסטינים.
צעירים יהודים ירדו לכיוון חווארה וביצעו זריקת אבנים לעבר רכבים פלסטינים.
מתנחלים בחווארה
11 צפייה בגלריה
דיווח על משאית פלסטינית שהוצתה סמוך לשבי שומרון עי רעולי פנים
דיווח על משאית פלסטינית שהוצתה סמוך לשבי שומרון עי רעולי פנים
משאית פלסטינית שהוצתה סמוך לשבי שומרון על ידי רעולי פנים
11 צפייה בגלריה
אבנים הושלכו לעבר רכב ישראלי בשומרון
אבנים הושלכו לעבר רכב ישראלי בשומרון
גם רכב ישראלי בשומרון ניזוק, לא היו נפגעים
במקביל לסיורו של הרמטכ"ל כוכבי, במרחק לא גדול משם הפגינו עשרות מתנחלים במחאה על המצב הביטחוני. בינתיים, כאמור, בשעות הערב פרצו גם עימותים בין כוחות הביטחון למתפרעים בכפרו של המחבל. לטענת התושבים הפלסטינים, "מתנחלים יידו אבנים לעבר כלי רכב בכניסה המערבית של הכפר". מגורמים ביטחוניים נמסר כי כ-70 יהודים זרקו אבנים על מכוניות פלסטיניות באיזור הפיגוע. לשמשות הרכבים נגרם נזק, אך נוסעי הרכבים לא נפגעו.
לאורך היום התרחשו כמה תקריות שבהן מתנחלים יידו אבנים לעבר מכוניות פלסטיניות. בין היתר, בשעות הערב כ-20 צעירים יהודים ירדו לכיוון חווארה וזרקו אבנים לעבר רכבים פלסטינים. עקב השלכת האבנים החל חיכוך ביניהם לבין כמה פלסטינים, אך כוח צה"ל שהוזעק למקום הרחיק את המתנחלים מהכפר. במקביל, דווח כי משאית פלסטינית הוצתה סמוך לשבי שומרון על ידי רעולי פנים, ונבדק החשד כי מדובר באירוע לאומני.
פורסם לראשונה: 22:53, 15.11.22