4 צפייה בגלריה
משפחת הרצוג ב-1967
משפחת הרצוג ב-1967
משפחת הרצוג ב-1967. ברקע: שני נשיאים לעתיד ושגריר בארה"ב
(צילום: דוד רובינגר)
אורה הרצוג, שהלכה לעולמה בשנתה הלילה (בין ראשון לשני) בגיל 97, הייתה רחוקה מלהיות רק "אשת נשיא" או "אמא של", אלא אישה שתיזכר בזכות הפעילות החברתית הענפה שלה, בהיותה מייסדת המועצה לישראל יפה ומהראשונות בארץ שהעלו את המודעות הציבורית לנושא הגנת הסביבה. היא תובא למנוחות ככל הנראה ביום רביעי – לאחר הגעתו ארצה של בנה, שגריר ישראל בארה"ב מייק הרצוג.
אף שבתקופה האחרונה הרצוג לא הייתה צלולה, היא הספיקה להתבשר ביוני האחרון על בחירתו של בנה יצחק לנשיא המדינה ועל מינויו בחודש אוגוסט של בנה מייק לשגריר בארה"ב.
"הייחוד שלה היה כפול", אמר הבוקר חבר המשפחה, שופט העליון בדימוס והיועמ"ש לשעבר אליקים רובינשטיין. "ראשית בהיותה חלוצה בתחום הגנת הסביבה, נושא שלא היה בכלל על הרדאר הציבורי בשנות ה-60. מעבר לזה היא הייתה אישה מרשימה, אצילית מאוד ביום יום שלה. זכיתי להכיר אותה בעיקר כשהייתי מזכיר הממשלה. הייתי מגיע לעדכן את הנשיא חיים הרצוג על הנעשה בממשלה, כפי שנהוג, והייתי בן בית אצלם. אחרי זה התיידדנו באופן אישי".
4 צפייה בגלריה
אורה הרצוג עם בנה בוז'י ב-2006. "היא הייתה הבית"
אורה הרצוג עם בנה בוז'י ב-2006. "היא הייתה הבית"
אורה הרצוג עם בנה בוז'י ב-2006. "היא הייתה הבית"
(צילום: עמית שאבי)
לדבריו, השותפות שלה עם בעלה, הנשיא השישי: "הם הלכו כברת דרך ארוכה. היו בה אצילות ונוכחות, לא רק בגלל שפורמלית היא הייתה אשת הנשיא, אלא מפני שהיה לה דחף לעשות".
הסופרת ואשת התקשורת דליה מגנט הכירה את אורה הרצוג כפרסומאית כשהמועצה לישראל יפה הייתה לקוח של המשרד. "אני זוכרת שכבוז'י היה ילד קטן היא מדי פעם הביאה אותו לעבודה", סיפרה. "היא הייתה בן אדם שירד לפרטי פרטים של כל דבר, סופר קפדנית ומאוד מאוד יצירתית. לפעמים היינו מסכמות על רעיון מסוים ולמחרת הייתה אומרת שיש לה רעיון חדש. אורה הייתה בן אדם מאוד שמח. גם כשהייתה מבוגרת היה לה צחוק של אישה צעירה. היה בה משהו מאוד שובב, אבל במקביל היא הייתה אישה מאוד מאוד קפדנית ומארחת מאוד קפדנית".
המשורר מירון איזקסון, חבר של משפחת הרצוג, טוען שחרף מעמדו ותפקידו של בעלה, הדמות הדומיננטית בבית הייתה אורה: "היא במידה רבה הייתה הבית. ברור שחיים הוא הדובר הגדול, הגנרל, השגריר ונשיא. אבל בכל מה שקשור לבית, לאווירה שלו, אורה הובילה. הכול אצלה היה מאוד אסתטי, מסודר, לכל דבר יש כללים".
4 צפייה בגלריה
משפחת הרצוג ב-1987
משפחת הרצוג ב-1987
משפחת הרצוג ב-1987. בנט: "גידלה משפחה לתפארת"
(צילום: יעקב סער, לע"מ)
הרצוג נולדה בשם אורה אמב"ש (אני מאמין באמונה שלמה) במצרים, להורים ילידי יפו ומוצא שגורשו למצרים על-ידי הטורקים במלחמת העולם הראשונה. אחותה הבכורה, סוזי אבן, נישאה לשר החוץ לשעבר, הדיפלומט אבא אבן.
הרצוג גדלה באמסאעיליה ובקהיר, ולמדה תואר ראשון במתמטיקה ופיזיקה באוניברסיטת ויטווטרסראנד שבדרום אפריקה. בתום לימודיה בשנת 1946, עלתה לישראל והצטרפה לארגון ההגנה - ונבחרה להשתתף במחזור הראשון של בית הספר לדיפלומטים של הסוכנות היהודית. שנה לאחר מכן נישאה לחיים הרצוג וליוותה אותו בתפקידיו בצה"ל ובחייו הציבוריים.
במלחמת העצמאות שירתה הרצוג כקצינה במחלקת המודיעין, ובהמשך שירתה בחיל המדע, שם נפצעה קשה בפיגוע שאירע בבית המוסדות הלאומיים במרץ 1948. בין השנים 1954-1950 ו-1978-1975 התגוררה הרצוג עם משפחתה בארה"ב בשל תפקידיו של בעלה כנספח צבאי וכשגריר ישראל באו"ם.
הרצוג כיהנה כמזכ"ל הוועדה לאירועי שנות העשור למדינה, ובמסגרת החגיגות, יזמה והגתה את חידון התנ"ך העולמי המתקיים בכל שנה מאז. לאחר מכן שימשה כמנכ"לית המועצה לתרבות ולאמנות, ובשנת 1969 ייסדה את "המועצה לישראל יפה" שהפכה למפעל חייה, והובילה את הארגון במשך 40 שנה בהתנדבות, בין היתר כנשיאה הבינלאומית-אמריטה. בשנת 1971 פרסמה את הספר "סודות האירוח" ללימודי נימוסים והליכות.
4 צפייה בגלריה
אורה הרצוג
אורה הרצוג
אורה הרצוג. 2022-1924
(צילום: יעקב סער, לע"מ)
לאורה וחיים הרצוג נולדו ארבעה ילדים: עורך הדין יואל הרצוג, תא"ל במיל' מיכאל (מייק) הרצוג שמכהן כעת כשגריר ישראל בארה"ב, הנשיא המכהן יצחק הרצוג ורונית הרצוג, פסיכולוגית קלינית. מילדיהם נולדו עוד 11 נכדות ונכדים, וחמישה נינים.
ראש הממשלה נפתלי בנט ספד להרצוג ומסר: "יחד עם כל עם ישראל, קיבלתי בצער את הבשורה על פטירתה של אורה הרצוג, אמו של נשיא המדינה ורעיית הנשיא חיים הרצוג ז"ל. אורה הייתה אשת ציבור ופעילה חברתית שאהבה את עמה ואת ארצה. היא חיה בענווה וגידלה משפחה לתפארת, תוך עשייה מתמדת למען הציבור והחברה בישראל. תנחומיי העמוקים לנשיא המדינה ולמשפחת הרצוג כולה. יהי זכרה ברוך".
שר החוץ יאיר לפיד הוסיף: "שולח תנחומים חמים לנשיא יצחק הרצוג, לשגריר ישראל בארה"ב, מייק הרצוג ולמשפחת הרצוג כולה על פטירתה של אורה, אוהבת אדם וסביבה. פעילותה למען החברה הישראלית ומורשתה באהבת הארץ והתנ"ך ילוו אותנו עוד שנים רבות".
ראש האופוזיציה בנימין נתניהו כתב: "רעייתי שרה ואני שולחים תנחומים מעומק ליבנו לנשיא המדינה יצחק הרצוג ולכל משפחתו על פטירת אמו, אורה הרצוג ז"ל. אורה הקדישה את חייה לפעילות ציבורית וחברתית למען אזרחי ישראל, ורעייה מסורה ואם נפלאה לארבעת ילדיה. אנו שולחים להם חיבוק חם בשעה קשה זו".