הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) התכנסה הבוקר (רביעי) כדי לדון בשימוש בצו הבאה למפכ"ל קובי שבתאי ולמפקד מג"ב ניצב אמיר כהן, שיחייב אותם חוקית להתייצב לדיון בוועדה. מדובר בצעד כמעט חסר תקדים שלא נעשה בו שימוש בשנים האחרונות, וכעת יו"ר הוועדה החליט להשתמש בו עקב הסירוב של לשכת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לאפשר לשניים להגיע לדיון על דוח הביקורת המיוחד של מבקר המדינה מתניהו אנגלמן על שיטור ואכיפת החוק בערים מעורבות באירועי "שומר החומות". עם זאת, לאחר שח"כ טלי גוטליב (הליכוד) אמרה כי היא תדבר עם בן גביר בנוגע להבאת המפכ"ל, לוי הסכים לנעול את הדיון ולדחות את ההחלטה ליום שני.
כבר לפני כחודשיים, הוועדה הייתה אמורה לדון בדוח מבקר המדינה, ולוי ביקש לזמן את שני המפקדים הבכירים שהיו בתפקידים במהלך "שומר החומות". עם זאת, בן גביר רצה להיות נוכח בדיון גם כן, ומנע בפועל את הגעתם של השניים לאחר שטען כי לא יכל להגיע לדיון. בהמשך, הוועדה ביקשה כמקובל כמה וכמה פעמים דרך לשכת השר את התייצבות המפכ"ל ומפקד מג"ב לדון בדוח, אך הבקשה נדחתה שוב ושוב.
6 צפייה בגלריה
טקס פתיחת תחנת המשטרה שגב שלום
טקס פתיחת תחנת המשטרה שגב שלום
בן גביר רצה להיות נוכח בדיון גם כן, ובינתיים מנע מבכירי המשטרה להגיע
(צילום: הרצל יוסף)
6 צפייה בגלריה
אמיר כהן
אמיר כהן
מפקד מג"ב אמיר כהן. הוזמן גם הוא לדיון
(צילום: דוברות המשטרה (מג"ב))
יו"ר הוועדה אמר היום בדיון כי "נעשו נסיונות חוזרים ונשנים מצד הוועדה להזמין את המפכ״ל ומפקד מג״ב או קצינים נוספים. נשלחו חמש פניות לשר לביטחון לאומי שלא נענו". לדברי לוי, יו"ר הכנסת לשעבר, "נעשו שתי פניות ליו"ר הכנסת ח"כ אמיר אוחנה שלא נענו. כיו״ר הכנסת לא הייתי מעז לא לענות לח״כ מהשורה שנתקל בבעיה".
לוי הוסיף כי "תפקידה של הכנסת לפקח על עבודות הממשלה. משכך, זו הוועדה היחידה שיש לה אפשרות להביא צו הבאה. זה לא פוליטי. יש לנו אחריות". ח"כ טלי גוטליב (הליכוד) הגיעה לדיון וטענה כי "אנחנו לא צריכים את המפכ"ל, זו פרובוקציה", ולוי השיב לה כי "הדוח מונח על שולחנו כמעט עשרה חודשים. שלחו אתכם כדי להצביע נגד ההצעה. יש פה חברי כנסת שלא היו מעולם בוועדה".
6 צפייה בגלריה
  מיקי לוי
  מיקי לוי
לוי: "הדוח מונח על שולחנו המפכ"ל כבר כמעט עשרה חודשים". הדיון בוועדה, היום
ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) פנתה לחברי הקואליציה שהגיעו לדיון, ואמרה להם כי "הכנסת הזו היא הסמרטוט של הממשלה. מה כואב לכם? תנו למפכ"ל להגיע". ח"כ חילי טרופר (המחנה הממלכתי) פנה גם הוא לחברי הקואליציה, ואמר להם: "אני מבקש מכם, נראה לי שגם אתם נבוכים. אתם מגנים באוטומט. הלך היו"ר ופנה בדרך המקובלת שבע פעמים ולא היה שום ניסיון לעשות פה סיבוב על אף אחד. היה פה אירוע חמור ורצו לקיים דיון ענייני. השר לא השאיר ברירה כי דרך המלך פשוט לא הולכת".
חבר הכנסת משה סעדה מהליכוד לא הסתיר את עמדתו האמיתית: "בעולם מתוקן, המפכ"ל לא צריך להגיע - אלא חייב להגיע, כי היו פה כשלים משמעותיים בשומר חומות. חובה לברר את זה. לצערי בקרקס הזה אני חלק מהמשחק הפוליטי, ואני מקווה שנצליח לדבר עם השר ולפתור את זה".
6 צפייה בגלריה
 משה סעדה
 משה סעדה
"בעולם מתוקן המפכ"ל חייב להגיע, אבל לצערי בקרקס הזה אני חלק מהמשחק הפוליטי". ח"כ סעדה בכנסת, בחודש שעבר
(צילום: יואב דודקביץ')
6 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ח"כ גוטליב בכנסת, השבוע. ביקשה לדבר עם השר, וההחלטה על צו ההבאה נדחתה
(צילום: יואב דודקביץ')
לבסוף, יו"ר הוועדה הזמין לבקשת גוטליב לדחות את הדיון לשבוע הבא. לוי אמר לגוטליב כי "יש כאן את כל שבע הפניות, חמש לשר ושניים ליו"ר הכנסת. אני מוסר לך אותן שישמשו בידייך כבסיס".
לפני הדיון, נמסר מטעם לוי כי "בן גביר פוגע בעבודת הפיקוח של ועדה חשובה מאוד בכנסת ומנסה להכתיב לה על מה ומתי לדון. זה פשוט זלזול בעבודת הכנסת ובמעמדה. זוהי עוד תזכורת לצביעות של מי שמדבר מצד אחד על הפרדת רשויות ועל חשיבות הכנסת כמייצגת העם ומצד שני דורס את הכנסת ברגל גסה".
בן גביר לא הוזמן במקור לדיון, לטענת לוי מכיוון שהוא לא היה בתפקיד בזמן "שומר החומות". עם זאת, לבקשת השר לביטחון לאומי, לוי אישר לדחות את המועד המקורי לדיון בשבועיים, אך גם בתאריך החדש שנקבע הוא הודיע שלא יוכל להגיע. לאחר מכן ביקש בן גביר ביקש שלושה תאריכים אפשריים לחודש וחצי קדימה, אך לוי סירב - וקיים דיון ראשון על הדוח ללא השר וללא קציני המשטרה הבכירים.
6 צפייה בגלריה
בן גביר וקובי שבתאי בהצהרה לתקשורת
בן גביר וקובי שבתאי בהצהרה לתקשורת
לוי מציג את הדוח לבן גביר, לפני כחודשיים
(צילום: גיל יוחנן )
דוח המבקר המדובר יצא כבר בחודש יולי האחרון, אך לא נידון בכנסת הקודמת מאחר שמפלגת הליכוד הייתה אחראית אז על הוועדה לביקורת המדינה - והיא החרימה את הדיונים בוועדות. נקודת חיכוך בין יו"ר הוועדה לשר לביטחון לאומי בנוגע לדיון נרשמה כבר לפני כחודשיים, כשלוי הגיע למסיבת עיתונאים של בן גביר והציג לו את דוח מבקר.
במסיבת העיתונאים, שבה בן גביר הזהיר מפני "שומר החומות 2" ונכח בה גם המפכ"ל, לוי הגיע ואמר:"הם לא באו אליי לוועדה, אז הגעתי אליו למסיבת העיתונאים". עם זאת, השר לא התייחס לדוח שלוי הציג.