במשרד לביטחון הפנים בירושלים נערך בצהריים (ראשון) טקס החילופים בין השר הנכנס איתמר בן גביר לשר היוצא עמר בר-לב. בר-לב ניצל את נאומו האחרון לנאום לוחמני, שבו התייחס לשלל סוגיות - ובראשן האבטחה שהוצמדה לו, ו"הרוחות המנשבות", כלשונו - שמחייבות את מפקדי הארגונים הכפופים לשר לביטחון הפנים - שיהפוך לשר לביטחון לאומי בקרוב - להיות "סלע איתן". בן גביר השיב כי הוא מאוים לא פחות, ודיבר על איומים ברצח ותמונות שהוא מקבל מדי יום. מלבד זאת, הבטיח לעשות הכול כדי "לעצור את הקייטנה" בבתי הכלא לאסירים ביטחוניים.
7 צפייה בגלריה
עמר בר לב
עמר בר לב
בר-לב נואם לצד בן גביר, היום
(צילום: עמית שאבי)
7 צפייה בגלריה
עמר בר לב
עמר בר לב
(צילום: עמית שאבי)
7 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ועמר בר לב
איתמר בן גביר ועמר בר לב
לחיצת היד בין בר-לב לבן גביר
(צילום: לע"מ)
7 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ועמר בר לב
איתמר בן גביר ועמר בר לב
(צילום: עמית שאבי)
בפתח הטקס התקבל בן גביר על ידי סגלי הפיקוד הבכירים של המשטרה, שירות בתי הסוהר, שירותי הכבאות וההצלה והרשות להגנת עדים. אחר כך סקר משמר כבוד והחליף מילים עם אנשי המשמר. בן גביר עלה לבמה ולחץ את ידו של המנכ"ל היוצא תומר לוטן ולאחר מכן גם את ידו של בר-לב, שלא קם לכיוונו, לא הסתכל עליו ונראה לא מרוצה.
בר-לב סקר בנאומו את שירותו הצבאי בסיירת מטכ"ל, ולאחר מכן אמר, כשבן גביר לידו ומאזין: "רק כשהגעתי להיות השר לביטחון פנים זכיתי לאבטחה 24/7 בהוראת שב"כ. ומדוע? לא כי אויבי ישראל רצו להרוג אותי גם הפעם, אלא מפני שיהודים - אזרחי ישראל - איימו לפגוע בי כי העזתי לומר שיש מתנחלים קיצונים שחוללו פשעי שנאה נגד פלסטינים. לרגע הרגשתי כאותו ילד מאגדת 'בגדי המלך החדשים', שאומר את האמת כשכולם משפילים מבט".
לדברי בר-לב, "יש בינינו בעם חילוקי דעות תהומיים על מגוון רחב של נושאים. אבל עובדות ניצבות מעל להשקפות השונות ולחילוקי הדעות. "בשנה האחרונה נפתחו 134 תיקים במחוז ש"י של משטרת ישראל על פשיעה לאומנית ביהודה ושומרון, והוגשו כ-40 כתבי אישום. עלייה של 40% לעומת שנת 2021. האם העלייה הייתה בגלל שהפשיעה הלאומנית התגברה? או אולי מכיוון שמשטרת ישראל גם במחוז ש"י יעילה יותר? אני מניח שגם וגם, ואני מאחל שבשנה הנוכחית, גם שתרד הפשיעה בכלל והלאומנית בפרט, וגם שמחוז ש"י יאכוף עוד יותר".
7 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר וקובי שבתאי
איתמר בן גביר וקובי שבתאי
בן גביר בטקס, עובר על נאומו בזמן שבר-לב מדבר
(צילום: עמית שאבי)
השר היוצא הוסיף: "בשל אמירה זו, מאיימים אזרחי מדינה לפגוע בשר בממשלה? לאן הגענו? עד לאן הידרדרנו כחברה? עד לאן נמשיך להידרדר? פשע הוא פשע הוא פשע, עבריין הוא עבריין הוא עבריין, ואין זה משנה אם הוא יהודי או ערבי, ישראלי או פלסטיני, תושב ישראל או זר".
בר-לב ציין עוד, בעקיצה לשר הנכנס בן גביר: "במשרד לביטחון הפנים ובגופים הכפופים לו לא קיימת עליונות של בני דת אחת או מין אחד על פני האחרת או האחר. כולם שותפים, כולם שווים. לפני כחודשיים חילק מפכ"ל המשטרה בנוכחותי, ציונים לשבח לשוטרים. פסיפס מקבלי הצל"ש היה מרשים ומרגש, פסיפס של החברה הישראלית כולה. שוטרים מהמרכז ומהפריפריה, שוטרים כחולים ושוטרי מג"ב, שוטרים יהודים, מוסלמים, דרוזים ונוצרים, גברים ונשים".
בסיום נאומו קרא השר היוצא למפקדי הארגונים שהיו כפופים לו עד יום חמישי האחרון "להיות סלע איתן מול הרוחות המנשבות", כלשונו. "אזרחי ישראל נושאים אליכם את עיניהם, יודעים שביטחונם נמצא בידיים יציבות ובטוחות. עליכם להמשיך להפגין עמוד שדרה חזק, לעמוד על דעתכם המקצועית ללא מורא. זו חובתכם המקצועית, וזו חובתכם המוסרית לאזרחי ישראל".
7 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר וקובי שבתאי
איתמר בן גביר וקובי שבתאי
(צילום: עמית שאבי)
בן גביר, שעלה לנאום אחרי בר-לב, אמר כי "אם מדברים על השקעה למען המדינה, ודאי שיש כאן המקום לציין את השר היוצא. היו בינינו לא מעט מחלוקות בשנה האחרונה. אבל על דבר אחד נדמה לי שאין מחלוקת, על ההשקעה שלך למען המדינה והשירות גם הציבורי וגם הצבאי שעשית בהקרבה ובמסירות במשך שנים רבות".
הוא ציין בפני בר-לב: "אתה לא המאוים היחיד. אני ואשתי מקבלים תמונות של סכינים וקריאות רצח. זה גם יהודים אנרכיסטים שהגיע הזמן לטפל בהם. אני לא מקל ראש בשום תיק או מישהו שמפריע ופוגע, אבל מדי יום מאות אירועים של יידויי אבנים כלפינו ביישוב היהודי בחברון או תושבי השומרון, מאות אירועים בגליל ובנגב כלפי יהודים כי הם יהודים. בירושלים, פוחדים ללכת לכותל".
בן גביר גם דיבר על ערבות הדדית, ואמר כי "ערבות הדדית היא להסתכל למשפחות נפגעי הטרור בעיניים - ולדעת שעושים כל מה שניתן כדי לעצור את תנאי הקייטנה והאוכל המשובח שמחבלים רצחניים מקבלים בבתי הכלא. כל מחבל שיבקש לפגוע בכם (כוחות הביטחון - מ"ת) דמו בראשו. אני אתן לכם את הגיבוי".

מג"ב ינותק מהמשטרה?

הבוקר התקיימה פגישת עבודה ראשונה בין בן גביר למפכ"ל אחרי שורת פגישות לא-רשמיות, בת מצווה ואפילו עימות בכנסת. בפגישה דיבר המפכ"ל על יעדי המשטרה בטווח הקצר והארוך, כולל המשך הלחימה בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית. ל-ynet נודע כי בשיחה עלה גם נושא הפרדת מג"ב מהמשטרה והפיכתו לגוף עצמאי, כפי שהופיע בהסכמים הקואליציוניים בין עוצמה יהודית לראש הממשלה בנימין נתניהו.
בשיחה בין המפכ"ל לבן גביר נקבע כי יש לדון בנושא הפרדת מג"ב באחריות וביסודיות. לפי גורמים בכירים במשטרה, "קשה להאמין שמג"ב ינותק מהמשטרה. זה עובד כיום מצוין".
7 צפייה בגלריה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נפגש הבוקר לישיבת עבודה ראשונה עם המפכ״ל רב-ניצב קובי שבתאי
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נפגש הבוקר לישיבת עבודה ראשונה עם המפכ״ל רב-ניצב קובי שבתאי
שבתאי ובן גביר, הבוקר
(צילום: דוברות המשטרה)

כיום יש סינרגיה מלאה בין מג"ב למשטרה, כשמשמר הגבול משמש זרוע ביצוע חזקה, עוצמתית וניידת שמסייעת ללחימה בפשיעה ובטרור. למעשה, אנשי מג"ב הם חלק בלתי נפרד מהפיקוד של המשטרה ומתהליך קבלת ההחלטות שלה. קציני מג"ב עוברים במסגרת סבב הקידומים לשרת במשטרה הכחולה, וכך זוכים לקידום בדרגות ובתפקידים - מה שהופך אותם במחשבה ובתודעה לשוטרים לכל דבר. למעשה, שבתאי עצמו היה מפקד מג"ב לפני שמונה למפכ"ל המשטרה.
ניתוק מג"ב מהמשטרה והפיכת משמר הגבול ליישות עצמאית, בדומה לשב"ס, משמעותו לנתק כל קשר פיקודו בין המשטרה לארגון - כשכל גוף יתנהל עצמאית. הדבר צפוי לעורר חיכוכים תמידיים סביב שאלת הפיקוד והשליטה של המשטרה במג"ב ככוח מבצעי איכותי, שמסייע להעצמת המשטרה בטיפול בפשיעה ובביטחון השוטף בערים בישראל.
בשיחה עלו גם נושאים נוספים על הפעילות השוטפת של המשטרה, אחרי חודש סוער של כותרות סביב כניסת בן גביר לתפקיד. בסביבתו של השר הנכנס סירבו להתייחס לתוכן השיחה עם שבתאי, ורק הסתפקו באמירה שלפיה "השר הקשיב למפכ"ל ורצה ללמוד".
פורסם לראשונה: 11:41, 01.01.23