שר המשפטים של פינלנד, טומאס פויסטי, סגר אתמול (שישי) את תיק החקירה נגד ראש הממשלה הצעירה בעולם, סאנה מרין בת ה-36. התיק נפתח לאחר שתלונות רבות נשלחו לנציב תלונות הציבור הפרלמנטרי בטענה לצריכת אלכוהול מוגזמת של מרין במסיבה, שתיעוד ממנה דלף לרשת בחודש אוגוסט.
בתלונות נטען כי עקב צריכת האלכוהול המופרזת במסיבה, מרין אינה מתאימה למלא את תפקידה הרשמי. בתום החקירה הגיע פויסטי למסקנה כי מרין לא זנחה את אחריותה בעת השתתפותה במסיבות. "לא הייתה סיבה לחשוד בראש הממשלה בהתנהגות בלתי חוקית במילוי תפקידה, או בהתעלמות כלשהי מאחריותה הרשמית", כתב פויסטי בפסק דינו.
2 צפייה בגלריה
סרטון מ מסיבה של ראש ממשלת פינלנד סאנה מרין
סרטון מ מסיבה של ראש ממשלת פינלנד סאנה מרין
הסרטון מהמסיבה של ראש הממשלה. "לא עשיתי משהו לא חוקי"
בתלונות שהגיעו אליו נטען גם שהתנהגותה של מרין אינה הולמת ראש ממשלה וכי היא ערערה "את המוניטין והביטחון של פינלנד". פויסטי אמר כי התלונות לא פירטו איזו חובה רשמית ראש הממשלה לא מילאה לכאורה, או אילו משימות היא לא הייתה מסוגלת לבצע, וכי הוא יכול להעריך רק "מצבים קונקרטיים".
מרין בת ה-36 אמרה לאחר המקרה שהיא שתתה אלכוהול במסיבה, אך לא השתמשה בסמים ולא עשתה דבר שאינו חוקי - ולכן אין לה מה להסתיר. היא הוסיפה שהיא מאוכזבת מהעובדה שהסרטון דלף לרשתות החברתיות. "ביליתי את הערב עם חברים. חגגתי, בצורה די פרועה. לא השתמשתי בסמים או במשהו מעבר לאלכוהול. רקדתי, שרתי וחגגתי, ועשיתי דברים חוקיים לגמרי". לטענתה של מרין היא מעולם לא הייתה בסיטואציה שבה אנשים בסביבתה השתמשו בסמים. בהמשך גם עברה בדיקת סמים ותוצאתה הייתה שלילית.
פויסטי נאלץ להתייחס גם לתמונה שהופצה ממסיבה פרטית שערכה מרין במעונה הרשמי בחודש יולי, שבה נראו שתי נשים מנשקות זו את זה, כשהן מכסות את החזה החשוף שלהן בשלט "פינלנד". הוא אמר כי מאחריותו לשפוט רק את חוקיות מעשיהם של שרים, וכי אין זה מתפקידו להעריך את הממדים ה"מוסריים והחברתיים" של פעילויות הפנאי של ראש הממשלה.
2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת פינלנד סאנה מרין
ראש ממשלת פינלנד סאנה מרין
"לא מתפקידי להעריך את המוסריות שבפעילויות של ראש הממשלה". מרין והתמונה שצולמה במסיבה במעונה הרשמי
(צילום: AFP )
שאלות כאלו, לדבריו, הן "עניין של הפרלמנט", והאחריות הפוליטית "צריכה להישקל במסגרת הבחירות הדמוקרטיות". הוא הוסיף כי המעון הרשמי של ראש הממשלה בפינלנד יכול לארח אירועים פרטיים. מבקריה ויריביה הפוליטיים של מרין טענו שהתנהגותה הייתה בלתי הולמת, לא זהירה וחסרת אחריות, ואמרו שבחירת חבריה העידה על היעדר שיקול דעת. לדבריהם, התמונות והסרטונים מהמסיבות עלולים היו לחשוף אותה לסחיטה.
תומכיה הרבים של מרין - כולל נשים שפרסמו סרטונים של עצמן רוקדות - הגנו על זכותה לחגוג במסיבות. ראש הממשלה עצמה אמרה שהיא מקווה שבשנת 2022 מקובל שאפילו מקבלי החלטות זוכים לרקוד, לשיר וללכת למסיבות. לדבריה, הבוחרים יהיו אלו שיחליטו אם התנהגותה "הולמת מנקודת המבט שלהם".