2 צפייה בגלריה
כוח קודס בתהלוכה צבאית באיראן
כוח קודס בתהלוכה צבאית באיראן
כוח קודס בתהלוכה צבאית באיראן
(צילום: AP)
המוסד סיכל לאחרונה ניסיון התנקשות של כוח קודס של משמרות המהפכה באחד מעובדי הקונסוליה הישראלית באיסטנבול לאחרונה. כך אישרו הבוקר (שבת) גורמים ישראליים ל-ynet בעקבות דיווח באתר "איראן אינטרנשיונל" שמשדר בפרסית ויושב בלונדון. לפי גורמים דיפלומטיים, המתנקש תכנן לרצוח גם גנרל אמריקני בכיר בגרמניה ועיתונאי בצרפת.
זוהי לא הפעם הראשונה שהאיראנים מנסים לפגוע בגורמים ישראליים בעולם, ובאיסטנבול בפרט. בדיווח נכתב כי המתנקש שייך ליחידה 840 של כוח קודס, שעוקבת אחרי מתנגדי המשטר באיראן וגורמים מערביים נוספים, וכי לפי מסמכים הוא הודה שקיבל עבור המשימה 150 אלף דולר, ועם השלמתה בעזרת סוחרי סמים לקבל מיליון דולר נוספים.
הדיווח לא פורסם במקרה. בתקופה האחרונה, עם הימשכות המגעים לקראת החתימה על חידוש הסכם הגרעין, ישראל לוחצת בדרכים שונות על האמריקנים והמעצמות השותפות בהסכם כדי שמשמרות המהפכה לא יוצאו מרשימת ארגוני הטרור.
2 צפייה בגלריה
 מפקד כוח קודס. אסמאעיל קאאני
 מפקד כוח קודס. אסמאעיל קאאני
מפקד כוח קודס. אסמאעיל קאאני
(צילום: AP)
גם האמריקנים מנסים ללחוץ על האיראנים בעניין כדי להפגין דחיפות לחתימה על הסכם. ביום רביעי אמרה דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, כי וושינגטון מודאגת מכך שאיראן תוכל לפתח נשק גרעיני תוך כמה שבועות. לדבריה, הזמן הנדרש לפצצה עבור האיראנים התקצר משמעותית - והטענה מצטרפת לדברי מזכיר המדינה אנתוני בלינקן על האצת התוכנית בטהרן. סאקי עצמה התכוונה שאיראן רחוקה שבועות מפריצה לחומר בקיע, דבר שמהווה התקדמות איראנית בדרך לפצצה גרעינית - אך נשק גרעיני זקוק לתנאים נוספים.
בתחילת השבוע, לאחר השיחה בין ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ההערכה בישראל לגבי הסכם הגרעין השתנתה. ביידן החליט להתעקש על השארת משמרות המהפכה ברשימת ארגוני הטרור למורת רוחם של האיראנים, ובירושלים מאמינים כעת כי הסיכויים להשגת הסכם חדש הפכו לקלושים. היועץ לביטחון לאומי איל חולתה ביקר השבוע בוושינגטון ושוחח עם מקביליו האמריקנים. בישראל שואפים להגיע לתיאום מרבי עם ארה"ב כדי להיערך לכך שההסכם יקרוס והאיראנים יחלו להפר את הבנות העבר. במהלך הפגישות הציגו הנציגים הישראלים הצעות להחרפת הסנקציות מצד ארה"ב כדי להגביר עליה את הלחץ.