שרי החוץ של מדינות ה-G7, ארגון המדינות המתועשות, גינו הערב (יום ו') בחריפות את איראן בעקבות המתקפה נגד מכלית הנפט "מרסר סטריט" ליד עומאן לפני שבוע, ומסרו כי טהרן מאיימת בהתנהלותה על השלום והביטחון הבינלאומיים.
בהודעה שפרסמו שבעת שרי החוץ של הכלכלות הדמוקרטיות הגדולות בעולם - ארצות הברית, קנדה, יפן, גרמניה, צרפת, איטליה ובריטניה - נמסר כי כל הראיות מצביעות על איראן כאחראית למתקפה נגד הספינה, שבה נהרגו הקפטן הרומני שלה ומאבטח בריטי.
6 צפייה בגלריה
ה'מרסר סטריט', האונייה שהוחכרה על ידי חברה בבעלות הישראלי אייל עופר, מעלה עשן אחרי התקיפה האיראנית
ה'מרסר סטריט', האונייה שהוחכרה על ידי חברה בבעלות הישראלי אייל עופר, מעלה עשן אחרי התקיפה האיראנית
הספינה "מרסר סטריט" לאחר התקיפה. זעם בעולם על איראן
(צילום: טוויטר)

"כל הראיות הזמינות מצביעות בבירור על איראן, אין שום הצדקה למתקפה הזו", מסרו השרים בהודעתם המשותפת. "ההתנהגות של איראן, לצד התמיכה שלה בכוחות פרוקסי ובכוחות חמושים לא-מדינתיים (כלומר: מיליציות וארגונים חמושים הנאמנים לטהרן), מאיימות על השלום והביטחון הבינלאומיים".
שרי החוץ של מדינות ה-G7 הוסיפו: "אנו קוראים לאיראן לעצור את כל הפעילויות שלה שאינן תואמות להחלטות הרלוונטיות של מועצת הביטחון של האו"ם, ואנחנו קוראים לכל הצדדים לשחק תפקיד קונסטרוקטיבי על מנת לטפח יציבות ושלום אזוריים".
במתקפה נגד הספינה נעשה לפי החשד שימוש במל"טים "מתאבדים" מתוצרת איראנית. איראן אמנם מכחישה שהיא זו שתקפה, אך העובדה שהתקיפה הזו גרמה למותם של אזרח רומני ואזרח בריטי עוררה זעם מצד מדינות אלו ומדינות במערב - בראשן ארה"ב - וכולן הצטרפו במהרה לאצבע המאשימה שהפנתה ישראל לעבר טהרן. בוושינגטון הבטיחו "תגובה מתואמת" עם בעלות הברית. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון כינה את המתקפה האיראנית "שערורייתית", ואמר כי איראן חייבת לשאת בהשלכות על המעשה.
6 צפייה בגלריה
הנזק לספינה במתקפה, בתיעוד שחשף היום הפנטגון
הנזק לספינה במתקפה, בתיעוד שחשף היום הפנטגון
הנזק לספינה במתקפה, בתיעוד שחשף היום הפנטגון
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
שרידי הכטב"מ
שרידי הכטב"מ
שרידי הכטב"מ
(צילום: AFP)
בהודעה נפרדת שפרסם הערב משרד ההגנה האמריקני נמסר כי החקירה שניהלו מומחי החבלה של הצי - אשר עלו לצורך כך על הספינה "מרסר סטריט" - העלתה כי כלי הטיס הלא מאויש ששימש למתקפה יוצר על ידי איראן. מומחי החבלה מנושאת המטוסים ע"ש רונלד רייגן, כך נמסר, הצליחו לשחזר בחקירתם כמה חלקים מהכטב"מ, כמו חלק מהכנף שלו ורכיבים פנימיים. הללו היו זהים כמעט לחלוטין לחלקים קודמים שנאספו ממתקפות של כטב"מים איראניים.
בהודעתו הערב ציין הפנטגון כי לתקיפה הקטלנית של המכלית קדמו שני ניסיונות קודמים לתקוף אותה בעזרת כטב"מים ביום האירוע, 29 ביולי. בצבא האמריקני רמזו לאפשרות שהכטב"מים שוגרו למתקפה משטח איראן, וציינו כי המרחק בין החוף האיראני לספינה בעת שהותקפה היה בתוך "הטווח המתועד של מתקפות איראניות לכיוון אחד". עוד מסר הפנטגון כי החלקים שנמצאו מהכטב"מים הועברו לבחינה במטה הצי החמישי בבחריין, וכי החומרים שנאספו בחקירה שותפו באופן "וירטואלי" עם מומחי חבלה מישראל ומבריטניה.
במסגרת הניסיון הישראלי לרתום כעת את העולם נגד איראן - אם כי ראש הממשלה נפתלי בנט הצהיר כי ישראל מוכנה לפעול גם לבדה - הלילה (בין שישי לשבת) תקיים מועצת הביטחון של האו"ם דיון סגור סביב תקיפת הספינה ליד עומאן. בישראל מקווים שהודעת ה-G7 תסלול את הדרך להודעת גינוי במועצת הביטחון - אם כי שם יש לרוסיה ולסין זכות וטו. מי שמובילים את הניסיון להוציא הודעת גינוי דרך מועצת הביטחון הן ארה"ב, בריטניה וישראל.

בצל המתיחות מול טהרן, שמתקרבת גם כל העת לנקודת הפריצה לנשק גרעיני בצל המבוי הסתום בשיחות הגרעין הלא-ישירות מול ארה"ב, שר הביטחון בני גנץ אמר אתמול בבוקר באולפן ynet כי ישראל "מוכנה" לתקיפה צבאית באיראן. דובר משרד החוץ האיראני הזהיר אמש בעקבות דברי גנץ את ירושלים ש"לא לבחון" את טהרן. הדובר, סעיד חטיבזאדה, הבטיח "תגובה נחרצת" לכל "פעולה טיפשית" מצד ישראל, כלשונו.
שלשום גנץ ושר החוץ לפיד חשפו בתדרוך שקיימו לשגרירי המדינות החברות במועצת הביטחון את זהות הבכיר האיראני שעומד מאחורי תקיפת הספינה במפרץ עומאן: סעיד אראג'ני, ראש מערך כלי הטיס הבלתי-מאוישים בחיל האוויר של משמרות המהפכה. גנץ גם הזהיר את השגרירים כי איראן נמצאת במרחק של כ-10 שבועות מהגעה לחומר בקיע, שממנו עשויה ליבת ראש הקרב הגרעיני.

בתוך כך, גנץ שוחח היום עם מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, בשיחה שנקבעה עוד לפני שיגור הרקטות הבוקר על ידי חיזבאללה בגבול הצפון. מטעם גנץ נמסר כי "השיחה התמקדה בנושא התוקפנות האיראנית, בדגש על הפעולה האחרונה נגד 'מרסר סטריט' שגבתה חיי אדם. גנץ הודה למזכיר ההגנה על הפעולות שהובילה ארה"ב עד כה, בהן חקירה מהירה וגינוי של איראן בשדה הבינלאומי, ואמר כי בראייתו יש להעצים את הפעולות כדי לבלום את התוקפנות של איראן במרחב, גם בהיבט פיתוח הגרעין וגם בפעולות באזורים שונים במזרח התיכון, בדגש על השימוש בכטב"מים ורקטות. עוד אמר גנץ כי מינוי איברהים ראיסי לנשיא מצביע על הקצנה צפויה במדיניות האיראנית".
גנץ עדכן את אוסטין בירי שהתבצע ביומיים האחרונים לעבר ישראל משטח לבנון, ואמר לו כי על רקע המצב השברירי בארץ הארזים, ישראל מבקשת מהקהילה הבינלאומית כולה, ומארה"ב בפרט, לפעול מול השלטונות בלבנון כדי לעצור את הירי הבלתי-חוקי משטחה. עוד נמסר כי "גנץ אמר למזכיר ההגנה כי מערכת הביטחון הישראלית מוכנה לכל תרחיש, ותמשיך לפעול נגד חיזבאללה ושלוחיו כדי להגן על אזרחי ישראל. לצד זאת, ישראל מוכנה לסייע בידי הקהילה הבינלאומית על מנת להעביר עזרה הומניטרית ללבנון, כולל משטחה במידת הצורך".