ישראל העבירה היום (שלישי) מסר לחמאס באמצעות שליח האו"ם תור ונסלנד, שנכנס לרצועת עזה דרך מעבר ארז במטרה לקדם רגיעה, לפיו ככל שייפסקו ההפגנות האלימות על הגדר וייעצרו הפרחות בלוני התבערה לכיוון העוטף - המעבר ייפתח מחדש לתנועת פועלים. גם המתווכחים המצרים והקטארים העבירו את המסר.
4 צפייה בגלריה
 מחסום ארז
 מחסום ארז
בעזה ממשיכים להפריח בלוני תבערה - והמעבר נשאר סגור
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
4 צפייה בגלריה
טרור הבלונים בעוטף עזה
טרור הבלונים בעוטף עזה
בלוני תבערה בשמי העוטף, הבוקר

על פי המסרים, עומק ההתפתחות הכלכלית-אזרחית ברצועה שווה לעומק היציבות הביטחונית. גורמים בישראל מסרו כי "אין לנו כוונה לשפר את אוכלוסיית עזה", וכי "עזה היא גם אינטרס ישראלי". בתוך כך, ברצועה הודיעו כי הם נערכים גם היום להתפרעויות על הגדר, בלפחות שלושה מוקדים והחל מחמש אחר הצהריים".
ההחלטה לסגור את המעבר התקבלה לפני כשבוע בתגובה להפרות הסדר בגבול, שהחלו כחלק מניסיון לחדש את ההתפרעויות השבועיות שהופסקו לפני שלוש שנים. סגירת המעבר גרמה ללחץ כבד ברצועה, שכן כל יום שבו לא נכנסים 18,500 פועלים עזתים לעבודה בישראל גורר הפסד של יותר מ-10 מיליון שקלים לכלכלה בעזה.
לשם השוואה, המענק הקטארי כולו עומד על 30 מיליון דולר בחודש (כ-114 מיליון שקלים), והוא כמעט שווה ערך לסכום שמכניסים הפועלים לרצועה. בנוסף, המענק נתון בסכנה בשל יחסים מעורערים בין חמאס לקטאר - שכבר ביקשה מההנהגה ברצועה למצוא לה חלופות כלכליות.

4 צפייה בגלריה
הפרות סדר אלימות בצפון רצועת עזה
הפרות סדר אלימות בצפון רצועת עזה
התפרעויות סמוך לגדר
לדברי מקורות ישראלים, חמאס העלה דרישה נוספת וקרא להגדיל את מכסת הפועלים ב-1,500, כך שבכל יום ייכנסו לישראל 20,000 פועלים. בשלב זה ישראל לא נתנה את הסכמתה, אך גורמים ישראלים הבהירו כי אם השקט יישמר הבקשה תיבחן. יש לציין כי החלטה כזו חייבת את אישורם של שר הביטחון יואב גלנט וראש הממשלה בנימין נתניהו.
"מטרת העל" של ההתפרעויות סמוך לגדר היא להשיג הקלות כלכליות נוספות, תוך ניצול של "החולשה הישראלית", כפי שתופסים זאת בעזה. ההתפרעויות נמשכות כשבוע ימים והן כוללות בין היתר הפעלת מטענים וירי - הכל בחסות החמאס ובעידודו.
סמי אל-עמסי, ראש הפדרציה הכללית של האיגודים המקצועיים הפלסטיניים ברצועה, אמר כי הפסדי הפועלים כתוצאה מסגירת המעבר בתשעת הימים האחרונים עולים על 10 מיליון דולר. לדבריו, "יותר מ-18 אלף פועלים שהצליחו לקבל היתרי עבודה מתפרנסים בכבוד - ומרגישים נזק כלכלי עצום". אחד הפועלים סיפר כי החל להשתמש בכספים שחסך, וכבר סיים אותם: "אם לא נחזור לעבוד בקרוב, נהיה בסכנת רעב", אמר.
פרט לכך, גם ענף הדגים ברצועה נפגע עקב סגירת המעבר, שמשמש גם לייצוא סחורות. "40 טונות של דגים מועברים מדי חודש", אמר בעל בריכת דגים בעזה. "200 פועלים יושבים בבית כי אני לא יכול לשלם להם, 200 פועלים עם משפחות וילדים". לפי משרד החקלאות העזתי, הפסדי ענף החקלאות והדגים מוערכים בכ-260 אלף דולר מדי יום.
בינתיים, גם הבוקר הופרחו בלוני תבערה לעבר העוטף. בנוסף, אמש שוב התרחשו התפרעויות לאורך הגדר, וצה"ל תקף - באמצעות כלי טיס מאויש מרחוק (כטמ"ם) - עמדה צבאית של חמאס זמן קצר לפני צאת כיפור. בצה"ל אמרו כי בסמוך לעמדה שהותקפה ירה מחבל לעבר הכוחות. הלוחמים פתחו באש לעבר המחבל שירה לעברם, ופגעו בו. בנוסף, צה"ל תקף שלשום, דקות לאחר כניסת יום הכיפורים, שתי עמדות צבאיות של חמאס ברצועת עזה בתגובה על בלוני התבערה שהופרחו לשטח ישראל. אז עדכן משרד הבריאות הפלסטיני בעזה כי שישה נפצעו במהלך ההתפרעויות "מכדורי כוחות הכיבוש הישראליים".