שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן הורה לוועדת הבדיקה החיצונית שהוקמה בעקבות ההתעללות בחוסים במעון בני ציון, לבחון גם את מקרה ההרעלה בבית דפנה שהוביל למותם של שלושה דיירים. בשלב זה, משרד הבריאות מעריך כי מותם של השלושה נגרם מחיידק שנמצא בבשר שהוגש במעון.
ועדת הבדיקה בראשות נשיאת בית משפט השלום, השופטת שולמית דותן, תקבל סמכות לבחון את כלל דרכי הניהול של מסגרות חוץ ביתיות לאנשים עם מוגבלות ואפשרויות הדיור הקיימות. תחומים אלו ייבחנו גם בראי ההלימה בין מדיניות הדיור לאנשים עם מוגבלות לבין האמנה הבינלאומית בדבר זכויות אנשים עם מוגבלות שמדינת ישראל אשררה בשנת 2012. הוועדה התבקשה להגיש את מסקנותיה לשר כהן ולמנכ"לית המשרד סיגל מורן בתוך ארבעה חודשים.
בבדיקת משרד הבריאות נמצא חיידק המצוי בבשר, אך לא ידוע ולא ניתן לקבוע בוודאות האם החיידק הגיע עם הבשר או שהדבר נגרם כתוצאה מטיפול לא נכון. בעקבות האירוע הקשה שבו מתו שלושה דיירים במעון בחולון, פנה משרד הרווחה למשרד הבריאות בבקשה לתגבר את הבקרה על המטבחים במסגרות החוץ ביתיות לאנשים עם מוגבלות כדי לוודא את יישומם של הנהלים והסטנדרטים הנדרשים לבישול וחימום מזון.
1 צפייה בגלריה
הוסטל בית דפנה, חולון
הוסטל בית דפנה, חולון
לא ידוע האם החיידק הגיע עם הבשר או שהדבר נגרם כתוצאה מטיפול לא נכון. הוסטל בית דפנה, חולון
( צילום: דנה קופל)
ממשרד הרווחה נמסר כי במסגרות חוץ ביתיות לאנשים עם מוגבלות שתחת פיקוח ומימון של משרד הרווחה והביטחון החברתי חיים כ-17 אלף בני אדם, מתוכם כ-8,000 במעונות, 7,400 במערכי דיור בקהילה ו-2,600 בהוסטלים בקהילה. השר כהן אמר כי "לפני כחודשיים הנחנו על שולחן הכנסת את חוק שירותי הרווחה לאנשים עם מוגבלות שנועד להסדיר את הרצף בין דיור במעונות לדיור בקהילה ולאפשר מרחב בחירה רחב יותר לזכאי השירות. מדובר בחוק עם תקציב ייעודי גדול של שני מיליארד שקלים על פני חמש שנים. אני מאמין שמסקנות ועדת המומחים יסייעו לנו ביישום נכון ומיטיבי של החוק".
השופטת שולמית דותן אמרה כי "השאיפה שלי היא לייצר דו"ח עם תוכנית עבודה שתיושם בשטח ותביא ליישום החזון שאוכלוסיית היעד ובני המשפחות יקבלו את השירות הטוב ביותר שניתן לתת. הוועדה תבחן את הפתרונות האפשריים הקיימים, במטרה להעניק לזכאי השירות את איכות החיים המיטבית".
מנכ"לית משרד הרווחה אמרה כי "ועדת מומחים חיצונית ובלתי תלויה תאפשר לנו התבוננות מעמיקה ורחבה על כלל שירותי הדיור לאנשים עם מוגבלות. אני בטוחה שהמסקנות וההמלצות יסייעו לנו לצאת לדרך חדשה".
פורסם לראשונה: 20:41, 05.05.22