אישום ראשון בפרשת ההתעללות בחוסים ב"כפר בני ציון": פרקליטות מחוז מרכז (פלילי) הגישה היום (ד') כתב אישום נגד לאית סלאמה, בן 24 מקלנסווה, בגין עבירות של התעללות בחסר ישע על ידי אחראי ומעשה מגונה בחסר ישע על ידי אחראי, עבירות שאותן ביצע במסגרת עבודתו כמטפל במעון לחוסים בראש העין. כתב האישום מגולל מאות מקרים שבהם התעלל סלאמה, באופן יומיומי, ב-17 חוסים בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים אשר הופקד על טיפולם.
החקירה החלה לפני כמה דשבועות בעקבות תלונה שהוגשה למשטרה. החוקרים טענו כי מתיעוד מצלמות האבטחה במעון עלה חשד למאות מקרים של התעללות בחוסים על ידי ארבעת עובדים שנעצרו. בנוסף לסלאמה נעצרו גם עאתיאן קשקוש (22) מקלנסווה, אדם קשקוש (20) מקלנסווה, ושל עובדת נוספת ששמה נאסר לפרסום.
בכתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד מיטל אילן, צוין כי סלאמה עבד מ-2017 ועד השנה כמטפל במעון "כפר בני ציון". הוא נמנה על צוות אשר הופקד על טיפול ב-17 דיירים בגילי 20-50, בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים המאופיינים בין היתר במוגבלות שכלית התפתחותית, אוטיזם, אפילפסיה ועוד. מתוקף תפקידו כמטפל במעון היה עליו לדאוג לצרכיהם היומיומיים של החוסים, לרבות האכלה, קילוח והלבשה.
2 צפייה בגלריה
מעון בני ציון בראש העין
מעון בני ציון בראש העין
מעון בני ציון בראש העין
(צילום: יריב כץ)
2 צפייה בגלריה
מחאה מחוץ לבית המשפט במחוזי בלוד לקראת הגשת כתב אישום בפרשיית ההתעללות בחוסים במעון בני ציון
מחאה מחוץ לבית המשפט במחוזי בלוד לקראת הגשת כתב אישום בפרשיית ההתעללות בחוסים במעון בני ציון
הפגנה מחוץ לבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
בכתב האישום מפורטים 17 אישומים, לפיהם במאות הזדמנויות שונות במהלך עבודתו במעון התעלל סלאמה פיזית ונפשית בחוסים, באופן יומיומי ולאורך כל שעות היממה. בין היתר, הכה אותם נמרצות בראשם ובגופם, הטיח אותם בחוזקה למיטות ולספות, סטר להם בפנים, גרר אותם בכוח בבגדיהם, דחף אותם והכה בהם באמצעות מוט של מגב.
כך למשל, באחד המקרים, הצית הנאשם אש בפניו של חוסה ולאחר מכן גם בצמוד לאיבר מינו. במקרים אחרים הטיל מימיו על מיטות חוסים. כמו כן נהג לצבוט את החוסים, לנשוך אותם, לאחוז באיבר מינם ולהצליף בגופם באמצעות כבל. עוד מתואר בכתב האישום כיצד בעט בגופם של החוסים, דרך עם רגליו על ראשם וחנק אותם תוך שהוא מקשה עליהם לזוז ולנשום.
בחלק מן המקרים המפורטים ביצע סלאמה את העבירות כשהוא לבדו ואילו במקרים אחרים בנוכחות ואף בהשתתפות מטפלים נוספים במעון. במקביל לכתב האישום הוגשה נגדו גם בקשת מעצר עד לתום ההליכים המשפטיים. בית המשפט המחוזי יקיים היום דיון בכך, ומחוץ לאולם הפגינו קרובי החוסים תוך שהם נושאים שלטים: "מי רוצה לגור בדירת האימה?".

"להעניש את חיות האדם האלה"

אחות של אחד החוסים, שהגיעה לבית המשפט, אמרה: "אנחנו חווים ימים לא פשוטים, הקרקע נשמטה לנו מתחת לרגליים. אחי נמצא במעון 15 שנה, הוא חזר פעם אחת סימן כחול ענק בצלעות, פעם אחת עם גבס, פעם אחת עם סימן כחול ביד ובכל פעם אמרו לנו 'הוא נפל מהמיטה'. רצינו להאמין להם, אלה מטפלים שבסך הכול שמרו על קשר טוב, בתקופת הקורונה דאגו לעשות שיחות וידאו. נתנו לנו להרגיש שאכפת להם מהיקרים לנו.
"היו מקרים של הצלפות וחניקות עם כרית ואפילו הטלת שתן על מיטה של מטופל. זה מזעזע, העיקר עכשיו זה לדאוג שדבר כזה לא יקרה ובמקביל להעלות את התנאים של המטפלים שמקבלים פה שכר מינימום. אני קוראת מכאן לפתוח לכולם את מה שראו במצלמות, כולנו צריכים לראות מה היה שם. אני מקווה שחיות האדם האלה יקבלו את העונש שמגיע להם".
אמיר, גם הוא אח של חוסה במעון זה 29 שנה, אמר: "אני לא יכול להגיד שאני מופתע מזה. כולם ידעו שקיימת בעיה ואנחנו טומנים את הראש בחול כדי לא לדעת ולהכיר. אין לנו את היכולת כמשפחות לבוא ולהתלונן מול ארגונים כאלה גדולים וחזקים. אם נבוא להתלונן, סביר להניח שיגידו לנו 'תקשיבו, חלה הידרדרות עם הילד שלכם והוא לא מתאים למסגרת'. בגלל זה אנשים מפחדים להתלונן.
"אני רוצה לשבח את המנכ"לית החדשה של משרד הרווחה סיגל מורן, אני חושב שהיא מובילה לשינוי תרבות ארגונית בכל נושא הרווחה. אני שמח שזה נחשף לתקשורת, אני רוצה שזה ייחשף יותר. חשוב לי שהסרטונים יוצגו, אולי זה יזעזע ואנשים יבינו שזה לא רק 'חוסה', זה דייר, זה בן אדם, זה בן אנוש. אח שלי היה קשור קרוב לחמש שנים לכיסא כי זה האלטרנטיבה שנתנו לו, והיום הוא סגור קרוב לחמש שנים בתוך חדר כי זו האלטרנטיבה השנייה שהוצעה לנו".
מהפרקליטות נמסר בתגובה לאישום: "לא בכל יום אנו ניצבים, לא אנו כפרקליטות ובוודאי לא כחברה, בפני מעשים כה חריגים בחומרתם ובהיקפם. כתב האישום שהוגש היום, הראשון מבין סדרת כתבי אישום שיוגשו בפרשה, מתאר מסכת קשה וארוכה של התעללות פיזית ונפשית, אכזרית במיוחד, נגד חסרי ישע אשר אינם יכולים להגן על עצמם. כואבת במיוחד העובדה שהנאשם הוא מי שאמור היה אמון על הטיפול בחוסים, ובמקום זאת נהג להתעלל בהם כדבר שבשגרה, באופן בלתי אנושי ובלתי נתפס. נמשיך במאבקה הבלתי מתפשר באלימות מכל סוג שהוא, ובייחוד כזו המופנית כלפי חסרי ישע".