פרסום ראשון: ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן מסרב לבקשת השרה אורית סטרוק, חברת הוועדה לבחירת שופטים, לצרף פוליטיקאי כמשקיף ל"ועדת השניים". מדובר בוועדה המייעצת לנשיא העליון לקדם שופטי שלום לבית המשפט המחוזי, או למנוע את קידומם. "אני מאוכזבת", כתבה סטרוק. "נבצר מבינתי למה מה שמתאפשר בוועדות המשנה ובמרכזי הערכה - נשלל בוועדת השניים. שקיפות מייצרת אמינות, ולהפך".
בשבוע שעבר סערו הרוחות בישיבת ועדה לבחירת שופטים, כאשר שר המשפטים יריב לוין התומך בדרישתה של השרה אורית סטרוק (הציונות הדתית), אמר כי "ועדת הסינון לבחירת שופטים מחוזיים חותרת תחת פעילות הוועדה לבחירת שופטים והופכת אותה לפיקטיבית. הפעילות הזו מאיימת לדמות אותנו למדינות שאנחנו לא רוצים להידמות להן".
ליוזמת השרה סטרוק חברו שלושת חברי הימין בוועדה לבחירת שופטים, והתריסו נגד "ועדת השניים", בטיעון שהיא עוקפת למעשה את סמכות הוועדה לבחירת שופטים המעוגנת בחוק. לדעתם, מדובר בוועדה הנשלטת על ידי נשיא העליון. העימות האחרון נגע לאי-קידומה של שופטת השלום ג'ויה סקפה שפירא. נציגי הימין התנגדו לקידומה בטענה כי היא מפלה לטובה נאשמים פלסטינים בעבירות אלימות והסתה, ואילו שופטי העליון פוגלמן ודפנה ברק ארז עמדו על בחירתה.
3 צפייה בגלריה
השרים סטרוק ולוין. העליון דחה את בקשת השרה למשקיף
השרים סטרוק ולוין. העליון דחה את בקשת השרה למשקיף
השרים סטרוק ולוין. העליון דחה את בקשת השרה למשקיף
(צילום: יואב דודקביץ, יונתן זינדל)
בתשובתו לסטרוק כתב פוגלמן כי הוא כבר הבהיר ש"וועדת השניים" היא ועדה מייעצת שנועדה לסייע לנשיא בית המשפט העליון לאתר את המועמדים המתאימים ביותר לקידום לבתי המשפט המחוזיים.
"מטרת הוועדה היא לבחון באופן מקצועי, מסודר ונטול פניות, את האפשרות לקדם שופט לבית המשפט המחוזי. בניגוד לעולה ממכתבך, המלצות ועדת השניים, כשמן כן הן – המלצות. אין מדובר בתנאי סף לקידומו של שופט מבית משפט השלום לבית המשפט המחוזי. נוכח עבודתה היסודית, המקיפה והשיטתית של הוועדה, אני מעניק להמלצותיה משקל רב. סבורני כי הדבר מתחייב מכוח עיקרון השוויון בין המועמדים".
הוא מציין כי החוק קובע שחבר ועדה מצביע על פי שיקול דעתו, ואינו מחויב להחלטות הגוף שמטעמו הוא חבר בוועדה.
פוגלמן טוען כי "'ועדת השניים' משמשת כזרועי הארוכה בבחינת המועמדים, וההיוועצות שלי בה היא היוועצות פנימית. משכך, אין מקום להשתתפותם של משקיפים חיצוניים בהליך עבודתה". עוד הוא מציין כי 'פסקת הסיום' של המלצות 'ועדת השניים' מועברת לעיונם של כלל חברי הוועדה לבחירת שופטים, לקראת דיון במליאת הוועדה לבחירת שופטים".
3 צפייה בגלריה
עוזי פוגלמן
עוזי פוגלמן
מ"מ מקום נשיא העליון, עוזי פוגלמן
(צילום: עידו ארז)
"בסיכומם של דברים, לא ראיתי לחרוג מדפוס הפעולה של ועדת השניים מאז הקמתה ולאפשר השתתפותם של משקיפים בישיבות ועדת השניים", הוא אמר.
ועדת השניים היא ועדה מייעצת שהוקמה בשנת 2007 כתוצאה ממחאת שופטי שלום. אז, הם טענו באוזני שר המשפטים דאז דניאל פרידמן ופוליטיקאים שפנו אליהם, כי הם אינם זוכים לקידום בשל אי-קרבתם לשופטי העליון ולכן ראו עצמם מקופחים. כדי למנוע פניה של שופטים לפוליטיקאים, החליטה נשיאת בית המשפט העליון דאז דורית ביניש להקים ועדה פנימית המורכבת משופט בדימוס של בית המשפט העליון ושופט בדימוס של בית משפט מחוזי. "הוועדה תייעץ לנשיאת בית המשפט העליון בנושא קידום שופטים של בית משפט השלום לכהונת שופטים בבתי המשפט המחוזיים", הוחלט.
הוועדה מראיינת את שופטי השלום הפונים, קוראת את פסקי הדין שלהם, וממליצה בפני נשיא העליון אם לקדמם או לא. חוות הדעת של השניים על השופט המבקש להתקדם, מועברת במלואה לנשיא העליון ואילו ליתר חברי הוועדה לבחירת שופטים מועברת אך רק השורה התחתונה של ההמלצה.
בשנים האחרונות פוליטיקאים בוועדה טענו כי מדובר בהגברת השליטה של שופטי העליון על הקידומים, תחת מעטה סודיות שאינה מעוגנת בחוק.
3 צפייה בגלריה
ג'ויה סקפה שפירא
ג'ויה סקפה שפירא
השופטת סקפה שפירא
(צילום: אתר הרשות השופטת)
השרה סטרוק, חברת הוועדה לבחירת שופטים, העבירה אמש מכתב לכל חברי הוועדה לבחירת שופטים ובו אמרה היא כי "ועדת השניים" הפכה באורח מעשי ל"מסננת" בניגוד לחוק, שכן רק חברי הוועדה לבחירת שופטים צריכים להחליט על קידום השופטים.
לדברי סטרוק, "כל מינוי של שופט שלום לביהמ"ש המחוזי מחייב הסכמת ועדת השניים, וזאת כתנאי-סף... אני רואה דחיפות רבה בקיום הדיון בנושא זה, לנוכח העובדה שהליך בחירת השופטים לבתי המשפט המחוזיים כבר נמצא בעיצומו, ולהבנתי חובה עלינו לנסות לוודא שהמועמדים יזכו להליך הוגן ומועיל יותר, וכך גם הציבור".
בנוהל שהפיצה נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות נאמר: "מטרת הוועדה המייעצת היא להבטיח הזדמנות שווה והוגנת לכל שופטי בית משפט השלום בעת שנבחנת אפשרות קידומם, להציג את כישוריהם השיפוטיים באופן יסודי ומפורט בפני נשיאת בית המשפט העליון. זאת בהינתן העובדה כי מדובר בעשרות שופטים בכל שנה המבקשים להציג את מועמדותם לקידום.
"המלצות הוועדה המייעצת נועדו לסייע לנשיאה בבואה - להציע מועמדים לשפיטה בבית המשפט המחוזי מבין שופטי השלום המכהנים. פסקת הסיכום של הוועדה המייעצת בנוגע למועמדים ששמם פורסם, מועברת לכל חברי הוועדה לבחירת שופטים לקראת הדיון בעניינם".
עוד נאמר כי "פסקת הסיכום של המלצת הוועדה המייעצת תישלח לשופט הנוגע בדבר, לנשיא בית המשפט שבו הוא מכהן ולנשיא בית המשפט המחוזי שאליו מבקש השופט להתמנות. כמו כן תועבר פסקת הסיכום של המלצת הוועדה המייעצת לחברי הוועדה לבחירת שופטים במסגרת מכלול החומרים המועברים אליהם לגבי מי ששמם פורסם".