כ-250 אלף תלמידים לא השתתפו הבוקר (רביעי) בחגיגת פתיחת שנת הלימודים ונאלצו להישאר בבית, בהם כ-150,000 תלמידים המתגוררים בערים אדומות, שבכיתותיהם פחות מ-70% מהתלמידים מחוסנים או מחלימים. כ-100,000 תלמידים שוהים בבידוד בשל תחלואה או חשיפה לחולים מאומתים.
שלושה מאותם תלמידים שנמצאו מאומתים רגע לפני פתיחת שנת הלימודים, ולמרות שהתחסנו בשתי מנות, התראיינו הבוקר לאולפן ynet. עומר שחר, יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית ותלמיד כיתה י"ב מעפולה, נדבק בקורונה קצת לפני החיסון השלישי. "אני לא אפתח את שנת הלימודים, בעצם השנה האחרונה שלי במערכת, אבל אני מתעודד שלפחות תלמידי ישראל כן מגיעים היום לבית הספר", אמר.
7 צפייה בגלריה
עומר שחר, יו"ר מועצת התלמידים
עומר שחר, יו"ר מועצת התלמידים
"מתסכל לראות את התמונות". עומר שחר, יו"ר מועצת התלמידים
7 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית הספר ענבלים במודיעין
היום הראשון ללימודים בבית הספר ענבלים במודיעין
היום הראשון ללימודים בבית הספר ענבלים במודיעין
(צילום: יריב כץ)
עם זאת הוא ציין: "זה מאוד מתסכל שאתה רואה את התמונות של החברים שלך מבית הספר ואתה יושב ככה בבית ויודע שהפסדת את זה למרות שנזהרתי והתחסנתי". עד כה, לפי נתוני משרד החינוך, חוסנו 53% מתלמידי ז'-ט'; 81% מתלמידי י'-י"ב ו-86% מצוותי ההוראה.
הלל בלייך, תלמיד כיתה י"א ממעלות, נדבק גם הוא ביום שישי האחרון. הוא סיפר: "אני רק יודע שהייתי כנראה בקרבת חולה מאומת ובגלל זה נדבקתי. הייתי מחוסן פעמיים ואני מרגיש גם עכשיו די טוב. יש לי קצת תסמינים, קצת חולשה, קצת כאבי בטן, אבל בגדול אני מרגיש די טוב".
7 צפייה בגלריה
הלל בלייך
הלל בלייך
"התאכזבתי מאוד". הלל בלייך ממעלות
7 צפייה בגלריה
בית הספר מקיף דרכא, ג'וליס
בית הספר מקיף דרכא, ג'וליס
בית הספר מקיף דרכא, ג'וליס
(צילום: שמיר אלבז )
הלל התאכזב מאוד לא להגיע הבוקר לבית ספרו אחרי שנתיים מלאות תהפוכות. "התאכזבתי מאוד שאני לא אוכל לפתוח עם החברים שלי את שנה"ל, כי בשנתיים האחרונות לא למדנו כמעט כלום, היה הכל דרך הזום, לא פגשנו אותם, וזה מבאס שלא אוכל לפתוח איתם את השנה כמעט האחרונה שלי בלימודים".
קייס קבהא מבסמ"ה, גם הוא תלמיד שנדבק בקורונה, אך הוא לעומת השניים האחרים גם דיווח על תסמינים קשים. "התחסנתי פעמיים, לא יודע ממי נדבקתי", אמר. לדבריו, "אני מתגעגע לבית ספר, היו שנתיים בכלל לא קלות. אנחנו היינו בזום, פעם כן פעם לא, זה לא קל בכלל. אני מתגעגע לכל החברים שלי ולבית ספר".
7 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית הספר ענבלים במודיעין
היום הראשון ללימודים בבית הספר ענבלים במודיעין
היום הראשון ללימודים בבית הספר ענבלים במודיעין
(צילום: יריב כץ)
7 צפייה בגלריה
קייס קבהא
קייס קבהא
"התחסנתי פעמיים, לא יודע ממי נדבקתי". קייס קבהא
מנכ"ל משרד החינוך יגאל סלוביק אמר בתדרוך הבוקר בחדר המצב כי "מספר התלמידים שלא יגיעו ללימודים גבוה, אבל 90 אחוז מהתלמידים כן מגיעים לבתי הספר". לדבריו, "צריכים להתרגל לחיות כך השנה, המספר יעלה ויקטן אבל רוב התלמידים יוכלו להמשיך להגיע ולחוות למידה פרונטלית לצד חבריהם, עם המורים".
שנת הלימודים נפתחה בתום שבועות ארוכים של דיונים והתלבטויות - האם לפתוח את השנה במועד או לדחות לאחר החגים, האם לקיים את הלימודים בכיתות מלאות או בקפסולות, על פי איזה מודל בידודים תפעל המערכת ועוד. רק ברגע האחרון, שלשום בלילה, אישרה הממשלה להחיל את התו הירוק על צוותי חינוך וקבעה כי מורים שלא יסכימו להתחסן או להיבדק לא יוכלו להגיע לבתי הספר. בנוסף תעוגן בחקיקה החלטה לפיה מורים אלה לא יוכלו ללמד מרחוק ולא יקבלו שכר.

אמנם משרד החינוך פרסם כבר בשבוע שעבר את מתווה פתיחת שנת הלימודים, אך בשל המחלוקת על סוגיית התו הירוק לצוותי חינוך לא הובאו התקנות לאישור ועדת החינוך של הכנסת ולאחר מכן לאישור הכנסת כפי שקובע החוק. במקרה זה "מנצלת" הממשלה את תקנות החירום שלפיהן יפעל המתווה במשך שבועיים ללא אישור הכנסת.

שנת הלימודים תתנהל בהתאם למתכונת הבאה:

ביישובים ירוקים/צהובים/כתומים: גני הילדים, הצהרונים וכיתות א'-י"ב יקיימו למידה מלאה על פי מערכת השעות הקבועה, בכל ימות השבוע.
ביישובים אדומים: בגני הילדים, בכיתות א'-ד' ובצהרונים הלמידה תתנהל כרגיל, בתוך המסגרות. יודגש כי בכיתות ה'-ז' הלמידה תימשך תוך נקיטת פעולות ל"צמצום מגעים" (ביישובים כתומים ואדומים). המשמעות: בתי הספר יוכלו לבחור, למשל, ללמד במתכונת של קבוצות או בשטח פתוח או במתכונת אחרת. בכיתות ח'-י"ב שבהן שיעור של פחות מ-70% פטורי בידוד - מחלימים, מחוסנים או חיוביים בבדיקה סרולוגית - ילמדו התלמידים בזום. עם זאת, תלמידי ח'-י"ב בעלי תו ירוק יוכלו ללמוד במרחבים פתוחים גם ביישובים האדומים בהתאם להחלטת בית הספר.
7 צפייה בגלריה
ערכה של בדיקת אנטיגן בבית ספר בירושלים
ערכה של בדיקת אנטיגן בבית ספר בירושלים
ערכה של בדיקת אנטיגן בבית ספר בירושלים
(צילום: EPA)
אם בכיתה יש יותר מ-70% פטורי בידוד – ימשיכו ללמוד פיזית במסגרות. נדגיש כי כפי שנקבע במתווה החינוך הסופי, תלמידים שקיבלו מנה אחת יוגדרו מחוסנים עד ל-30 בספטמבר, אך הדבר לא יקנה להם פטור מבידוד במקרה של מגע עם חולה מאומת. בחינוך המיוחד ובמסגרות לנוער בסיכון ימשיכו ללמוד כרגיל. כמו כן, הסעות יפעלו כרגיל.
יודגש כי כל הנכנסים לגני הילדים ולבתי הספר יחויבו להציג תו ירוק או תוצאת בדיקה שלילית, פרט לתלמידים. יש לציין כי רק תוצאה של בדיקה מהירה (אנטיגן) שבוצעה בתחנת בדיקה ויש לה אישור ממשרד הבריאות באמצעות אימות או ברקוד תתקבל. כמו כן, במהלך שבעת ימיו הראשונים של התלמיד בגן או בבית הספר, יתאפשר להורה ללוות את ילדו רק בשטח פתוח של הגן או בית הספר, גם אם אין לו תו ירוק או תוצאת בדיקה שלילית.
גם במסגרות לגיל הרך נערכים לפתיחת שנת הלימודים. למרות שהתריעו מספר פעמים בנושא, עד לרגע זה לא התגבש מתווה להפעלתם לצד הקורונה, וקיים חשש כיצד ינהלו את השנה בצורה רציפה ומיטבית עבור הילדים במתכונת הקיימת. למרות זאת, מרבית צוותי המסגרות העבירו אתמול את היום בהכנות אחרונות לפתיחת השנה בהתרגשות רבה.