2,458,000 תלמידים, מגן הילדים ועד י"ב, פותחים הבוקר (רביעי) את שנת הלימודים החדשה בצל הקורונה - כשהם עוטים מסכות על פניהם. צוותי החינוך יאספו את אישורי ההורים על תוצאה שלילית בבדיקה המהירה הביתית מהילדים שעברו את הבדיקה, שכן אין חובה לבצעה. השנה נפתחת כשברקע ישראל עלתה למקום הראשון בעולם במספר המאומתים היומי לקורונה למיליון נפש, ובצל החששות שהלימודים יובילו לעלייה משמעותית עוד יותר בתחלואה.
זו שנת הלימודים השנייה שנפתחת בצל מגפת הקורונה, ברגשות מעורבים. מצד אחד ציפייה וגעגועים לשגרת למידה פרונטלית בבתי הספר, ומצד שני חששות כבדים מהדבקה וגידול בתחלואה. כ-176,000 תלמידי כיתות א' יגיעו הבוקר נרגשים ומלווים בהוריהם בפעם הראשונה לבית הספר ואל גני הילדים יגיעו כ-538,000 ילדים. בבתי הספר היסודיים 1,220,000 תלמידים, בחטיבות הביניים 315,000 תלמידים ובחטיבות העליונות 483,000. מספר עובדי ההוראה במערכת החינוך עומד על 219,000. לגבי יישובים אדומים הוחלט כי בכיתות ח'-י"ב שבהן יש יותר מ-70% תלמידים שקיבלו מנת חיסון אחת לפחות או מחלימים - השיעורים ייערכו בכיתות.
עם זאת, בהחלטה שהתקבלה בדיון האחרון של קבינט הקורונה הוחלט כי בכיתות שבהן יש פחות מ-70% מחוסנים או מחלימים - לא תהיה חובת למידה בזום, וניתן יהיה לקיים שיעורים במרחבים פתוחים. לפי ההסכמות בקבינט, תלמידים לא מחוסנים לא יוכלו להגיע למפגשים אלה.
13 צפייה בגלריה
און אפרים מקיבוץ נירים
און אפרים מקיבוץ נירים
און אפרים מקיבוץ נירים
(צילום: בראל אפרים )
13 צפייה בגלריה
נפתלי בנט עם בנו דוד בהכנות אחרונות לקראת היציאה לבית הספר
נפתלי בנט עם בנו דוד בהכנות אחרונות לקראת היציאה לבית הספר
ראש הממשלה נפתלי בנט עם בנו דוד
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
13 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית הספר ענבלים במודיעין
היום הראשון ללימודים בבית הספר ענבלים במודיעין
היום הראשון ללימודים בבית הספר ענבלים במודיעין
(צילום: יריב כץ)
13 צפייה בגלריה
אורט כרמים כרמיאל
אורט כרמים כרמיאל
אורט כרמים כרמיאל
(צילום: אביהו שפירא)
13 צפייה בגלריה
בית הספר מקיף דרכא, ג'וליס
בית הספר מקיף דרכא, ג'וליס
בית הספר מקיף דרכא, ג'וליס
(צילום: שמיר אלבז )
13 צפייה בגלריה
עודד ואופיר יוחנן
עודד ואופיר יוחנן
עודד ואופיר יוחנן
(צילום: גיל יוחנן )
13 צפייה בגלריה
אביגיל וזיו ספדג' אשדוד
אביגיל וזיו ספדג' אשדוד
אביגיל וזיו ספדג' אשדוד

13 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית הספר ענבלים במודיעין
היום הראשון ללימודים בבית הספר ענבלים במודיעין
היום הראשון ללימודים בבית הספר ענבלים במודיעין
(צילום: יריב כץ)
13 צפייה בגלריה
יגאל סלוביק מנכ"ל משרד החינוך
יגאל סלוביק מנכ"ל משרד החינוך
מנכ"ל משרד החינוך, יגאל סלוביק. "90% מגיעים"
(צילום: מוטי קמחי )
מהצד השני, כ-250 אלף תלמידים לא יכולים להשתתף היום בחגיגה ונאלצים להישאר בבית, בהם כ-150,000 תלמידים המתגוררים בערים אדומות, שבכיתותיהם פחות מ-70% מהתלמידים מחוסנים או מחלימים. כ-100,000 תלמידים שוהים בבידוד בשל תחלואה או חשיפה לחולים מאומתים. עד כה, לפי נתוני משרד החינוך, חוסנו 53% מתלמידי ז'-ט'; 81% מתלמידי י'-י"ב ו-86% מצוותי ההוראה.
"מספר התלמידים שלא יגיעו ללימודים גבוה, אבל 90 אחוז מהתלמידים כן מגיעים לבתי הספר", אמר מנכ"ל משרד החינוך יגאל סלוביק בתדרוך הבוקר בחדר המצב. "צריכים להתרגל לחיות כך השנה, המספר יעלה ויקטן אבל רוב התלמידים יוכלו להמשיך להגיע ולחוות למידה פרונטלית לצד חבריהם, עם המורים".
שנת הלימודים נפתחת בתום שבועות ארוכים של דיונים והתלבטויות - האם לפתוח את השנה במועד או לדחות לאחר החגים, האם לקיים את הלימודים בכיתות מלאות או בקפסולות, על פי איזה מודל בידודים תפעל המערכת ועוד. רק ברגע האחרון, שלשום בלילה, אישרה הממשלה להחיל את התו הירוק על צוותי חינוך וקבעה כי מורים שלא יסכימו להתחסן או להיבדק לא יוכלו להגיע לבתי הספר. בנוסף תעוגן בחקיקה החלטה לפיה מורים אלה לא יוכלו ללמד מרחוק ולא יקבלו שכר.
אמנם משרד החינוך פרסם כבר בשבוע שעבר את מתווה פתיחת שנת הלימודים, אך בשל המחלוקת על סוגיית התו הירוק לצוותי חינוך לא הובאו התקנות לאישור ועדת החינוך של הכנסת ולאחר מכן לאישור הכנסת כפי שקובע החוק. במקרה זה "מנצלת" הממשלה את תקנות החירום שלפיהן יפעל המתווה במשך שבועיים ללא אישור הכנסת.

אתמול במשרד החינוך וברשויות המקומיות הביעו סיפוק מכך שנרשמה היענות של כ-80% מההורים שהגיעו לקחת את ערכות האנטיגן ביומיים האחרונים. נזכיר כי מטרת הבדיקות הללו, המיועדות לגילי 16-3, היא לחשוף תלמידים חיוביים לקורונה כבר לפני פתיחת השנה - ולמנוע ככל האפשר כניסת תלמידים מאומתים ביום הראשון ללימודים. כך ניתן יהיה לבודד את התלמידים המאומתים ולקטוע את שרשראות ההדבקה, לצמצם בידודים ולאפשר למידה רציפה ככל האפשר.
צוותי החינוך יאספו אמנם מילדי הכיתה או הגן את אישורי ההורים על תוצאה שלילית בבדיקה המהירה הביתית, אך אין חובה בביצוע הבדיקה - שכן לא ניתן למנוע כניסתו של תלמיד שלא ערך אותה.
ברחובות הורה ראש העיר לסגור בית ספר אנתרופוסופי מאחר שצוות ההוראה סרבו להתחסן. בתל אביב נסגרו בבוקר ארבע כיתות א' בשל תחלואה. בעיריית חריש מתמודדים עם כמה גננות שמסרבות להיבדק.
13 צפייה בגלריה
בני גנץ עם אמה ועידו שעלו לכיתה א' בבית הספר לחינוך מיוחד בטב"ע בגן רווה
בני גנץ עם אמה ועידו שעלו לכיתה א' בבית הספר לחינוך מיוחד בטב"ע בגן רווה
שר הביטחון בני גנץ עם אמה ועידו שעלו לכיתה א' בבית הספר לחינוך מיוחד בטב"ע בגן רווה
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון )
13 צפייה בגלריה
עפרי כוכבי וליה שרון מכפר סבא
עפרי כוכבי וליה שרון מכפר סבא
עפרי כוכבי וליה שרון מכפר סבא
13 צפייה בגלריה
רז קינסטליך ראש העיר ראשון לציון בבית ספר רקפות בעיר
רז קינסטליך ראש העיר ראשון לציון בבית ספר רקפות בעיר
ראש העיר ראשון לציון, רז קינסטליך, בבית הספר רקפות בעיר
מנכ"ל משרד החינוך יגאל סלוביק נשאל אם הוא מאמין שההורים יבצעו כנדרש את הבדיקות הביתיות ואמר: "מהנתונים שאנחנו מקבלים לפחות עד הבוקר, ההורים אכן מבצעים. שמענו על הכפר אום בטין בפזורה הבדואית שבגין בדיקות האנטיגן נמצאו בו 27 תלמידים מאומתים".
- מה לגבי מורים לא מחוסנים או שלא יעשו בדיקות? "המחוזות נתנו פתרונות למקומות שבהם צוותי הוראה סירבו להתחסן ולהיבדק. יש לנו בית ספר אחד ברחובות עם 70 תלמידים שבו צוות ההוראה מסרב להתחסן ולהיבדק. בסופו של דבר אנחנו לא עם מספרים גדולים באירוע הזה".
- מה תעשו אם מורה יגיע בלי בדיקה? "אסור לו להגיע לבית הספר".
מנהלת אגף השירות הפסיכולוגי-ייעוצי במשרד החינוך, עינב לוק, הסבירה שמסקר שנערך בקרב 2,800 יועצות חינוכיות בבתי הספר עלה ש-70% מהיועצות סיפרו על קושי עיקרי בלימודים ובמצב הרגשי. תלמידים רבים דיווחו על בדידות חברתית, קשיים בבית, שעמום וחשיפת יתר למסכים. "ראינו עלייה במצוקות רגשיות של ילדים, חשש לאובדנות ועלייה של 44% בפניות לחשש לאובדנות לשירותים הפסיכולוגיים", אמרה. "אחד התפקידים המרכזיים בשנה הקרובה יהיה לאתר את הילדים שזקוקים לסיוע. פתחנו קו סיוע רגשי להורים, מורים ותלמידים ובו עונים מומחים מהשירות הפסיכולוגי".

שרת החינוך: "לא נהסס לשנות את התוכנית תוך כדי תנועה"

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון אמרה אמש בחמ"ל של משרד החינוך: "לא נהסס לשנות את התוכנית ולהתאימה בהתאם למציאות המתפתחת, כי אנחנו רוצים לשמור על שגרת לימודים עד כמה שאפשר". עוד אמרה שאשא ביטון: "נחזק את לימודי קרוא וכתוב בכיתות א'-ב' ואת לימודי הליבה. נחזק כל השדרה הניהולית והחינוכית, ונחזק את ההיבטים הרגשיים כתשתית למידה. ילד שלא פנוי ללמידה לא יגיע להישגים - ולכן אנחנו חייבים לילדים שלנו גם את זה.
"אני יודעת שלחלק מההורים יש חששות ואני גם יודעת שלא יהיה קל, אך יש לנו חובה מוסרית להחזיר את הילדים שלנו למסגרות החינוך, להחזיר את היציבות והחוסן הנפשי שלהם. אנחנו חייבים להם את זה כחברה". השרה ציינה כי "יש כ-18 אלף עובדי הוראה ועוד 18 אלף תומכי הוראה שלא חוסנו. הם יידרשו בבדיקה. אנחנו לא יודעים לומר כמה לא מוכנים להיבדק".

לפי מתווה החינוך הסופי - הם לא יוכלו להיכנס לבתי הספר. "יש לנו דרך ותוכנית שגובשה יחד עם הרבה מאוד שותפים: משרד הבריאות ונציגי ההורים והמורים והתלמידים והשלטון המקומי", הוסיפה שרת החינוך, "ויחד עם כולם בנינו תוכנית שתבטיח חזרה בטוחה ככל שניתן עבור התלמידים שלנו - אבל בעיקר תבטיח גם שגרה רצופה ורצף לימודי".
לגבי השאלה האם יש רף תחלואה שממנו לדעתה נכון לסגור את מערכת החינוך, אמרה השרה: "צריך לטפל בדברים בצורה ממוקדת. נעקוב אחרי מה שמתרחש במערכת החינוך. היכן שנזהה התפרצות לא סבירה - לא נהסס לסגור בתי ספר או כיתות, אבל בצורה דיפרנציאלית. עשינו את זה בשבועיים האחרונים. זה לא יהיה קל, אבל יש לנו חובה מוסרית אמיתית להחזיר את הילדים לשגרת לימודים".
לדבריה, היא "סומכת על ההורים שישתפו פעולה גם בנוגע לבדיקות שהם צריכים לבצע הערב". בנושא זה היא הוסיפה וציינה כי "מבחינתנו, אמרנו להורים שזו חובה שלנו גם ברמה המוסרית לבדוק את כל הילדים. יש לנו את אותה מטרה - שיישמרו שגרה רציפה ורצף לימודי. אני סומכת על ההורים שלנו, על המורים שלנו, על המנהלים שלנו. כולנו שותפים לדרך".

שנת הלימודים תתנהל בהתאם למתכונת הבאה:

ביישובים ירוקים/צהובים/כתומים: גני הילדים, הצהרונים וכיתות א'-י"ב יקיימו למידה מלאה על פי מערכת השעות הקבועה, בכל ימות השבוע.
ביישובים אדומים: בגני הילדים, בכיתות א'-ד' ובצהרונים הלמידה תתנהל כרגיל, בתוך המסגרות. יודגש כי בכיתות ה'-ז' הלמידה תימשך תוך נקיטת פעולות ל"צמצום מגעים" (ביישובים כתומים ואדומים). המשמעות: בתי הספר יוכלו לבחור, למשל, ללמד במתכונת של קבוצות או בשטח פתוח או במתכונת אחרת. בכיתות ח'-י"ב שבהן שיעור של פחות מ-70% פטורי בידוד - מחלימים, מחוסנים או חיוביים בבדיקה סרולוגית - ילמדו התלמידים בזום. עם זאת, תלמידי ח'-י"ב בעלי תו ירוק יוכלו ללמוד במרחבים פתוחים גם ביישובים האדומים בהתאם להחלטת בית הספר.
אם בכיתה יש יותר מ-70% פטורי בידוד – ימשיכו ללמוד פיזית במסגרות. נדגיש כי כפי שנקבע במתווה החינוך הסופי, תלמידים שקיבלו מנה אחת יוגדרו מחוסנים עד ל-30 בספטמבר, אך הדבר לא יקנה להם פטור מבידוד במקרה של מגע עם חולה מאומת. בחינוך המיוחד ובמסגרות לנוער בסיכון ימשיכו ללמוד כרגיל. כמו כן, הסעות יפעלו כרגיל.
13 צפייה בגלריה
ערכה של בדיקת אנטיגן בבית ספר בירושלים
ערכה של בדיקת אנטיגן בבית ספר בירושלים
בדיקת אנטיגן בבית ספר בירושלים
(צילום: EPA)
יודגש כי כל הנכנסים לגני הילדים ולבתי הספר יחויבו להציג תו ירוק או תוצאת בדיקה שלילית, פרט לתלמידים. יש לציין כי רק תוצאה של בדיקה מהירה (אנטיגן) שבוצעה בתחנת בדיקה ויש לה אישור ממשרד הבריאות באמצעות אימות או ברקוד תתקבל. כמו כן, במהלך שבעת ימיו הראשונים של התלמיד בגן או בבית הספר, יתאפשר להורה ללוות את ילדו רק בשטח פתוח של הגן או בית הספר, גם אם אין לו תו ירוק או תוצאת בדיקה שלילית.
גם במסגרות לגיל הרך נערכים לפתיחת שנת הלימודים. למרות שהתריעו מספר פעמים בנושא, עד לרגע זה לא התגבש מתווה להפעלתם לצד הקורונה, וקיים חשש כיצד ינהלו את השנה בצורה רציפה ומיטבית עבור הילדים במתכונת הקיימת.
למרות זאת, מרבית צוותי המסגרות העבירו אתמול את היום בהכנות אחרונות לפתיחת השנה בהתרגשות רבה. מוויצו נמסר כי "כל 177 צוותי המעונות שברחבי הארץ נערכו בהתרגשות רבה לקליטתם של הפעוטות במעונות הבוקר. בהכנות אחרונות, הכנת פינות המשחקים, פינות הקריאה והבובות, ניקיון וחיטוי המעונות וקישוט הכיתות לקראת חגי תשרי ולקראת הפעוטות, כמו גם הכנת מגירות הנושאות את שמות הילדים וכל זאת לקליטה בצל הקורונה המחייבת היערכות יתר בהיבטי ההיגיינה".
נשיא המדינה יצחק הרצוג, שביקר בבית ספר ענבלים במודיעין-מכבים-רעות, אמר: "אני קורא ושב וקורא לכל ההורים, כל המורים, לכל התלמידים - מי שיכול, ללכת להתחסן, כי בכך אנחנו מאפשרים לכולנו להמשיך מרקם חיים רגיל".
פורסם לראשונה: 07:05, 01.09.21