גילויים חדשים בפרשת החשד לאונס במערך כיפת ברזל: בית הדין הצבאי ביפו האריך אתמול (יום ג') בשישה ימים את מעצרו של רב-טוראי נ', לוחם ההגנה האווירית שלפי החשד אנס בתחילת החודש את חברתו ליחידה ותקף אותה באלימות. דבר מעצרו של הלוחם נחשף ב-ynet.
נשיא בית הדין הצבאי, אלוף-משנה רונן שור, קבע כי החשד נגד הלוחם התחזק. החשוד טוען מנגד כי ייתכן שמפקדיו ביחידה המעורבת יכלו למנוע את האקט המיני האסור בבסיס היחידה.
מפרטים חדשים בחקירה עולה כי החייל והחיילת העבירו שמירה יחד בתוך הבסיס, חרף ידיעת הקצינים הממונים על מערכת היחסים האינטימית הממושכת שהייתה ביניהם ואף עלתה בשבועות האחרונים על שרטון תוך כדי שירותם המשותף ביחידה.
לפי עדות הלוחם, החיילת התלוננה נגדו ברקע של פרידה וסופה של הזוגיות בין השניים. הוא טוען עוד כי היא זו שיזמה את המגע המיני במהלך השמירה בבסיס, שכלל גם את חניקת צווארה.
2 צפייה בגלריה
הלוחם שנאשם באונס חברתו ליחידה
הלוחם שנאשם באונס חברתו ליחידה
הלוחם שחשוד באונס חברתו ליחידה בבית הדין הצבאי
(צילום: שאול גולן)
"היא אמרה לי ללכת להביא אמצעי מניעה במהלך השמירה, והכול היה בהסכמה", טען נ' בפניו קרוביו. "גם לאחר המעשים, היא שמרה איתי על קשר טוב ולא הביעה שום ביטוי שלילי לקשר בינינו. כך עולה גם מהתכתבויות בינינו ומשיח שקיימה לגבי עם חיילים אחרים ביחידה".
בצה"ל טוענים בתוקף כי המפקדים פעלו כשורה ולא יכלו ולמנוע את הזוגיות הרומנטית שהתפתחה במשך חודשים ארוכים בין החייל והחיילת בתוך היחידה הקרבית הסגורה. גורמים בצה"ל אמרו כי לא ניתן לאסור מערכות יחסים בין חייל לחיילת ביחידות קרביות סגורות.

"חשד סביר להיעדר ההסכמה"

בהחלטתו להאריך את מעצר החשוד, ציין נשיא בית הדין הצבאי אל"מ שור: "חלק מפעולות החקירה החדשות שבוצעו בימים האחרונים מחזקות את החשד הסביר נגד החשוד ביחס לעיקר העבירות המיוחסות לו, הן עבירות שבוצעו בחודשים האחרונים והן עיקר האירוע שהתרחש ביחידה לפני כשבועיים. התשתית הראייתית מלמדת על חשד סביר לעצם קיום העבירות וגם להיעדר ההסכמה לביצוע המעשים באירוע המרכזי".
בסביבת נ' בן ה-18, שהתגייס בשנה האחרונה לשירות לחימה בכיפת ברזל, טענו עוד כי ביחידה ידעו על "הקשר שהתפתח בין השניים. התרענו על כך בפני המפקדים שאפשרו בידיעה לשניהם לשרת יחד".
לטענת הלוחם, בחודש שעבר, כשבועיים לפני האירוע שמייחס לו אונס של החיילת, הוא כתב למפקד המחלקה שלו: "אני מרגיש שהחיילת מוציאה לי שם רע, פוגעת בחזות שלי, מספרת עליי דברים שבכלל לא קרו, שרק פוגעים בשם שלי ואני מבקש לעבור פלגה. לא בגלל שאני לא יכול להתמודד עם המצב. אני מרגיש שעשינו טעות איומה שהגענו שנינו לאותה פלגה. אני הגעתי לצבא על מנת לתרום ולתת ככל שביכולתי ואני מרגיש שזה בלתי אפשרי לעשות זאת במסגרת הנוכחית. בבקשה תעזור לי לצאת".
2 צפייה בגלריה
הלוחם שנאשם באונס חברתו ליחידה
הלוחם שנאשם באונס חברתו ליחידה
בידי חוקרי מצ"ח עדויות שזכו לגיבוי בית הדין הצבאי
(צילום: שאול גולן)
לפי גרסת הלוחם, גם אמו התריעה בפני הקצין הממונה עליו לנוכח המורכבות הרגישה שנוצרה והצורך המיידי להפריד בין השניים, אך ביחידה לא עשו זאת. "האם גם ביקשה ש-נ' ייצא לחודש וחצי בבקו"ם לעידוד מתגייסים לשרת ביחידה, וכל זאת כדי שהוא לא יהיה באותו מקום עם אותה חיילת", אמרו בסביבת הלוחם.
בגרסת החשוד נאמר עוד כי השניים היו במערכת יחסים זוגית במשך כחצי שנה וקיימו יחסי מין בהסכמה מלאה. מנגד, בידי חוקרי מצ"ח עדויות שזכו לגיבוי בית הדין הצבאי ולפיהן טענות החיילת היו ברורות ועקביות ונתמכו גם על ידי ראיות נוספות שנאספו.
בצבא טוענים כי לנוכח בקשותיו, כן אושר בסופו של דבר ל-נ' לעבור לתפקיד זמני אחר, אך ככל הנראה זה היה מאוחר מדי. כך או כך, הבהירו גורמים בצבא, אין שום הצדקה או תירוץ למעשים המיוחסים ללוחם, גם אם המשיך לשרת לצידה של החיילת.
העבירות המיוחסות ללוחם הן אינוס, מעשה מגונה בכוח, מעשה מגונה, הטרדה מינית, תקיפה וניסיון חבלה חמורה. התביעה הצבאית התנגדה לבקשת איסור הפרסום שהגיש החשוד על זהותו בהיעדר מסמכים שתומכים בנימוקי הבקשה. ואולם, במקביל הסכימה התביעה לאיסור פרסום זמני על פרטי הלוחם.
עו"ד אייל בסרגליק, פרקליטו של הלוחם, מסר בתגובה: "אנו רואים בצורה ברורה שאין כל שחר לחשדות ונוכיח זאת בבית הדין. הייתה כאן מערכת יחסים מורכבת ללא כל עבירה פלילית. החשוד לא מאשר שום עבירת זולת אינטראקציה שהייתה בין בני זוג ובהסכמה מלאה".
אייל בסרגליקעו''ד אייל בסרגליקצילום: ליאת מנדל
מדובר צה"ל נמסר בתגובה לטענות סביבת הלוחם החשוד: "באתרי פריסות ההגנה האווירית קיימת הפרדה ברורה בין מגורי החיילים והחיילות. משימות ההגנה האווירית הן משותפות אך משימות השמירה הן יחידניות, והחיילים לא שמרו יחד בעמדת השמירה. צה"ל דוחה מכול וכול את הטענה לקשר בין שירות משותף לפגיעה על רקע מיני".
גורם צבאי ציין כי "שני החיילים הכירו במהלך שירותם הצבאי ובמהלך השירות נפרדו. בנוסף, אמו של החייל פנתה למפקדו הישיר בבקשה להעבירו ולאחריה התבצעה גם שיחה עם החייל בנושא.
"לפנים משורת הדין ולאור בקשת החייל, למרות שצה"ל לא קובע את שיבוצי משרתיו על בסיס מערכת יחסים זוגית, נקבע שבוע לפני המקרה שהחייל ישובץ לתפקיד זמני במיטב כדי לאפשר הפרדה בינו לבין החיילת לאחר הפרידה".
בהתאם להחלטת בית הדין הצבאי, פרטיו המזהים של החשוד אסורים בפרסום עד 28 בנובמבר 2021.