2 צפייה בגלריה
תאלין כטיב בת ה3 שנשכחה ברכב ומתה
תאלין כטיב בת ה3 שנשכחה ברכב ומתה
התמונה האחרונה, שצולמה היום בביתה. תאלין כטיב
תאלין כטיב, רק בת 3, מתה אחר הצהריים (יום שלישי) אחרי ששהתה במשך כמה שעות ברכב סגור בכפר עוזייר שבגליל התחתון. צוותי מד"א פינו אותה תחילה לבית החולים פוריה שבטבריה, תוך כדי פעולות החייאה, אך בבית החולים נאלצו הרופאים לקבוע את מותה. שוטרים הגיעו לזירה ופתחו בבדיקת נסיבות המקרה.
מי שמצא את הפעוטה הייתה אחותה הגדולה, כבת 20, שחזרה הביתה מעבודה והבחינה בה ברכב בחניית הבית בכפר עוזייר. האחות אמורה להתחתן אחרי חג הקורבן. הבוקר, כמה שעות לפני שנמצאה ברכב, צולמה תאלין מחייכת בביתה (התמונה שבפתח הכתבה).
פראמדיק מד"א נזיה סלייח וחובש בכיר במד"א עומר חמאיסי סיפרו: "הפעוטה הייתה ללא דופק וללא נשימה וחמה מאוד למגע. מיד ביצענו בה פעולות החייאה מתקדמות, ובמקביל קיררנו אותה ופינינו אותה לבית החולים תוך המשך ביצוע פעולות החייאה, כשמצבה קריטי". בהמשך, כאמור, נקבע מותה בבית החולים.
הדיווח על מצבה של הפעוטה התקבל במוקד 101 של מד"א במרחב גלבוע בשעה 15:39. לפי מד"א, "חובשים ופרמדיקים העניקו לפעוטה טיפול רפואי ופינו אותך לבית החולים פוריה תוך כדי שביצעו פה פעולות החייאה".
2 צפייה בגלריה
החפיפה
החפיפה
עימות על המערכת למניעת שכחת ילדים. מיכאלי ורגב
(צילום: דוברות משרד התחבורה)
מבית החולים נמסר: "לצערנו הרב, למרות מאמצי ההחייאה הממושכים, הרופאים נאלצו לקבוע את מותה של בת ה-3. אנו משתתפים בצערה הכבד של המשפחה".
המשטרה מסרה ששוטרים פתחו בבדיקת המקרה, והוסיפה: "בימים חמים אלו, בהם עומס החום בישראל מוגדר כקיצוני, חשוב לזכור שהשארת תינוקות או ילדים קטנים ברכב - גם אם חלונותיו פתוחים מסוכנת מאד בשל חוסר היכולת של גופם של התינוקות לווסת את הטמפרטורה בעוד שהטמפרטורה ברכב עולה במהירות".

חובת התקנת המערכת נגד שכחת ילדים תידחה?

מעט לפני המקרה אמרה שרת התחבורה מרב מיכאלי שביקשה מוועדת הכלכלה בכנסת לדחות עד ליוני 2022 את התקנה שמחייבת הורים להתקין מערכות למניעת שכחת ילדים ברכב. ההחלטה, שקיבלה השרה הקודמת מירי רגב, הייתה עתידה לעלות להורים מאות שקלים. לפי משרד התחבורה, "הדחייה נועדה לבחון את הדרכים החלופיות לאפשר את קיומן של מערכות מסוג זה, תוך התחשבות בצרכי הנהגות והנהגים בהיבטים השונים".
לדברי השרה מיכאלי, "ילדות וילדים שנשכחים ברכב זוהי תופעה כואבת ונוראית, ואני קוראת לכל ההורים - התמקדו בילדיכם, והימנעו מהסחות הדעת השונות, ובעיקר מאלה הנגרמות מהשימוש בטלפונים סלולריים. משרד התחבורה שם בראש ובראשונה הצלת חיים כמטרה עליונה. עם זאת, האופן שבו נקבעה התקנה דורש חשיבה נוספת ותיקונים מהותיים כדי שהיא תוכל לממש את מטרתה ולהציל חיים. על כן, החלטתי לפנות לוועדת הכלכלה בבקשה לדחות את כניסת התקנות לתוקף לחודש יוני 2022".
ההחלטה של השרה רגב התקבלה בזמנו בעקבות ריבוי המקרים של ילדים שנשכחו ברכב של הוריהם ומתו כתוצאה מהחום. עם זאת, ההחלטה הובילה לביקורת גדולה בין השאר בשל העלות הגדולה שלה לציבור, ובשל העובדה שבזמן שהתקבלה ההחלטה עדיין לא היה ברור אילו מערכות בדיוק יותקנו ברכבים. נדגיש כי היום אין כל מניעה להורים שרוצים בכך לרכוש על דעת עצמם מערכת למניעת שכחת ילדים. רגב עצמה תקפה היום את מיכאלי, וטענה כי "כל פעוט שיימצא את מותו הטראגי ברכב החל מאוגוסט יהיה רשום על שמה של מיכאלי".
בחודש מרץ האחרון אישרה ועדת הכלכלה את התקנות שיחייבו להתקין את המערכות בכל רכב פרטי שמסיע פעוטות מתחת לגיל 4. התקנות היו אמורות להיכנס לתוקף ב-1 באוגוסט, והאכיפה הייתה אמורה להתחיל ב-1 בינואר 2022. הקנס הצפוי למי שלא יעמוד בתקנות היה 250 שקלים ו-4 נקודות. ראש אגף מדיניות רגולציה במשרד ראש הממשלה, עמיחי פישר, מסר לוועדה נתונים שלפיהם בעשור האחרון קיפחו את חייהם 25 ילדים שנשכחו בכלי רכב, 22 מהם בני עד 3, אחד בגיל 3 עד 4 ועוד שני ילדים בני 4 עד 5.
העלות המוערכת של התקנת כל מערכת כזו ברכב עמדה על מאות שקלים, מה שהיה מטיל הוצאות כבדות במיוחד על הורים לכמה ילדים מתחת לגיל 4, במיוחד כאלה שמחזיקים בשתי מכוניות. במשרד ראש הממשלה ובמשרד האוצר התנגדו בשעתו לרפורמה לנוכח עלותה הגבוהה לציבור ולמחלוקת בדבר האפקטיביות שלה, ובארגון לובי 99 ביקשו לבדוק כי התקנות לא משרתות ו"תפורות" לגוף מסוים שמסוגל לייצר את המערכות.