3 צפייה בגלריה
עומרי גורן
עומרי גורן
עומרי גורן, שנאשם בריגול, והשר גנץ
(צילום: יואב דודקביץ')
ההודעה הדרמטית היום (ה') של שב"כ על כתב אישום בעבירת ריגול נגד עובד ניקיון בביתו של שר הביטחון בני גנץ היא קודם כל הודאה בכישלון מהדהד של הארגון. אנשיו אמנם הצליחו לעלות באופן מיידי על פנייתו של הנאשם לקבוצת האקרים המזוהה עם איראן - ממש כשבוצעה - אבל הם נכשלו כישלון חרוץ בסינון המקדים לפני שנכנס לתפקידו בבית שר הביטחון.
  • לקראת כתב האישום נגד עומרי גורן - לחצו כאן
לנאשם, עומרי גורן גורוכובסקי בן ה-37 מלוד, שהועסק בעבודות משק בית אצל גנץ במשך כמעט שנתיים, היה עבר פלילי עשיר ביותר. הוא כלל חמש הרשעות ו-14 תיקים במשטרה לאורך יותר מעשור, בין 2002 ל-2013, בין השאר בגין שני אירועי שוד בנק, פריצה לבתים, גניבה ועוד. הוא נדון לארבעה מאסרים, האחרון שבהם לארבע שנים.
3 צפייה בגלריה
תמונות של בני גנץ שהופצו על ידי האקרים
תמונות של בני גנץ שהופצו על ידי האקרים
תמונות של בני גנץ שהופצו על ידי האקרים
(צילום מסך)
אדם כזה לא אמור אפילו להתקרב לאזור רגיש דוגמת ביתו הפרטי של שר הביטחון. כל העובדים בבית כזה – שבתוכו חומרים מסווגים וטלפון אדום, ושנשמעים בו סודות מדיניים וביטחוניים כמוסים - אמורים לעבור בדיקה ביטחונית מקדימה ואחריה אחת נוספת, מעמיקה יותר, שבמסגרתן מוגדרת רמת הסיווג של המועמד לפני קבלתו לתפקיד. גורן גם היה אמור לעבור בדיקה תקופתית של שב"כ, וזו לא בוצעה. רשתות ההגנה נפרצו.
גורן יכול היה יכול לגרום נזק אדיר: השגת קרבה מקסימלית, הכי אינטימית שאפשר, בין גורם כביכול-איראני לבין שר הביטחון באמצעות חיבור למחשב אישי ולטלפון אדום
מעבר לשב"כ, גם לשר הביטחון יש אחריות אישית בבחינת האנשים שמסתובבים אצלו בבית. מותר, ואולי אף מצופה ממנו, לשאול שאלות כלליות גם אם הוא לא האחראי לנושא האבטחה. בוודאי כשמדובר באדם שהועסק בביתו עוד לפני כניסתו לתפקיד שר הביטחון.
3 צפייה בגלריה
פריצת סייבר בני גנץ
פריצת סייבר בני גנץ
תמונה של בני גנץ שפרסמו האקרים
(צילום מסך)
במהלך התקופה האחרונה צילם גורן כמה פריטים בביתו של גנץ ושלח אותם לנציג של קבוצת ההאקרים Black Shadow בטלגרם. בין הפריטים שצולמו: שולחן עבודה, מחשבים, טלפון, טאבלט, קופסה ועליה תווית עם פרטי שיוך צה"ליים ומספרים סידוריים, מארז ועליו מדבקה ובה כתובת IP, כספת סגורה, מכונת גריסה, מזכרות צבאיות שניתנו לשר בתפקידו הקודם כרמטכ"ל, תמונות ממוסגרות של השר ובני משפחתו, חשבון תשלום ארנונה ועוד.
יוסי יהושועיוסי יהושוע
כפי הנראה, כשבוצעה הפנייה לקבוצת ההאקרים גורן כבר היה על הכוונת של שב"כ, אולם גם אז עברו יומיים עד למעצר. גורן יכול היה יכול לגרום נזק אדיר: השגת קרבה מקסימלית, הכי אינטימית שאפשר, בין גורם כביכול-איראני לבין שר הביטחון באמצעות חיבור למחשב אישי ולטלפון אדום ואולי גם על ידי צילום או לקיחת מסמכים.
העובדה שגורן עבר את בדיקת שב"כ חרף העובדה שרישום פלילי הוא נתון בסיסי ולכאורה קל להשגה, גורמת לגבות להתרומם. הארגון לקח אחריות מלאה על האירוע ומתחקר אותו, אבל מחדל כזה יחייב גם מסקנות אישיות.
בשב"כ אמרו שלאור המקרה, הם מבצעים בחינה מחדש של תהליכי האבחון הביטחוני סביב בעלי תפקידים הקרובים לאישים מאובטחים, וכבר הופקו לקחים לביצוע. בהתאמה מגבשים נהלים חדשים ותורת עבודה שנותנת מענה אל מול רמת האיום ופוטנציאל הנזק. ברור כי בתהליך שבוצע היה כשל בעבודת הפרט, שהיה צריך להיות מאותר עוד קודם לכן ולא לאפשר לאדם כזה לעבוד בסביבתו הקרובה של שר הביטחון.