תיעוד: רבש"צ מסייע ליהודים רעולי פנים, חיילים עומדים מנגד
(צילום: יש דין)

צה"ל הודיע על השעייתו של רבש"ץ (רכז ביטחון צבאי שוטף) ההתנחלות הר ברכה בעקבות תיעוד שבו נראה מספק רימון גז לפורעים יהודים שהתעמתו עם פלסטינים ליד הכפר בורין ביום שישי האחרון.
דובר צה"ל מסר כי ההחלטה התקבלה בידיעת מעסיקיו ביישוב - ותישאר בתוקף עד לסיום התחקיר. מפקד חטיבת שומרון ערך את התחקיר הראשוני שממנו עלה כי הרבש"ץ נכח באזור העימותים ותועד מעביר את הרימון לאחד המתנחלים. "מעשה זה מהווה חריגה מן המצופה מגורם ביטחוני מוסמך ועל כן הוחלט לזמנו לבירור אצל מפקד החטיבה ולהשעותו מתפקיד עד סוף הבירור בעניינו", אמרו בצבא וציינו כי הוא תוחקר גם במשטרה.
2 צפייה בגלריה
חיילים וקצינים מגנים על יהודים רעולי פנים
חיילים וקצינים מגנים על יהודים רעולי פנים
הרבש"ץ מעביר את הרימון לאחד המתפרעים
(צילום: יש דין)
במהלך העימותים שפרצו בשישי האחרון ליד הכפר בורין שבשומרון בין יהודים לפלסטינים תועד רכז הביטחון על ידי ארגון "יש דין" מסייע לפורעים וכאמור אף מעביר למתנחל רימון עשן, אותו הוא השליך מיד לאחר מכן על פלסטינים. בצה"ל הבהירו לאחר האירוע כי הדמות במדים היא לא חייל צה"ל, אלא רכז ביטחון, והודיעו על תחקור המקרה.
העימותים התפתחו בין כ-60 פלסטינים ופעילי שמאל למתנחלים, בעיקר סמוך לגבעת רונן. הם כללו ידויי אבנים הדדיים, במהלכם נפצעו שלושה ישראלים, אחד מהם בראשו - ומצבם הוגדר קל.
ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן מסר כי הוא "מגבה לחלוטין" את רבש"ץ הר ברכה שהושעה. "הרבש"ץ הגן על אזרחים וחיילים בגבורה", אמר דגן. "הייתי באופן אישי באירוע הקשה שהיה ביום שישי כשעשרות פורעים ערבים, עם רוח גבית חיצונית מארגוני שמאל קיצוני, טיפסו לכיוון שכונת גבעת רונן ותקפו באבנים תושבים ואת מעט החיילים שהיו שם. רכז הביטחון הגיע למקום על אף השביתה הארצית של הרבש"צים, וכשחלק מהכוחות המעטים היו צריכים לצאת לאירוע אחר, הוא הגן בגופו על אנשים ותפקד באירוע מצוין. גם אם עשה טעות מקצועית של שימוש בכוח, זה היה על מנת להגן ולא על מנת לבצע עבירה פלילית או לתקוף".
2 צפייה בגלריה
יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון ורבש"צ הר ברכה
יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון ורבש"צ הר ברכה
דגן עם רבש"ץ הר ברכה בתחנת המשטרה
(צילום: מועצה אזורית שומרון)
דגן הוסיף כי "הוא חייב לקבל את הגיבוי, בדיוק כפי שכל לוחם או קצין, חייב לקבל גיבוי כשהוא עושה את תפקידו ומגן, גם אם יש טעות מקצועית נקודתית. רכז הביטחון של הר ברכה נהג בגבורה ובדיוק כפי שמצופה ממנו. כלל המערכות נבחנות בגיבוי הלוחמים שלהם, בדיוק במצבים האלה, וגם הוא לוחם אמיץ שהגן על תושבים וחיילים. יחד עם מזכירות הר ברכה ליווינו אותו לתחנת המשטרה כשתושאל וחיכינו עד סיום התשאול. נמשיך ונגבה במלוא העוז את שליחינו השומרים על ביטחון יישובינו, תושבינו וחיילנו – רבש"צים וחיילים". תמיכתו של דגן מצטרפת למכתב תמיכה שהוציאה מזכירות הר ברכה שמגבה את הרבש"ץ וקראה להשיבו לתפקוד מלא בהקדם.
מ"יש דין" נמסר בתגובה על הודעת דובר צה"ל הערב כי "יש להדיח את רבש"ץ ההתנחלות הר ברכה מתפקידו ולהעמידו לדין בגין מעשיו החמורים. כמו כן יש לחקור מדוע לבש מדים - בהיותו אזרח ולא חייל, ומדוע היו ברשותו בכלל אמצעים לפיזור הפגנות בניגוד להנחיות ולחוק".
בארגון תג מאיר הוסיפו כי "טוב עשה הצבא שהשעה את רכז הביטחון של הישוב הר הברכה שסיפק רימון גז לטרוריסטים יהודים. מתי יבינו בצה"ל שגם הפלסטינים זקוקים להגנה מפני טרור?".