מאז תחילת מבצע "בית וגן" במחנה הפליטים ג'נין מקפידים בצה"ל, במתפ"ש ובמינהל האזרחי לשמר עד כמה שניתן את שגרת חייהם של הפלסטינים. במערכת הביטחון מקיימים מאמץ אזרחי רחב מול האוכלוסייה הפלסטינית ביהודה ושומרון, מתוך הבנה ששימור שגרת חיי האוכלוסייה מסייעת באופן משמעותי לשימור היציבות הביטחונית באזור.
4 צפייה בגלריה
מעבר ג'למה ביום השני למבצע בית וגן בג'נין
מעבר ג'למה ביום השני למבצע בית וגן בג'נין
מעבר גלבוע (ג'למה), היום
4 צפייה בגלריה
מעבר ארז ביום השני למבצע בית וגן בג'נין
מעבר ארז ביום השני למבצע בית וגן בג'נין
פועלים במעבר ארז
הדבר בא לידי ביטוי בכך שלמרות המבצע - כל המעברים, כולל אלו הסמוכים לג'נין, נשארו פתוחים כרגיל. במעבר ג'למה (המרכזי לתושבי ג'נין) עברו אתמול 3,000 פועלים פלסטינים. הבוקר, עד השעה 08:00 בבוקר, עברו שם 1,700 פועלים. אתמול עברו בג'למה 150 משאיות, שהובילו סחורות פנימה והחוצה. יותר מ-60 אלף פועלים פלסטינים, מהגדה והערים הפלסטיניות, נכנסו אתמול לעבוד בשטח ישראל. בנוסף, 15 אלף פועלים נוספים עברו לעבוד בהתיישבות ביהודה ושומרון.
המהלך נעשה בשיתוף שב"כ וצה"ל, ומטרתו היא לייצר "מחיר הפסד" - כלומר, שאותם פלסטינים שנמצאים באזורי הקרבות לא יתפתו לקחת חלק בירי, אלא יבינו שיש אפשרויות אחרות. "צה"ל מבדיל בין אוכלוסייה אזרחית לגורמי טרור בכל פעילות ביהודה ושומרון. אנחנו מעוניינים לשמר את המציאות האזרחית והשיגרה הקיימת ביהודה ושומרון - לרבות המשך כניסת פלסטינים לעבודה בישראל ומעבר סחורות כבשיגרה. המעברים ביהודה ושומרון פועלים וימשיכו לפעול כבשיגרה", הסביר גורם ביטחוני בכיר.
4 צפייה בגלריה
מבצע צבאי בג'נין
מבצע צבאי בג'נין
תיעוד מהמבצע הצבאי בג'נין
(צילום:AFP, RONALDO SCHEMIDT)

גם מול רצועת עזה המצב ממשיך להיות רגיל, למרות המבצע. אתמול עברו 4,500 פועלים לתוך שטח ישראל, והיום, החל משעות הבוקר, עברו 1,200 פועלים. גם שם המטרה היא לשמר את השיגרה עד כמה שניתן, כדי לבדל את הזירות. מהבוקר נשמעו קריאות ברחוב הפלסטיני לצאת ולהתעמת עם כוחות צה"ל בהפרות סדר. עד כה, מלבד מקרים בודדים, לא היו אירועים משמעותיים. לפי אותו גורם ביטחוני, "מי שמזדהה עם מחנה הפליטים ג'נין אלו מחנות פליטים אחרים, כמו בדהיישה (מחנה הפליטים, א"ב) למשל. אבל אלה עדיין לא כמויות גדולות".
אבל לא תמיד זה מצליח: בצהריים התחולל פיגוע משולב של דריסה ודקירה בנאות אפקה בתל אביב, שבו נפצעו תשעה בני אדם - שלושה מהם במצב קשה. המחבל האחראי לו היה שוהה בלתי חוקי מדרום הר חברון.
כרגע בפיקוד המרכז ובאגודת איו"ש ממשיכים, לצד המבצע, במאמץ הגנתי על הצירים והיישובים ביהודה ושומרון. המטרה היא למנוע פיגועי השראה שעלולים להתפתח בעקבות הפיגוע בתל אביב, ובמקביל עובה קו התפר. יחד עם המשטרה, צה"ל נערך למנוע פיגועים בלב ישראל, לצד שמירה על כניסת הפועלים ושמירה על כלכלה פועלת עד כמה שניתן. בשב"כ עדיין מתחקרים איך נכנס המחבל לישראל, אך לפי שעה אין שינוי במדיניות שננקטה בעקביות מתחילת המבצע.
בתוך כך, במהלך הלילה בוצעו גם כמה מעצרים משמעותיים בכפרים סביב ג'נין על ידי חטמ"ר מנשה. פעילות חטיבת הקומנדו בלב מחנה הפליטים ג'נין מאפשרת לשאר הכוחות להמשיך בפעילות סיכול הטרור גם בשאר חלקי הגזרה.