שידור ישיר מוועידת החוקה

על רקע ההגעה לישורת האחרונה של מושב הכנסת והדהירה לעבר המשך החקיקה של חוקי המהפכה המשפטית, יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ פנה היום (ראשון) במכתב לחברי הקואליציה בבקשה לעצור את החקיקה בזמן חג הפסח והימים הלאומיים, תוך כדי התחייבות "להיכנס למשא ומתן בתום לב ובנפש חפצה על כלל הסוגיות – מתוך מטרה להגיע להסכמות שישמרו על עקרונות הדמוקרטיה, אך יביאו גם לשיפורים ושינויים".
גנץ הוסיף כי במו"מ כזה "שני הצדדים יידרשו ללכת האחד לקראת השני, ולמצוא פתרונות יצירתיים". לדבריו, "אני סבור שרוב אזרחי ישראל, לפחות 80%, מסכימים על 80% מהנושאים. על בסיס ההסכמה הרחבה שקיימת בציבור, עלינו לנהוג כנבחרי העם, ולהביא למתווה רפורמה מוסכם שישפר את מצבה של מדינת ישראל, יחזק את הפרדת הרשויות, יגביר את המשילות וישמור על עצמאות מערכת המשפט ושומרי הסף".
6 צפייה בגלריה
יריב לוין בני גנץ וגילה גמליאל
יריב לוין בני גנץ וגילה גמליאל
"שני הצדדים יידרשו ללכת האחד לקראת השני, ולמצוא פתרונות יצירתיים". גנץ ולוין במליאת הכנסת, בשבוע שעבר
(צילום: אלכס קולומויסקי )
בתוך כך, ועדת החוקה דחתה בצהריים את כלל ההסתייגויות של סיעת האופוזיציה שהוגשו לחוק יסוד השפיטה בנוגע לשינויים במתווה הרכב הוועדה למינוי שופטים. שתי הסתייגויות של חברי הוועדה מהליכוד כבר התקבלו, ויובילו לכך שבנוסח החוק הסופי לא תהיה מגבלה על ייצוג סיעתי בוועדה לבחירת שופטים.
הוועדה יצאה להפסקה קצרה לאור כינוס מליאת הכנסת, אך מיד לאחר מכן המליאה יצאה להפסקה כדי לאפשר לוועדת החוקה ולוועדה שדנה ב"חוק דרעי 2" להמשיך בהצבעות. לאחר סיום ההצבעה על הריביזיות, ועדת החוקה תאשר את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת, ככל הנראה בסביבות השעה 22:00.
6 צפייה בגלריה
אריה דרעי ובנימין נתניהו במליאת הכנסת
אריה דרעי ובנימין נתניהו במליאת הכנסת
במקביל לשינוי הוועדה לבחירת שופטים, ממשיכים לדון בחוק שלא יאפשר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים. דרעי ונתניהו
(צילום: ערוץ כנסת)
במקביל לוועדת החוקה, הוועדה המיוחדת להצעת חוק יסוד: הממשלה (כשירותם של שרים או סגני שרים) מצביעה על ההסתייגויות לנוסח של "חוק דרעי 2" לקריאה שנייה ושלישית. בנוסח שיעלה להצבעה, נקבע כי לפי דרישה של 40 ח"כים לפחות וטרם אישור ההודעה, ראש הממשלה יציג בפני הכנסת את נסיבות מינויו של השר המיועד, כל עוד הוא עומד בתנאי הכשירות, והשר יהיה רשאי להשיב בדיון לדרישה לגביו.
עוד נכתב כי הכנסת רשאית להעביר שר מכהונתו בהחלטה של רוב חבריה, בייחוד אם הוא לא עומד בתנאי הכשירות. אם הכנסת הצביעה בעד העברת שר או סגן שר מכהונה, הוא לא יוכל להתמנות מחדש באותה הכנסת.
6 צפייה בגלריה
השר דודי אמסלם במליאה
השר דודי אמסלם במליאה
ח"כ דודי אמסלם. איים להרחים את ההצבעות במליאה בשבוע שעבר, והלילה כנראה ימונה לשר
(צילום: ערוץ כנסת)
לאחר סיום ההצבעות בוועדות, צפויה לעלות לדיון והצבעה במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק החמץ, שייכנס לתוקף כמתוכנן לפני פסח הקרוב. החוק יאפשר למנהל בית חולים לקבוע את מדיניות הכנסת או אי הכנסת חמץ למוסד הרפואי בימי חג הפסח. על בית החולים יהיה להודיע על המדיניות בכניסה למוסד הרפואי, לתלות שלטים בעניין וגם לעדכן על המדיניות באתר האינטרנט של בית החולים או של משרד הבריאות.
לאחר אישור חוק החמץ, צפוי להיות מאושר הלילה גם מינויו של ח"כ דודי אמסלם (הליכוד) לשר במשרד המשפטים. אמסלם גם יחליף את חבר סיעתו יואב קיש בתור השר לשיתוף פעולה אזורי והשר המקשר בין הממשלה והכנסת. בשבוע שעבר, ועל רקע הסחבת סביב מינויו לשר, הודיע אמסלם כי לא יצביע במליאה במחאה על סירוב משרד האוצר לקדם את הצעת החוק שלו לפטור ממע"מ לתרופות לחולי סרטן.
בגלל ההצבעות במליאת הכנסת, ראשי הקואליציה דחו את פגישתם שתוכננה להיום למחר.

בסך הכול הצביעה ועדת החוקה היום על כ-1,900 הסתייגויות לחוק, מתוך כ-5,400 שהוגשו בסך הכול. אחרי שהחוק שישנה את הרכב הוועדה לבחירת שופטים יאושר בוועדה, הוא צפוי להיות מובא להצבעה במליאה, ככל הנראה מחר. גם הריביזיות, שהן בעצם הצבעה חוזרת על הסתייגויות, יכללו נימוקים, אך יו"ר הוועדה הגביל את זמן הנימוקים על אלפי הריביזיות לשעה וחצי בלבד.
הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, בנוסח הסופי שצפוי להיות מאושר היום בוועדה כאמור, תאפשר לקואליציה למנות בעצמה שני שופטים לבית המשפט העליון בכל קדנציה - מאחר ויהיה לה רוב של שישה נציגים מתוך 11 בוועדה החדשה והמינויים ייעשו ברוב רגיל. החל מהשופט השלישי, תידרש הסכמה של נציג אופוזיציה, והחל מהמינוי הרביעי - תידרש גם הסכמה של שופט.
כמו כן, החוק קובע כי הקואליציה תוכל למנות גם את נשיא בית המשפט העליון, לו הסמכות להחליט על גודל וזהות כל ההרכבים שדנים בתיקים בבית המשפט. בנוסף, הקואליציה יחד עם נשיא העליון מהווים שבעה קולות בתוך הוועדה לבחירת שופטים - הרוב הנדרש בכל הערכאות הנמוכות יותר של מערכת המשפט. תפקיד נוסף של נשיא בית המשפט העליון - לבחור את נשיאי בתי המשפט המחוזיים והשלום, יחד עם שר המשפטים.
6 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
המשיך בהצבעות למרות המהומה. רוטמן
(צילום: יואב דודקביץ')
6 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ח"כים מהאופוזיציה הוצאו מהדיון. המהומה בוועדת החוקה
(צילום: יואב דודקביץ')
6 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
הצבעות בוועדת החוקה, היום
(צילום: יואב דודקביץ')
בתחילת הישיבה, התעוררה סערה לאחר שיו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן מנע מחברי הכנסת מהאופוזיציה למסור הצהרות פתיחה, והם תקפו בתגובה. "בריון, דיקטטור, פשיסט, בושה", הם קראו פעם אחר פעם - ורוטמן קיים הצבעות בזמן המהומה, באופן חריג במיוחד. חברי האופוזיציה אף פנו ליועץ המשפטי של הוועדה גור בליי בבקשה לעצור את ההצבעות על ההסתייגויות.
במהלך המהומה, ח"כ גלעד קריב קרא לעבר רוטמן: "אתה סותם את הפה לחברי הוועדה". בתגובה, אמר לו רוטמן: "אתה לא תגיד לי איך לנהל את הוועדה ומי שינהג בביריונות אני אקרא אותו לסדר". ח"כ יואב סגלוביץ (יש עתיד) הוצא מהדיון שלוש דקות אחר שהחל, ומיד אחריו הוצאו גם חברי סיעתו יוראי להב הרצנו, משה טור פז ואורנה ברביבאי, אחרי שאמרה: "אתה לא תסתום לנו את הפה". גם חברתם סיעתם מטי צרפתי (יש עתיד) הוצאה מהדיון לאחר שקראה קדיש "על הדמוקרטיה".