ועדת הבריאות אישרה הבוקר (רביעי) לקריאה ראשונה את הצעת חוק הכנסת חמץ לבתי חולים. יו"ר הוועדה ח"כ אוריאל בוסו (ש"ס) אמר לפני ההצבעה כי "מדובר בנוסח מרוכך ומאוזן. החוק יעבור בקריאה שנייה ושלישית לפני חג הפסח הקרוב".
4 צפייה בגלריה
 ועדת הבריאות
 ועדת הבריאות
"החוקים מחזירים אותנו אחורה לצורך שמירה על הסטטוס-קוו". יו"ר הועדה בוסו
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
במהלך הדיון על הצעת החוק שהגיש יו"ר ועדת הכספים משה גפני, ושנחשפה ב-ynet, הצביעה הוועדה ואישרה את מיזוג חמש הצעות החוק שהוגשו בנושא על ידי הקואליציה. בהמשך הדיון הציג בוסו את הנוסח החדש להצעת החוק, שלפיו מנהל בית חולים יהיה רשאי להחליט על "הסדרים מיוחדים הנדרשים לשם שמירת כשרות לפסח עבור מטופלים המאושפזים בו, ובין היתר רשאי הוא, לאחר ששקל חלופות אחרות, לקבוע הוראות בדבר איסור או הגבלה של הכנסת חמץ למבנה בית החולים - כולו או חלקו - בחג הפסח".
בקביעת ההוראות יתחשב מנהל בית החולים בזכויות המטופלים ובצרכיהם, ורשאי הוא להתחשב גם בצרכי המלווים והעובדים. הוראות איסור או הגבלה של הכנסת חמץ יפורסמו באופן קבוע באתר האינטרנט של בית החולים, ואם אין אתר יפורסמו באתר משרד הבריאות. בבית החולים יוצב שילוט בדבר ההוראות האמורות. עוד קובעת ההצעה כי אם קבע מנהל בית החולים הוראות איסור או הגבלה של של הכנסת חמץ, הוא רשאי להסמיך עובד של בית החולים להורות לבאים בשערי בית החולים בדבר ההוראות.
בהתייחס לנוסח אמר בוסו כי "שמענו את הכותרות המפוצצות על חיטוט בתיקים וכפייה וזה לא נכון. מדובר בנוסח מרוכך ומאוזן שכלל לא היינו מחוקקים אותו אם לא היו מאלצים אותנו באמצעות עתירות קנטרניות, בדיוק כמו שקרה בכותל ובנושא הגיור. אנחנו לא מבקשים לעשות שום שינוי. כל החוקים האלה פשוט מחזירים אותנו אחורה למה שהיה במשך 3,000 שנה, לצורך שמירה על הסטטוס-קוו". עוד ציין יו"ר הוועדה כי החוק מתוכנן לעבור בקריאה שנייה ושלישית לפני חג הפסח הקרוב.
4 צפייה בגלריה
 ועדת הבריאות
 ועדת הבריאות
גפני
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
4 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
"תהיה התרחקות של אנשים מהיהדות". שטרן
(צילום: שלו שלום)

ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) התנגד לדבריו, ומסר: "כתוצאה מההצעה הזאת יהיה יותר חמץ בבתי החולים, תהיה התרחקות של אנשים מהיהדות כי הם לא מוכנים לקבל את הכוחניות הזאת. העם מפולג ומשוסע והצעת החוק הזאת מגבירה שנאה כלפי היהדות וגם כלפי החרדים, ואת האנטי אתה תראה כבר בפסח הקרוב. אני קורא לדחות את כל הדיונים בנושא הזה".
ח"כ משה רוט (יהדות התורה), השיב לו כי "אני זוכר שהיו תקופות שאמרו לאנשים במדינות מסוימות לא לחבוש כיפות כי זה משניא את היהדות. אל תגידו לי בשם אהבת היהדות מה נכון ליהדות. רוב הציבור היהודי-המסורתי רוצה שבשבוע של פסח המרחב הציבורי יהיה כשר. החוק הזה אמור לתת כלים לבתי החולים לאפשר את זה".
ח"כ קטי שטרית (הליכוד) אמרה כי "הפורום החילוני רוצה להפוך את המדינה למדינת כלל אזרחיה ולכן הם הגישו את העתירה. הם רוצים שיהיה חמץ גם בבסיסי צה"ל. במגילת העצמאות כתוב 'מדינה יהודית' והיא תישאר יהודית כל עוד אנחנו כאן. מי שלא רוצה מדינה יהודית - יש לו מקום בכל העולם".
4 צפייה בגלריה
איסור הכנסת חמץ בבתי חולים בירושלים הדסה הר הצופים
איסור הכנסת חמץ בבתי חולים בירושלים הדסה הר הצופים
מנהל בית חולים יהיה רשאי להחליט על "הסדרים מיוחדים הנדרשים לשם שמירת כשרות לפסח". ארכיון
ח"כ דבי ביטון (יש עתיד) סיפרה: "אני עבדתי כאחות בבית חולים והיו מגיעים עם אוכל בפסח ומכבדים אחד את השני. דווקא מי שלא יהודי היה הכי מכבד ויוצא עם האוכל מהחדר. ועכשיו, אני רואה נערים ונערות שכותבים שהם מחכים לפסח רק כדי להגיע עם סנדוויצ'ים לבית החולים. לא צריך לחוקק חוק לדברים כאלה".
יהודה כהן, מנכ"ל הרבנות הראשית, מסר: "אני מחזק את ההצעה שהוגשה היום, שמשאירה את הסמכות למנהלי בתי החולים. בתי החולים יודעים את העבודה, הם מפוקחים במהלך כל השנה, הם מכירים ורגישים לאוכלוסיות שלהם והם ישמרו על המרחב שלהם כמו שהם מבינים, וזאת כפי שהיה עד היום. כל המנהלים וכל החטיבות הלוגיסטיות כפופות, מחויבות ועושות את זה בשיתוף פעולה".
הפורום החילוני מסר: "חוק החמץ שאושר היום בוועדת הבריאות כתיקון לחוק זכויות החולה הוא חוק סהרורי ולא חוקתי של כפייה דתית שפוגע בזכויות הבסיסיות ביותר של מאושפזים, מבקרים ואנשי צוות רפואי, חילונים ולא-יהודים. החוק הזה מסמן את הכיוון של הממשלה ומלמד שההפיכה המשטרית היא תשתית לעוד ועוד חוקי דת הזויים, ובסופו של דבר להפיכת ישראל למדינת הלכה. גם אם החקיקה המגוחכת הזו תצלח, אנחנו משוכנעים שהציבור לא יסכים לה ויפעל להכשלתה".