5 צפייה בגלריה
מצעד צבאי באיראן
מצעד צבאי באיראן
תיעוד מהמצעד הצבאי בטהרן
(צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
שריפה פרצה במהלך הלילה (בין חמישי לשישי) במחסן של משרד ההגנה האיראני בטהרן, שעות לפני מצעד צבאי בעיר בהשתתפות הנשיא איברהים ראיסי. גורמים רשמיים באיראן אמרו כי לא דווח על הרוגים בשריפה, אך לא פירטו על הנזק שנגרם למקום, ששימש לאחסון מצברים. מדובר במקרה האחרון בשרשרת של תקריות שהסבו נזק לתעשיית ההגנה של הרפובליקה האיסלאמית.
כוחות הכיבוי בטהרן אמרו שהשריפה פרצה בסביבות חצות, בשטח אחסון שגודלו כ-2,000 מטרים רבועים. בטלוויזיה הממלכתית האיראנית שודר תיעוד של עשן עולה מהמקום. "אחד ממחסני הפלסטיק של משרד ההגנה התלקח", נמסר מהמשרד, וצוין גם כי מקור הדליקה נמצא תחת חקירה.
5 צפייה בגלריה
מצעד צבאי באיראן
מצעד צבאי באיראן
ראיסי נואם במצעד
(צילום: רויטרס, (Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency)
בחודש שעבר משרד ההגנה באיראן טען כי סיכל את מה שכינה "מזימת החבלה הגדולה ביותר" שתוכננה נגד תעשיית הטילים של ארצו – שלדבריו ישראל היא שעמדה מאחוריה. לטענת טהרן, במסגרת המזימה ניסתה רשת חבלה בהכוונת המוסד להשתיל רכיבים פגומים ומתפוצצים בתהליך הייצור של טילים מתקדמים וכך למנוע את השימוש בהם. בישראל לא הגיבו להאשמות.
בחודש ינואר התרחש פיצוץ עז במרכז לייצור תחמושת של משרד ההגנה בעיר איספהאן שבמרכז איראן. במשרד ההגנה של הרפובליקה האיסלאמית אישרו אז כי הוא נגרם כתוצאה ממתקפת מל"טים. ערוץ הטלוויזיה הסעודי אל-חדת' דיווח כי הפיצוץ נגרם כתוצאה מתקיפה שביצעו חילות האוויר של ארה"ב ושל מדינה נוספת, ששמה לא צוין. באיראן האשימו את ישראל, ושר החוץ של איראן, אמיר עבד אל-להיאן, אמר: "מה שקרה באיספהאן הוא חלק מניסיונותיהם של אויבי איראן לערער את ביטחון המדינה".

אחרי השריפה - מצעד צבאי בטהרן בהשתתפות ראיסי

במקביל לפריצת השריפה, הרפובליקה האיסלאמית הציגה את הציוד הצבאי שלה במצעד בהשתתפות מאות חיילים, ביום השנה לציון מלחמת איראן–עיראק. במצעד הוצגו בין היתר ה"מל"ט בעל הטווח הגדול בעולם" וטילים בליסטיים והיפר-סוניים, לפי התקשורת האיראנית. עוד צוין כי המל"ט "נחשף" במהלך המצעד, ששודר בשידור חי, ושהמל"טים שהוצגו במהלכו הם המוהאג'ר, שהאד ועראש.
5 צפייה בגלריה
מצעד צבאי באיראן
מצעד צבאי באיראן
תיעוד מהמצעד בטהרן
(צילום: רויטרס, (Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency)
5 צפייה בגלריה
מצעד צבאי באיראן
מצעד צבאי באיראן
(צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
הנשיא ראיסי אמר במהלך המצעד: "כוחותינו יבטיחו את ביטחוננו באזור ובמפרץ הפרסי. אנו יכולים ללמד את תושבי האזור שהתנגדות היא הדרך שבה עלינו לפעול כיום. ויתורים וכניעה לא יכריחו את אויבינו לסגת, התנגדות תוביל לכך".
בחודש שעבר איראן חשפה מל"ט חדש מתוצרתה שכונה "מוהאג'ר-10", שלדבריה כולל שלל שיפורים ויכולת להגיע, עם טווח טיסה של עד 2,000 ק"מ לכאורה - גם לישראל. לטענת משרד ההגנה בטהרן, המל"ט מסוגל לצאת לגיחות של עד 24 שעות ברצף ולשאת מטען במשקל של עד 300 ק"ג – כפליים מהמטען שיכול היה לשאת המל"ט "מוהאג'ר-6", הקודם בסדרת המל"טים שאיראן החלה לייצר כבר ב-1985. עוד נטען כי המל"ט החדש נושא עמו ציוד מעקב אלקטרוני ומצלמה.
יחד עם חשיפת המל"ט בחודש שעבר, התקשורת האיראנית פרסמה סרטון שבו לצד כלי הטיס החדש צורף כיתוב מאיים בעברית ובפרסית: "תכינו את המקלטים". זמן קצר, לאחר מכן הופץ איום נוסף, על ידי ערוץ טלגרם לא-רשמי שמזוהה עם משמרות המהפכה. בערוץ פורסמה תמונה ערוכה של המל"ט מעל דימונה עם כותרת בעברית קלוקלת: "תכינו לנסיעה לתקופת האבן", בהתייחסות לאיומו של שר הביטחון יואב גלנט להחזיר את לבנון ל"עידן האבן" אם חיזבאללה יעשה "טעות".
5 צפייה בגלריה
מצעד צבאי באיראן
מצעד צבאי באיראן
כמה מהטילים שהוצגו במצעד
(צילום: רויטרס, (Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency)
גורמים אמריקנים בכירים האשימו את איראן באספקת כלי טיס בלתי מאוישים, בהם מל"טי "מוהאג'ר-6", לרוסיה, עבור מלחמתה באוקראינה. בטהרן הכחישו את הטענות.
מלחמת איראן–עיראק פרצה ב-22 בספטמבר ב-1980, כאשר כוחות של נשיא עיראק דאז סדאם חוסיין פלשו לרפובליקה האיסלאמית. המלחמה, שפגעה קשות בכלכלות שתי המדינות ובמהלכה נהרגו לפחות מיליון בני אדם, הסתיימה בשוויון, ללא כל שינוי טריטוריאלי.