פיצוץ עז אירע אמש (שבת) במתקן צבאי בעיר איספהאן שבמרכז איראן, ומשרד ההגנה של הרפובליקה האיסלאמית אישר כי הוא נגרם כתוצאה ממתקפת מל"טים. כך דיווחו כלי התקשורת הממלכתיים באיראן, שטענו כי מערכות ההגנה האווירית הפילו שניים מתוך שלושה מל"טים שכוונו אל המתקן, וסיכלו את התקיפה. לדברי איראן לא היו נפגעים, ומשרד ההגנה לא מסר מי ביצע את המתקפה.
לפי משרד ההגנה האיראני, התקיפה אירעה אמש ב-23:30 (שעון מקומי). "למרבה המזל, התקיפה הלא מוצלחת הזאת לא הביאה לאובדן חיי אדם. נזק קל נגרם לגג אחד המבנים", נמסר ממשרד ההגנה, שהוסיף כי המתקפה לא שיבשה את הפעילות במתחם וש"מתקפות מסוג אלו לא ישפיעו על התפתחות המדינה". לפני ההודעה הרשמית של המשרד, גורם רשמי אמר לתקשורת הממלכתית כי הפיצוץ היה באחד ממרכזי ייצור התחמושת של משרד ההגנה.
4 צפייה בגלריה
תיעוד הפיצוץ במפעל בעיר איספהאן
תיעוד הפיצוץ במפעל בעיר איספהאן
רגעי הפיצוץ במתקן הצבאי
ב"ניו יורק טיימס" דווח כי כלי הטיס שתקפו את המתקן הם מל"טים מתאבדים מדגם קוואד-קופטר - רחפנים בעלי ארבעה מדחפים. בעבר יוחסו לישראל תקיפות של מתקנים איראניים באמצעות מל"טים אלו, למשל המתקפה על מפעל הצנטריפוגות המרכזי של הרפובליקה האיסלאמית בעיר כראג' ביוני 2021 והמתקפה על המתקן הביטחוני בפרצ'ין שבאזור טהרן בחודש מאי האחרון, שם מפותחים טילים, טכנולוגיות גרעין וטכנולוגיות כטב"מים.
בכמה כלי תקשורת וברשתות החברתיות באיראן דווח שפיצוצים אירעו במתקנים נוספים ברחבי המדינה, בהם בעיר כראג' שנמצאת בפרברי הבירה טהרן ובעיר המדאן שבמערב המדינה, אך הדיווחים טרם אושרו. כמו כן, סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" שמזוהה עם משמרות המהפכה דיווחה כי שריפה גדולה פרצה בבית זיקוק נפט באזור תעשייה סמוך לעיר תבריז שבצפון מערב איראן.
ברשתות החברתיות פורסם סרטון שמתעד לכאורה את רגע הפיצוץ אמש באיספהאן. אחד מעדי הראייה טען כי רגעים לפני הפיצוץ הוא הבחין במל"ט מעל המתקן הצבאי. תושבי איספהאן סיפרו לאתר "איראן אינטרנשיונל", שמזוהה עם האופוזיציה האיראנית, כי הם שמעו "לפחות שלושה או ארבעה פיצוצים".
4 צפייה בגלריה
תיעוד הפיצוץ במפעל בעיר איספהאן
תיעוד הפיצוץ במפעל בעיר איספהאן
הפיצוץ במתקן הצבאי באיספהאן
בתוך כך, רעידת אדמה בעוצמה 5.9 הכתה אמש בצפון מערב איראן, סמוך לגבול עם טורקיה, כשעתיים לפני הפיצוץ במתקן הצבאי באיספהאן. סוכנות הידיעות האיראנית IRNA דיווחה כי לפחות שלושה בני אדם נהרגו ויותר מ-800 נפצעו כתוצאה מרעידת האדמה, שלפי המכון הסיסמולוגי האירופי ים-תיכוני התרחשה בעומק של 10 ק"מ. סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" דיווחה שבתים ומבנים רבים בעיר חוי ניזוקו, ושישנן הפסקות חשמל בחלק מהאזורים שניזוקו, כך שייתכן שחלק מהדיווחים ברשתות החברתיות על שריפות ופיצוצים באזור נגרמו כתוצאה מרעידת האדמה.
בשנים האחרונות דיווחה איראן פעמים רבות על פיצוצים במתקנים ובאתרים שונים במדינה, כולל במתקני הגרעין שלה. בחלק מהמקרים היא האשימה את ישראל בפעולות חבלה באותם מתקנים.
בחודש יולי הודיעה איראן על מעצרם של חברים ב"רשת ריגול", שלטענתה עבדה למען ישראל והייתה בקשר עם המוסד. לפי איראן העצורים נתפסו לפני שהצליחו לבצע פעולות חבלה ו"מבצעי טרור". אחד מאתרי החדשות במדינה דיווח שאותם "מרגלים" תכננו לפוצץ "מרכז רגיש" באזור איספהאן - שם נמצאים כמה אתרי גרעין מרכזיים של איראן, וכן בסיסי טילים.
פורסם לראשונה: 23:25, 28.01.23