אוקראינה הודיעה הערב (חמישי) על הדחתו של הרמטכ"ל ולרי זלוז'ני, על רקע מתיחות רבה בינו לנשיא וולודימיר זלנסקי. מדובר בטלטלה הגדולה ביותר בצבא האוקראיני מתחילת המלחמה מול רוסיה, שפרצה בפברואר 2022 וסופה לא נראה באופק.
בפגישה ביניהם טען זלנסקי שהגיע הזמן שגנרל חדש יעמוד בראש הצבא במלחמה מול רוסיה. זלנסקי אמר על הפגישה: "הודיתי לו על שנתיים של הגנה על אוקראינה. שוחחנו על השינוי שדרוש בצבא. הזמן לשינוי הגיע. הצעתי לגנרל זלוז'ני להישאר חלק מהצוות". בהודעה שפרסם הערב לא הודיע זלוז'ני שהוא עוזב את התפקיד, אך אמר כי "כולם חייבים להשתנות ולהסתגל למציאות חדשה", ואף הסכים עם הקביעה שבמלחמה צריך לשנות גישות ואסטרטגיות.
2 צפייה בגלריה
זלנסקי והרמטכ"ל שהודח
זלנסקי והרמטכ"ל שהודח
זלנסקי והרמטכ"ל שהודח
(צילום: EPA, מתוך ויקיפדיה)
זלנסקי וזלוז'ני נחשבים לאישים הפופולריים ביותר באוקראינה. בין השניים התפתחה מתיחות בעקבות כישלון מתקפת הנגד שאליה ניסתה אוקראינה לצאת בתחילת הקיץ שעבר כדי להדוף את הכוחות הרוסיים. בסוף ינואר דווח שזלנסקי ביקש מזלוז'ני להתפטר, אבל הוא סירב.
המחלוקות צפו מעל לפני השטח כבר בשנה שעברה: בעוד זלוז'ני טען כי המלחמה עם רוסיה הגיעה למצב של קיפאון, כך שאף אחד מהצדדים אינו רושם התקדמות ממשית, הנשיא התעקש כי תיאור זה אינו משקף את המצב, וכי אוקראינה דווקא מתקדמת להשגת מטרותיה. "כולם מתעייפים, בלי קשר למעמד שלהם, ויש לנו דעות שונות, אבל אין קיפאון במלחמה", אמר אז זלנסקי.

זלנסקי ו"גנרל הברזל" ייפגשו בבחירות?

לאור הפופולריות של זלוז'ני, הדחתו עלולה לפגוע במעמדו של זלנסקי. זלוז'ני, שמכונה "גנרל הברזל", מקבל בסקרי דעת קהל תמיכה של יותר מ-90%, לעומת 77% לנשיא האוקראיני.
בחודשים האחרונים דווח כי זלוז'ני עשוי לנצל את הפופולריות האדירה שלו בציבור ולהתמודד נגד זלנסקי בבחירות הבאות לנשיאות, לכשיערכו. הבחירות היו אמורות להתקיים השנה, אבל זלנסקי יזם את דחייתן בשל המלחמה. הנשיא אמר בשנה שעברה כי כניסה של גנרלים לזירה הפוליטית תוך כדי המלחמה תהיה "טעות אדירה", ובריאיון ל"סאן" הבריטי הזהיר ישירות את מפקד הצבא: "עם כל הכבוד לגנרל זלוז'ני ולכל המפקדים בשדה הקרב, יש הבנה מלאה של היררכיה".
2 צפייה בגלריה
רמטכ"ל צבא אוקראינה ולרי זלוז'ני בוחן מפות בסרטון שפרסמה קייב ובו הוא נראה עונד תג עם דמות בייבי יודה מ מלחמת הכוכבים
רמטכ"ל צבא אוקראינה ולרי זלוז'ני בוחן מפות בסרטון שפרסמה קייב ובו הוא נראה עונד תג עם דמות בייבי יודה מ מלחמת הכוכבים
מחלוקות על ניהול המלחמה הסתיימו בהדחה. זלוז'ני
(צילום: רויטרס )
הערב הכריז זלנסקי על מינוי אולכסנדר סירסקי לרמטכ"ל החדש, והגדיר אותו כ"גנרל המנוסה ביותר באוקראינה". סירסקי שימש עד כה כמפקד הכוחות הקרקעיים של הצבא האוקראיני.
שר ההגנה האוקראיני, רוסטם אומרוב, אמר הערב: "לגנרל ולרי זלוז'ני הייתה את אחת המשימות הקשות ביותר – להוביל את הכוחות המזוינים של אוקראינה במהלך המלחמה הגדולה מול רוסיה. אך המלחמה לא נשארת אותו הדבר, המלחמה משתנה ודורשת שינויים". לפי שר ההגנה של זלנסקי, שנת 2024 "תביא איתה שינויים חדשים - ואנחנו חייבים להיות מוכנים".