במשרד המשפטים הביעו אכזבה קשה מהתנהלותו של אריה דרעי ביום לאחר שהורשע בהסדר טיעון בגין עבירות מס. "ההתרשמות הייתה שדרעי מקבל אחריות על מעשיו, על עונשו ועל התוצאה העיקרית – התרחקות מהחיים הפוליטיים", אמר הערב (רביעי) גורם במערכת המשפט ל-ynet.
"התנהלותו, שכיבדה את שלטון החוק בכל מהלך חקירתו והמו"מ על עסקת הטיעון, התחלפה באחת בהתקפה על מוסדות האכיפה", הוסיף הגורם. "הוא קיבל את שלו ועתה הוא מתריס נגד המוסד עימו הגיע להסדר" .
2 צפייה בגלריה
דרעי בנאום אחרי גזר הדין
דרעי בנאום אחרי גזר הדין
אריה דרעי, היום
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הגורם הבהיר כי בניגוד לביקורת הציבורית עליו, שלפיה החליט היועמ"ש על עסקה מקלה עם דרעי, מנדלבליט התעקש על הסדר שכלל אישום פלילי נגד יו"ר ש"ס, ולא הסתפק בהטלת קנס בלבד. זאת מכיון שבפרשת המיסים הוכיח דרעי שהוא "שור מועד" שחזר לזירה הפלילית למרות שכבר הורשע בעבר בקבלת שוחד וריצה עונש מאסר. בית המשפט אף הדגיש בגזר דינו כי "הנאשם, שר לשעבר וחבר לשעבר בכנסת ישראל, נטל אחריות על מעשיו".
ההודאה וקבלת האחריות מצד דרעי היא שיקול חשוב בהגעה להסדר טיעון. בית המשפט אף קבע שההסדר ראוי והפנה למקרים דומים מהעבר לצד הסברים שהעונש שנקבע אינו חריג. כלומר, עקרון השוויון בפני החוק נשמר גם בהסדר. עתה מתברר, כי דרעי מבקש למחות את ההתחשבות בו במסגרת עסקת הטיעון ולמחוק את מעשיו בזיררה הציבורית".
2 צפייה בגלריה
אריה דרעי בקבלת הסדר הטיעון בבית המשפט
אריה דרעי בקבלת הסדר הטיעון בבית המשפט
מחוץ לבית המשפט
(צילום: אורן בן חקון)
במשרד המשפטים אמרו כי מכיוון שעניינו של דרעי עבר למסלול של בית המשפט והעסקה אושרה, לא ניתן לנקוט בצעד נוסף. עם זאת, הזכירו כי דרעי "יורה לעצמו ברגל", למעשה. "כרגע הוא אזרח ולא ניתן להטיל עליו קלון", אמרו במשרד. "אבל אם יבקש לחזור לחיים הפוליטיים כחבר כנסת או כשר, אין ספק שהפרקליטות תבקש להטיל עליו קלון, בין השאר מהטעם שהוא לא כיבד אפילו את הסדר הטיעון שנעשה עמו".
מוקדם יותר היום אמר דרעי כי "דמי ודם משפחתי נשפך בראש חוצות, ואני, שיודע את האמת, שותק ונושך שפתיים. הדבר היחיד שאמרתי הוא שהאמת עוד תצא לאור. חודשים ספורים לאחר שהתחילה החקירה המשטרה ידעה בבירור שכל החשדות לשוחד לא היה ולא נברא". לדבריו, "כל אדם בישראל יודע שאם לא היו קוראים לי מכלוף אריה דרעי, הנושא היה נפתר מול פקיד השומה כפי שמתרחש באלפי מקרים אחרים".