השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' חושף בריאיון לערוץ הטלוויזיה "אל-חורה" האמריקני כי ישראל מנהלת מגעים עם מדינות המפרץ, בהן גם סעודיה, בכל הנוגע לסוגיה האיראנית. בריאיון ששודר אתמול (יום ב') ציין השר פריג' כי ישנן הבנות בנוגע לאיומים מאיראן משום שהנושא לא נוגע רק לישראל או לסעודיה, אלא דורש את טיפול העולם כולו.
השר הישראלי ציין עוד בריאיון כי הוא חולם על היום שבו ילך למכה בסעודיה לבצע את מצוות החג׳ בצורה ישירה, כלומר ללא המגבלות הקיימות כיום על הנוסעים שנאלצים לעבור דרך מדינה שלישית שהיא לרוב ירדן ומשם להמשיך לסעודיה. לדברי פריג׳, "אני משוכנע שאנו נחזה בהזדמנות הזאת בקרוב".
2 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן יורש העצר של סעודיה
מוחמד בן סלמאן יורש העצר של סעודיה
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
(צילום: רויטרס)
פריג׳ טוען שישנם מגעים רציניים מאוד בכל הרמות עם איחוד האמירויות הערביות, בהם ביקורים הדדיים בדרגים הגבוהים ביותר, לשם קידום פרויקטים משותפים. ״אנו עובדים על מספר פרויקטים, וראינו את חלקם כמו בעניין שיתוף הפעולה הרפואי בין שתי המדינות. אנו משוכנעים שבתוך פרק זמן קצר נראה דברים שישרתו את העם האמירתי ואת החברה הישראלית".
פריג׳ התייחס בריאיון גם ליחסים בין ישראל וממלכת ירדן, ואמר כי לצערו ב-10 השנים האחרונות היה משבר אמון ביחסים, אך הזכיר כי ראש הממשלה נפתלי בנט ביקר באחרונה בעמאן לשם השבת האמון.
לדברי השר ממרצ, שתי המדינות צפויות לשתף פעולה בתוכניות כלכליות בתחומי האנרגיה הסולארית והמים. הוא סיפר עוד כי ישראל מתכננת לבנות מתקן התפלת מים שיסייע לירדן, ואמר כי סוגיית "תעלת הימים" לחיבור מפרץ אילת לים המלח נמצאת בבחינה במשרדו. "בשבועות הבאים תתקבל החלטה בעלת השלכות חשובות מאוד לגבי איכות היחסים עם האחים בירדן", אמר פריג'.
2 צפייה בגלריה
עיסאווי פריג'
עיסאווי פריג'
השר פריג'
(צילום: הדר יואביאן )
בהתייחסו לזירה הפלסטינית אמר השר פריג' כי תושבי רצועת עזה סובלים מלחצים רבים וכי משרדו פועל לסייע להם. הוא הוסיף כי אחת מסמכויות משרדו היא ההוצאה לפועל של "פרוטוקול פריז", הנספח הכלכלי של הסכמי אוסלו, ועל כך הוא עובד.
"ב-12-10 השנים האחרונות היה קיפאון בכל הנוגע ליחסי הישראלים-פלסטינים מצד ממשלת בנימין נתניהו. בשל כך פעלתי לפתוח במפגשים בין שרים משני הצדדים כדי שיביאו פתרונות לסוגיות התקועות, כל אחד בתחום עיסוקו", סיכם השר.