ביקור מדיני ראשון של בנט, וסוף לנתק מול עמאן: ראש הממשלה נפתלי בנט ביקר ביום שלישי בשבוע שעבר בבירת ירדן ונועד עם המלך עבדאללה בארמונו. ל-ynet נודע הערב (יום ה') כי בנט המריא במסוק לפגישה החשאית בעמאן, ובמהלכה דנו שני המנהיגים בסוגיית המים שמספקת ישראל לממלכה. בעקבות זאת בנט החליט כי ישראל תמכור לירדן עוד 50 מיליון קוב של מים מהכינרת בשנה הנוכחית - כפי שנחשף כבר ב-ynet וב"ידיעות אחרונות". בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לפגישה.
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט המלך עבדאללה
נפתלי בנט המלך עבדאללה
בנט והמלך עבדאללה. פגישה חשאית בארמון בעמאן
(צילום: רויטרס, gettyimages)
מדובר במפגש המדיני הראשון שקיים בנט מאז שנכנס לתפקיד, ויש בכך מסר מבחינתו לחשיבות קידום היחסים עם ירדן ומצרים. זהו גם המפגש הראשון שעורך ראש ממשלת ישראל עם המלך עבדאללה, מאז יוני 2018. בשנים האחרונות היה נתק בין המלך הירדני לראש הממשלה הקודם בנימין נתניהו, ובשנה האחרונה אף עלתה המתיחות בין הצדדים. בשיא המשבר ביטל יורש העצר הירדני ביקור מתוכנן בהר הבית, וירדן אף סירבה לאפשר מעבר למטוסו של נתניהו בדרך לאיחוד האמירויות, מה שהביא לביטול הביקור ההיסטורי.
מוקדם יותר נודע כי שר החוץ יאיר לפיד נועד אתמול עם סגן ראש הממשלה ושר החוץ הירדני איימן ספאדי, ובפגישה הגיעו השניים להסכמות גם בנושאי סחר. לפי משרד החוץ הירדני, השניים נועדו בצדו הירדני של גשר אלנבי (המכונה בירדן "גשר המלך חוסיין"). זו הפגישה הראשונה של לפיד עם ספאדי והיא התקיימה לאחר שלוש פגישות שערך קודמו גבי אשכנזי עם ספאדי. ההסכמות בנושאי הסחר גובשו למעשה כבר בתקופת אשכנזי, אך רק כעת הגיעו לכדי סיכום סופי.
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד איימן ספאדי
יאיר לפיד איימן ספאדי
יאיר לפיד ועמיתו הירדני איימן ספאדי
(צילום: AFP, AP)
שני הצדדים הסכימו להגדיל את פוטנציאל הייצוא של ירדן לגדה המערבית לסכום של כ-700 מיליון דולר מכ-160 מיליון דולר בשנה, מתוכם 470 מיליון דולר תחת תקני הסחר הפלסטינים והשאר בהתאם לתקני הסחר בישראל. את הגידול יסכמו הצדדים בהתאם ל"פרוטוקול פריז", המהווה את המסגרת הכלכלית לסחר בין ישראל לרשות הפלסטינית.
בנושא המים, כפי שצוין, סיכמו השרים כאמור כי ישראל תמכור השנה לירדן 50 מיליון קוב מים נוספים מהכינרת. הפרטים הסופיים יושלמו על ידי הצוותים המקצועיים בימים הקרובים. בנוסף, הסכימו הצדדים לקדם את שיתוף הפעולה במגוון תחומים נוספים.
3 צפייה בגלריה
הכנרת
הכנרת
50 מיליון קוב נוספים של מים יימכרו לירדן
(צילום: איציק לוי, איגוד ערים כינרת)
שר החוץ לפיד אמר לאחר הפגישה: "ממלכת ירדן היא שכנה ושותפה חשובה למדינת ישראל, משרד החוץ ימשיך לקיים שיח שוטף על מנת לשמר ולחזק את היחסים, נרחיב את שיתופי הפעולה הכלכליים לטובת שתי המדינות. אני מודה לסגן ראש הממשלה ושר החוץ הירדני על קידום הנושאים; מודה לראש הממשלה, נפתלי בנט על התמיכה במהלך, לשרת הכלכלה אורנה ברביבאי ולשרת האנרגיה והמים קארין אלהרר על קידום הנושאים מול ירדן".
בתוך כך, לפיד ייצא ביום שני לביקור בזק בבריסל שבו יהיה האורח המרכזי באירוע רשמי של מועצת יחסי החוץ של האיחוד האירופי, גוף שבו חברים 27 שרי החוץ של מדינות האיחוד.
שר החוץ הוזמן להיות האורח המרכזי באירוע על-ידי מקבילו באיחוד האירופי ג'וזף בורל. מדובר בהשתתפות רשמית ראשונה של שר חוץ ישראלי במועצה הזו, אחרי יותר מעשור באירוע מסוג זה. אשכנזי הופיע בפני הפורום הזה בחודש אוגוסט אשתקד בברלין – אך אז הוא הוגדר כמפגש בלתי רשמי. נתניהו הופיע בפני הפורום בדצמבר 2017 בבריסל.
פורסם לראשונה: 16:29, 08.07.21