אדם החליט לעלות על מדים בעקבות הפיגוע ברחוב דיזינגוף, נדב הצטרף למטווחים אחרי הפיגוע בכניסה לאריאל, ורוזי הצטרפה יחד עם כל החברות בשכונה. כמעט 4,000 ישראלים הצטרפו למשמר האזרחי כדי להגן על הבית מול האיומים השונים. צפו באימונים של המתגייסים החדשים.
גל הטרור הרצחני שגבה את חייהם של 19 בני אדם רק לפני חודשים ספורים גרם למשטרה להבין שהם בבעיה. עם מחסור של אלפי שוטרים, ועזיבה של לא מעט שוטרים, הבינו במשטרה שאין להם מספיק כוח אדם כדי לספק תשובה טובה לביטחון האישי של אזרחי המדינה.
6 צפייה בגלריה
המשמר האזרחי
המשמר האזרחי
יורים במטרות במהלך ההכשרה כמתנדבים במשמר האזרחי
(צילום: אריק מרמור)
כדי לכסות על הפערים בכוח האדם יצאה המשטרה בקמפיין לגיוס מתנדבים למשמר האזרחי, שיהיו למעשה שוטרים חמושים לכל דבר ועניין וישרתו בשכונות שבהן הם גרים. כמעט 4,000 אזרחים הגישו בקשה להצטרף, חלקם עדיין בשלבים שונים של המיון ורבים מהם כבר נמצאים בשטח.
ניב הרשקו, בן 29 מכפר סבא, הוא אחד מהמתנדבים שהגיעו כבר לפרק הסיום בהכשרה אל המטווח. "הסיבה שאני פה זה הפיגוע באריאל. אני זוכר שאשתי רעדה מפחד ואמרה לי שזה לא נורמלי מה שקורה פה. באותו רגע הבנתי שאני צריך לעשות משהו".
6 צפייה בגלריה
המשמר האזרחי
המשמר האזרחי
(צילום: אריק מרמור)
לא רחוק ממנו עומדת רוזי נוגרד, בת 43 ואם לשלושה ילדים. היא עוצמת עין אחת, מכוונת לעבר המטרה וסוחטת את ההדק. נוגרד כבר מתנדבת בבסיס הפעלה 203 של המשטרה בחולון, יחד עם כמה מחברותיה לשכונה.
"אם אנחנו לא נשמור על הבית – מי ישמור?", סיפרה, והוסיפה בחיוך. "בשבילי זאת לא רק תרומה לביטחון האישי שלנו ליד הבית, זה פשוט בילוי לא פחות מסיבוב בקניון".
6 צפייה בגלריה
המשמר האזרחי
המשמר האזרחי
נוגרד. "אם אנחנו לא נשמור על הבית - מי ישמור?"
(צילום: אריק מרמור)
6 צפייה בגלריה
המשמר האזרחי
המשמר האזרחי
הרשקו. "באנו למטרה מקודשת"
(צילום: אריק מרמור)
מתנדב נוסף שסיים את תקופת ההכשרה ממש בימים אלה הוא אדם חכים, בן 33 מתל אביב ואב לילדה בת ארבעה חודשים. ביום יום הוא מדען נתונים עם דוקטורט בחקר המוח, אבל בשעות אחר הצהריים והערב הוא עולה על מדים ומתנדב במשמר האזרחי.
"הקורס שעברתי במשמר האזרחי העניק לי כלים בסיסיים שיאפשרו לי להגיב במהלך פיגוע, במקום להפוך לברווז שעלול להיטבח", סיפר חכים. התחושות הללו התחזקו לאחר הפיגוע ברחוב דיזינגוף בלב תל אביב, ומהר מאוד הוא הצטרף למשמר האזרחי.
מבחינתו, ההתנדבות במשטרה היא לא מעשה מיוחד אלא דבר מובן מאליו. "אני שומר על המשפחה, החברים והסביבה שלי. זה הדבר הכי מתבקש ובסיסי כאזרח ישראלי".

"באנו למטרה מקודשת"

כמו כל שוטר במשטרת ישראל, גם המתנדבים עוברים הכשרה במכללה הלאומית לשוטרים ליד בית שמש. מדריך הירי, רס"ר שמואל פנקר אוחז בידו בנשק M-16 ומכין את המתנדבים לקראת המטווח. שמונה מפגשים בסך בכל עוברים המתנדבים, שאלה הנמצאים כעת במטווח יסיירו ברחבי שכונת פלורנטין בתל אביב.
"כל אחד יכול לרכוש מיומנות בנשק", הוא מנסה להרגיע את החוששים. אחרי מספר יריות, רבים מהם נזכרים פתאום ביכולות שלהם מתקופת הצבא, או כמו שהגדיר אחד מהמתנדבים: "זה כמו לרכוב על אופניים, לא שוכחים".
6 צפייה בגלריה
המשמר האזרחי
המשמר האזרחי
ההדרכה על הנשק. "כל אחד יכול לרכוש מיומנות בנשק"
(צילום: אריק מרמור)
הרוב המוחלט של המתנדבים למשמר האזרחי הם גברים יהודים, כשלאחר גל הטרור האחרון נרשמה עלייה באחוז המתנדבים הצעירים. עלייה משמעותית נרשמה גם בכמות המתנדבים המוסלמים בשורות המשטרה.
הסיבות, מטבע הדברים, שונות. היהודים מעוניינים לסייע במתן מענה ראשוני במקרה של פיגוע סמוך לבית, בעוד שהמוסלמים מתגייסים מטעמי ביטחון אישי, לאור רמת הפשיעה והאלימות הגבוהות בחברה הערבית.
ההתנדבות במשטרה דורשת לא פעם מאמץ גופני, ואף מעמידה את המתנדבים בסכנת חיים. בזמן שהמתנדבים התנסו במטווח, נערכה בראשון לציון הלווייתו של המתנדב עמיחי כרמלי ז"ל שנרצח בדריסה על ידי נהג שנמלט.
6 צפייה בגלריה
המשמר האזרחי
המשמר האזרחי
רפ"ק כהן. "הטרגדיה לא הרתיעה את המתנדבים אלא אפילו עוררה יותר מוטיבציה אצלם"
(צילום: אריק מרמור)
אחרי שהם מסיימים את המטווח, המתנדבים כבר כמעט מוכנים לצאת לשכונה ולהשיב את תחושת הביטחון לשכניהם. רובם ככולם מרוצים וחדורי מטרה. "אני עם רעל בעיניים", סיכם הרשקו בעיניים בורקות. "באנו למטרה מקודשת, לשמור על הבית, לתת ביטחון לאזרחים ברחוב. בשביל זה אנחנו פה".