אחרי יותר מחצי שנה של עיכובים ומשא ומתן בין הדמוקרטים לרפובליקנים בוושינגטון, אתמול (שבת) סוף-סוף נרשמה פריצת דרך דרמטית בדרך לאישור חבילת הסיוע הענקית שהנשיא ג'ו ביידן הבטיח לספק לישראל עם פרוץ המלחמה. בית הנבחרים הצביע אמש ברוב עצום של 58-366 בעד חבילת סיוע לישראל. חבילות סיוע אושרו לאוקראינה וגם לטייוואן, אחרי שהרפובליקנים ששולטים בבית הנבחרים הסכימו לקדם את ההצעה חרף התנגדות רבים מביניהם לסיוע לקייב.
ביידן בירך את חברי בית הנבחרים על אישור חבילות הסיוע ואמר כי אלה יספקו "תמיכה קריטית" לישראל ולאוקראינה - שתספק סיוע הומניטרי שבעזה זקוקים לו "נואשות". לדבריו, "החבילה מגיעה ברגע של דחיפות בהולה, כאשר ישראל עומדת בפני התקפות חסרות תקדים מאיראן, ואוקראינה תחת הפצצות מתמשכות מרוסיה. אני רוצה להודות לקואליציה הדו-מפלגתית של מחוקקים בבית הנבחרים שהצביעו כדי לשים את הביטחון הלאומי שלנו במקום הראשון".

3 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה
כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה
(צילום: רויטרס /Amir Cohen, EPA/SHAWN THEW)
ביידן אף קרא לסנאט "לשלוח במהירות" את החבילה הזו לשולחנו - כדי שיוכל לחתום עליה ולאשרה סופית. "זה צריך לקרות כדי שנוכל לשלוח במהירות נשק וציוד לאוקראינה כדי לענות על הצרכים הדחופים שלה בשדה הקרב".
יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני מייק ג'ונסון אמנם התמודד עם איומי הדחה מצד רפובליקנים מהימין הקיצוני שמתנגדים מכל וכל לסיוע לאוקראינה, אבל התעקש כעת להמשיך בחקיקה, שזוכה גם לתמיכת הנשיא ג'ו ביידן וחלק גדול מהדמוקרטים. שלשום עברו חבילות הסיוע השונות, שפוצלו על-ידי היו"ר לחוקים נפרדים כחלק מהפשרה שקידם, מכשול פרוצדורלי מרכזי לפני ההצבעה הערב: 316 מחוקקים משתי המפלגות תמכו בקידום הליך החקיקה שלהן, ורק 94 התנגדו. חלק מהדמוקרטים הפרוגרסיבים, יצוין, מתנגדים לחבילת הסיוע לישראל ודורשים להציב בה תנאים – שלא קיימים בנוסח המוצע.
כעת מועברות החבילות לאישור הסנאט – שם שולטים הדמוקרטים. מנהיג הרוב בסנאט צ'אק שומר כבר אמר לסנאטורים שעליהם להיות מוכנים לעבוד בסוף השבוע (שבארה"ב נמשך גם ביום ראשון) כדי לאשר את הסיוע. הנשיא ביידן הבטיח כי כשהחקיקה תגיע לשולחנו – הוא יאשר אותה מיד. ההצעות הנפרדות דומות מאוד להצעה שכבר קודמה בסנאט כחבילה אחת, ובסך הכול עלותן נאמדת ב-95 מיליארד דולר. שינוי אחד בחבילת הסיוע לאוקראינה הוא הפיכת חלק ממנה (9.5 מיליארד דולרים) להלוואה במקום מענק, זאת בניסיון לרצות את טראמפ ואנשיו.
שווייה של חבילת הסיוע שתאושר בכל הנוגע לישראל והמזרח התיכון עומד בסך הכול על 26.4 מיליארד דולר. חלק מיועד לסיוע צבאי לישראל - הגנתי והתקפי, חלק נוסף מיועד לסיוע הומניטרי – ואילו חלק מצומצם מיועד להחזר הוצאות הפעילות של צבא ארה"ב במזרח התיכון. בהצעה נכתב כי הכסף נועד בין השאר "לתמוך במאמץ ההגנה של ישראל מול איראן והפרוקסי שלה".
3 צפייה בגלריה
יו"ר בית הנבחרים וושינגטון ארה"ב הרפובליקני מייק ג'ונסון
יו"ר בית הנבחרים וושינגטון ארה"ב הרפובליקני מייק ג'ונסון
יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון. שיחות גם עם זלנסקי
(צילום: AP / J. Scott Applewhite)
הלחץ על ג'ונסון להעלות את חבילות הסיוע להצבעה גדל בשבועות האחרונים, וכלל שיחה ישירה עם נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי. הדמוקרטים בבית הנבחרים עבדו במקביל על עצומה שתכפה על ג'ונסון להעלות את חבילות הסיוע להצבעה, וכמה רפובליקנים שכן תומכים בסיוע לאוקראינה איימו להצטרף לדמוקרטים ולחתום על העצומה.
לרפובליקנים יש יתרון זעיר בבית הנבחרים (213-218), וג'ונסון ידע שכמה עשרות מהם יצביעו נגד. כדי שההצעות יעברו, ג'ונסון היה זקוק לקולות של דמוקרטים, ואלה הבטיחו מבעוד מועד שהם יספקו אותם.

בלי סיוע לאונר"א

כ-15 מיליארד דולר מחבילת הסיוע מיועדים לסיוע צבאי ממשי לישראל. ארבעה מיליארדים מיועדים למערכת כיפת ברזל ולקלע דוד, ואילו 1.2 מיליארדים נוספים – יועברו למערכת "מגן אור", שמיועדת ליירט רקטות וטילים באמצעות לייזר. המערכת אמורה להיות מבצעית בעוד כשנה וחצי עד שנתיים, אבל כבר נפרסה במהלך המלחמה הנוכחית – לראשונה מאז שהחל פיתוחה. היא לא הופעלה ליירוט טילים.
החלק המיועד לישראל כולל גם אספקה של 4.4 מיליארד דולרים לחידוש מלאי של "פריטים הגנתיים", וכן 3.5 מיליארד דולרים לרכישת מערכות נשק מתקדמות. החבילה אמורה גם להקל על העברת מוצרי הגנה לישראל מהמאגרים של ארה"ב במדינות אחרות, ולאסור על העברת כספים לאונר"א – בעקבות השתתפות אנשיה בטבח חמאס ב-7 באוקטובר.
3 צפייה בגלריה
אוהלים ברפיח
אוהלים ברפיח
אוהלים ברפיח. סיוע גם לתושבי הרצועה, אבל לא לאונר"א
(צילום: MOHAMMED ABED / AFP)
מלבד החלק המיועד לישראל – 2.4 מיליארד דולרים מיועדים לפעילות צבא ארה"ב במזרח התיכון. 9.2 מיליארד דולרים בחבילה מיועדים ל"סיוע הומניטרי ברחבי העולם", כולל לתושבי רצועת עזה. הכסף יועבר למזון, למחסות ול"שירותים בסיסיים", כלשון ההצעה, ומיועד לאוכלוסיות במשבר.
הנוסח, כאמור, לא כולל התניות כלשהן להעברת הסיוע הצבאי – כפי שרצו חלק מהדמוקרטים הפרוגרסיבים, בניסיון לכפות על ישראל שינויים כלשהם בפעילותה ברצועת עזה.
הנשיא ביידן כבר קרא בשבוע שעבר לאשר בהקדם את חבילת הסיוע לישראל, אחרי המתקפה האיראנית. "אם איראן תצליח להסלים באופן משמעותי את המתקפה על ישראל, ארה"ב עלולה להיגרר פנימה. ישראל היא השותפה הכי חזקה שלנו במזרח התיכון - לא יעלה על הדעת שהיינו עומדים מנגד אם ההגנות שלה היו נחלשות ואיראן הייתה יכולה לבצע את ההרס שתכננה בסוף השבוע הזה. אפשר להפחית את הסבירות לתוצאה הזו על-ידי חידוש ההגנה האווירית של ישראל ומתן סיוע צבאי כעת, כדי שההגנה שלה תוכל להישאר מצוידת ומוכנה", הוא כתב במאמר שפרסם בעיתון "וול סטריט ג'ורנל".
שר החוץ ישראל כ"ץ בירך על אישור חבילת הסיוע והודה ליו"ר בית הנבחרים ג'ונסון "על מנהיגותך שהובילה את המאמצים להעביר את חבילת הסיוע לישראל היום, ותודה למנהיג המיעוט בבית הנבחרים האקים ג'פריס שתמך בו". לדברי כ"ץ, "ההצבעה על חבילת הסיוע לישראל עם תמיכה דו-מפלגתית גורפת מוכיחה את הקשרים החזקים והשותפות האסטרטגית בין ישראל לארה"ב ומשדרת מסר חזק לאויבינו. אני מקווה שההצעה תעבור את הסנאט בקרוב עם תמיכה דו-מפלגתית חזקה".
השתתפו בהכנת הכתבה: איתמר אייכנר
פורסם לראשונה: 17:34, 20.04.24