2 צפייה בגלריה
תורים להוצאת דרכון בירושלים
תורים להוצאת דרכון בירושלים
ארכיון
(צילום: רפי קוץ)
צעיר בן 25 מביתר עילית, עובד חברה שמספקת שירותים למכון הביולוגי בנס ציונה, עוכב לחקירה הבוקר (ראשון) בחשד שניצל את מערכת המחשוב במכון - והזמין מאות תורים להנפקת דרכונים במטרה למכור אותם.
יחידת הסייבר בלהב 433 והממונה על ביטחון מערכת הביטחון (מלמ"ב) פתחו בחקירה לפני כחודש עם קבלת המידע אודות אותו עובד, שעל פי החשד ניצל את רשת האינטרנט, קבע מאות תורים להנפקת דרכונים ובהמשך מכר אותם בתמורה לכסף. הוא הצליח לעשות זאת מאחר שהשרתים במחשבים של המכון הביולוגי חזקים וטובים יותר מאשר במחשבים רגילים, מה שאפשר לו לתפוס את התורים.

החקירה הפכה היום לגלויה עם עיכובו של החשוד והוא הובא לחקירה במשרדי היחידה, ובסיומה ובהתאם לממצאיה יובא לדיון בהארכת מעצרו בבית משפט השלום בראשון לציון.
לפני שבוע החל הפיילוט של שר הפנים משה ארבל מש"ס להנפקת דרכון לקראת חופשת הקיץ, ובארבע לשכות רשות האוכלוסין הגדולות בארץ - ירושלים, תל אביב, באר שבע וחיפה - ניתן שירות להנפקת דרכונים ללא קביעת תור מראש. תורים ארוכים השתרכו בלשכות ביום הראשון של הפיילוט, אחרי שנתיים שבהן היה כמעט בלתי אפשרי לקבוע תור להנפקת דרכון, אך בהמשך השבוע התורים התקצרו.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה פספורט דרכון ישראלי ישראל
אילוסטרציה פספורט דרכון ישראלי ישראל
עד הפיילוט: לחדש דרכון - משימה בלתי אפשרית
(צילום: shutterstock)
הפיילוט שיזם השר ארבל יחד עם רשות האוכלוסין וההגירה צפוי להימשך כחודש, עד 15 ביוני, ובמקביל פועל בימים אלה מרכז בבני ברק, שגם הוא להנפקת דרכונים בלבד, אך דורש קביעת תור מראש. ארבע הלשכות פועלות בימים ראשון עד חמישי בין השעות 21:00-07:30, והמרכז לדרכונים ביומטריים בבני ברק פועל בימים ראשון עד חמישי בין השעות 22:00-08:00, וניתן כאמור שירות בקביעת תור מראש בלבד. כל שירות אחר שאינו הנפקת דרכון לא יתאפשר באותן לשכות מהיום ועד 15 ביוני, ומי שקבע תור מבעוד מועד ללשכות אלה יוכל להגיע אך עלול להיווצר עיכוב בקבלתו בשל העומס הצפוי.
כאמור, כבר יותר משנתיים שבישראל המשימה להזמין תור לחידוש דרכון או תעודת זהות בלשכות רשות האוכלוסין הפכה להיות כמעט בלתי אפשרית, וכזו שלוקח חודשים להשלים. תור ללשכה - שבעבר ניתן היה להזמין תוך ימים ספורים קדימה - יכול להיגרר כיום לחצי שנה ואף יותר מכך. בנוסף, המערכת המיושנת לזימון תורים כמעט ולא עברה שינויים, והדיגיטציה שעברו אתרים ממשלתיים רבים לא הגיעה למשרד הפנים.