"תביאו פתרונות משוגעים ופרקטיים ואם צריך נגייס גם את שר האוצר. לא יכול להיות שאנשים יחכו מעל לחצי שנה כדי להנפיק דרכון". כך אמר היום (ב') יו"ר ועדת הפנים, ח"כ יעקב אשר, בדיון שעסק בנושא שמטריד ישראלים רבים - התורים הארוכים לקבלת דרכון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
אשר הבהיר, כי הוא מצפה מרשות האוכלוסין וההגירה להציג לוועדת הפנים בתוך שבועיים תוכנית שתצמצם את זמני ההמתנה הארוכים להנפקת דרכונים. "אני מצפה שרשות האוכלוסין וההגירה תציג לוועדת הפנים תוכנית ליציאה ממשבר הדרכונים", אמר והדגיש כי בימים הקרובים שר הפנים יצרף פרוייקטורים שיעסקו בייעול שירות הלקוחות.
1 צפייה בגלריה
תורים בלשכת מינהל האוכלוסין
תורים בלשכת מינהל האוכלוסין
תורים בלשכת מינהל האוכלוסין
(צילום: דני שדה)

סגן שר הפנים, ח"כ משה ארבל, הוסיף כי "שר הפנים ידרוש בדיקה של התנהלות רשות האוכלוסין וההגירה. אזרחי ישראל זכאים כזכות יסוד לחופש תנועה, ואזרח שמנוע ממנו לצאת מהארץ כי התור שלו בעוד חצי שנה זה מצב בלתי נסבל שפוגע בזכויות יסוד של אזרחים. המצב שצריך לשלם הרבה כסף פוגע בתכלית החוק הביומטרי כי הפצת דרכונים זמניים פוגעת באינטרסים הלאומיים והביטחוניים של המדינה. בעקבות הדיון היום, יתקיימו מספר דיונים בלשכת השר ואני רוצה להביא לידיעת הוועדה כי הבוקר הוציא שר הפנים מכתב למנכ"ל משרד הפנים שדורש בדיקה של התנהלות רשות האוכלוסין וההגירה. אבקשך לבצע בדיקה מקיפה של התנהלותה של הרשות, ולבחון את הכשלים הנוגעים למילוי תפקידיה הבסיסיים ביותר בנוגע להנפקת תעודות זהות וחידוש והנפקת דרכונים".
יואל ליפובצקי, מנהל מינהל האוכלוסין, ענה כי "בכוח האדם הקיים כיום אין מספיק עובדים על מנת לקיים שתי משמרות בכל יום". כמו כן הסביר כי "ברשות האוכלוסין עובדים חמישה ימים בשבוע ובכמה לשכות עובדים גם בימי שישי". הוא תלה את הבעיה בין היתר בהסטת עובדים לטיפול ב-70 אלף העולים שעלו לישראל השנה. "בעבר העולים הגיעו לארץ לרוב עם אשרת עולה בדרכון ולא הגיעו בכלל ללשכות. מה שקרה בעלייה הזאת – הרוב מגיעים כתיירים לכן הבדיקות שלהם ארוכות הרבה יותר ודורשות יותר משאבים. בין 50 ל-60 עובדים מטפלים בעולים שמגיעים ארצה".
עוד אמר כי יש בעיה בגיוס עובדים: "מתוך 100 עובדים שהובטחו, נכנסו רק 46 והם עוברים תהליך חפיפה". לדבריו, יש צורך בתיקון חקיקה על מנת שלא על כל חידוש דרכון ביומטרי יצטרכו להגיע ללשכות ולהוסיף כוח אדם שייתן שירות ותקציב נוסף לעוד לשכות שמנפיקות דרכונים ביומטריים. עוד אמר כי הצטבר פער משמעותי כי אנשים לא חידשו דרכונים בתקופת הקורונה וכי מדובר במאות אלפי תורים שחסרים.
מוטי רפואה, מנהל תחום בכיר ייצור במדפיס הממשלתי, סיפר כי המדפיס הממשלתי נותן מענה לכלל משרדי הממשלה מהפקת ספח תעודות זהות, תעודות כשרות, פנקסי חיסונים וכלה בהדפסת תעודות בגרות, ומעסיק 70 עובדים שמספקים את כל הצרכים של משרד הממשלה, לרבות הדפסת מפות מסווגות לצה"ל. עוד הסבירו נציגי המדפיס הממשלתי כי בעבר קיבלו תגבור במדפיס הממשלתי והצליחו לצמצם את הפער, אך בחודש נובמבר הופסק התגבור, ובימים אלה יש מכרז לגיוס עובדים נוספים.
היועמ"ש של ועדת הפנים, עו"ד תומר רוזנר, הציע לנתב את עובדי הרשויות המקומיות לטפל בפעולות שאינן ביומטריות, וכך יתפנו עובדי הרשות לטפל רק בדרכונים ביומטריים. עוד אמר כי בעבר התקבלה החלטה שלטונית על ידי שרת הפנים לשעבר על פיה יוחזרו אגרות למי שנאלץ להנפיק דרכון זמני משום שהרשות לא עמדה בלוח הזמנים של שישה שבועות כדי להנפיק להם דרכון קבוע. ממשרד האוצר נמסר כי בשנת 2017 נעשה החזר אגרות ונעשה גם תיקון תקנות בעניין.
"רצינו לצאת למהלך דומה - ההחזר לא מצריך תיקון תקנות ואנחנו מול משרד האוצר, שמעלה קשיים כבר חודשים. אנחנו עומדים בפני הצגת תקנות לשר החדש וברגע שיאושר נצא למהלך", ציינה בדיון רבקה לפינר, נציגת האוצר.
יו"ר הוועדה ח"כ אשר ביקש גם לבדוק את גובה האגרה שלדבריו היא "מופרכת". עוד הודיע כי יקבע ישיבה נוספת בתוך שבועיים מהיום, בה תציג רשות האוכלוסין וההגירה תוכנית כוללת לקיצור זמני ההמתנה להנפקת דרכונים.