ממשלת קטלוניה הורתה לרשויות המקומיות ברחבי חבל הארץ שבספרד לאפשר לנשים לשחות טופלס בבריכות שחייה ציבוריות. האפשרות לשחות בבריכות ציבוריות בחזה חשוף בקטלוניה ניתנה כבר ב-2020, במסגרת חוק השוויון שאושר, אולם בריכות ציבוריות לא בהכרח כיבדו את ההחלטה – מה שהביא לעשרות תלונות מצד נשים.
2 צפייה בגלריה
אישה טופלס חשופת חזה בלי חזייה ב בריכה אילוס אילוסטרציה
אישה טופלס חשופת חזה בלי חזייה ב בריכה אילוס אילוסטרציה
בבריכות הפרטיות ההחלטה בידי הבעלים, בציבוריות בקטלוניה - חייבים לציית
(צילום: shutterstock)


החוק בספרד כולה קובע כי נשים יכולות להסתובב בחזה חשוף בחופי הים, אך הרשויות המקומיות יכולות לקבוע נהלים בכל הנוגע לבריכות ציבוריות. חוק השוויון שהעבירה הממשלה בחבל הארץ גובר עליו, ולכן על הבריכות הציבוריות לאפשר רחצה טופלס. בבריכות פרטיות, האחריות מוטלת על בעלי הבריכה.
חוק השוויון בקטלוניה הביא בשנה שעברה את הרשויות בחבל הארץ לצאת בקמפיין ובו נשים נקראו "להילחם באפליה המגדרית". הקמפיין הציע לנשים לשחות בבריכות בחזה חשוף, אחרי שגם בשנה שעברה התקבלו שורת תלונות על כך שנאסר עליהן. "רצינו לנסות להילחם באפליה שנשים סובלות כשהן הולכות טופלס בסיטואציות מסוימות, כמו בבריכות שחייה. צריכה להיות להן הזכות להביע את עצמן", אמרה בשנה שעברה מי שעמדה מאחורי הקמפיין.
חרף התלונות והקמפיין, גם השנה המשיכו כאמור רשויות מקומיות בקטלוניה על רחצה טופלס – מה שהביא את הממשלה המקומית לפנות במכתב לרשויות המקומיות. "למנוע מנשים ללכת טופלס מדיר חלק מהאוכלוסייה ומפר את הבחירה החופשית של כל אדם ביחס לגופו", נכתב בפנייה מטעם המשרד לשוויון ופמיניזם בממשלת קטלוניה. המסמך קרא לרשויות המקומיות "להגן מפני אפליה מכל מניע – לרבות מין, מגדר, אמונה דתית או לבוש".
2 צפייה בגלריה
נשים בבורקיני. גם רחצה כזו חובה לכבד
נשים בבורקיני. גם רחצה כזו חובה לכבד
נשים בבורקיני. גם רחצה כזו חובה לכבד
(צילום: AFP)
ממשלת קטלוניה הורתה לרשויות המקומיות לאפשר גם הנקה, ולצד זאת שימוש בבגד ים שמכסה את כל הגוף – דוגמת ה"בורקיני". "מדובר בתזכורת בסך הכול, חובה על כל רשות לציית", הסביר דובר המשרד הקטלוני. באופן תיאורטי, הממשלה, שבראשה עומדת מפלגת השמאל הרפובליקנית שתומכת בעצמאות קטלוניה, יכולה לקנוס רשויות שמפרות את החוק בסך של עד 500 אלף אירו.
תלונות רבות מבין אלו שהוגשו נגד הרשויות שבהן לא התאפשר לשחות טופלס הגיעו מצד ארגון פמיניסטי בקטלוניה, המכונה "פטמות חופשיות". "גברים יכלו ללכת, ונשים לא", אמרה דוברת הארגון.
בחודש מרץ האחרון החליטו הרשויות בברלין, בירת גרמניה, כי נשים יוכלו לשחות או להשתזף בחזה חשוף בבריכות הציבוריות בעיר. ההחלטה התקבלה בעקבות תלונה של אישה שנאסר עליה לעשות זאת, ובסיום בדיקת טענותיה נקבע שנפלה קורבן לאפליה. העובדה שעיר הבירה של גרמניה החליטה על צעד כזה עוררה תשומת לב רבה בעולם, והוא נתפס כחיזוק משמעותי לתרבות הנודיסטית הענפה בגרמניה.