כבישי הדמים: הרצח המזעזע של יורי וולקוב (52), עובד סיעוד בבית החולים איכילוב, שלשום (רביעי) על מעבר חצייה בחולון, אולי זעזע רבים במדינה, אך היה לא יותר מנקודת קיצון בתופעה שלרוב נשכחת בציבוריות הישראלית - האלימות בכבישים.
בחודשים האחרונים אירעו תקריות אלימות רבות בכבישים, כשמהשבועות האחרונים בלבד זכורים בעיקר התקיפה באיילון; רוכב קטנוע שניפץ שמשת רכב בעזרת קסדה שבוע לאחר מכן; ודקירה של שני תושבי ריינה בגלל ויכוח בכביש בעמק יזרעאל ביום ראשון. במחקרים שערכו הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ועמותת "אור ירוק" דיווחו כמעט מחצית מהישראלים כי נחשפו לאלימות בכביש בשנה האחרונה. בין השנים 2022-2020 פתחה המשטרה 3,713 תיקי חקירה נגד חשודים באלימות בכבישים, והגישה 885 כתבי אישום.
7 צפייה בגלריה
תקיפות בכביש - לא תופעה חדשה. תיעוד הרצח בחולון והתקיפה באיילון, בהפרש של פחות מחודש
תקיפות בכביש - לא תופעה חדשה. תיעוד הרצח בחולון והתקיפה באיילון, בהפרש של פחות מחודש
תקיפות בכביש - לא תופעה חדשה. תיעוד הרצח בחולון והתקיפה באיילון, בהפרש של פחות מחודש
7 צפייה בגלריה
תיעוד מעצר החשודים במעורבות הרצח במעבר החציה בחולון
תיעוד מעצר החשודים במעורבות הרצח במעבר החציה בחולון
תיעוד מעצר החשודים בחולון
(צילום: דוברות המשטרה)
בכיר במשטרה תקף אתמול את בתי המשפט: "עומסי התנועה הכבדים שהולכים ומתארכים הם אמנם חלק מהסיבה לאלימות בכבישים", הסביר, "אבל הבעיה העיקרית היא העונשים הקלים. אתה יכול לפוצץ מישהו במכות ולצאת מזה עם עבודות שירות בלבד. הדבר הזה חייב להשתנות".
מלבד המקרים שמצולמים ומגיעים לתקשורת, מתרחשים עוד עשרות אירועי אלימות מילולית ופיזית בכבישי ישראל, ומכיוון שלא צולמו או דווחו, לרוב הם לא מצליחים לחדור ללב הדיון הציבורי.
7 צפייה בגלריה
באגף התנועה במשטרה הודיעו על היערכות לחסימות כבישים בשל הגשמים וההצפות
באגף התנועה במשטרה הודיעו על היערכות לחסימות כבישים בשל הגשמים וההצפות
בכיר במשטרה מאשים את בתי המשפט. "אתה יכול לפוצץ במכות ולצאת עם עבודות שירות"
(צילום: משטרת ישראל)

במדינה שבה אנו חווים, עשר שנים ברציפות, יותר מ-300 הרוגים בתאונות דרכים מדי שנה, אי אפשר להיות מופתעים מהתופעה. האלימות שאנו רואים היום בכבישים, המתבטאת באגרופים וסכינים, כנראה שררה כאן גם קודם. זאת, משום שחלק מתאונות הדרכים בהן מצאו ישראלים את מותם נבעו מהתנהגות אלימה של נהגים והולכי רגל. התנהגות כזו יכולה להיות נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים, או פשוט אי התחשבות בזולת החולק עמך את הדרך.

"קל מאוד להגיע לאלימות"

דדו זמיר, ראש חטיבת התביעות במשטרת ישראל, אמר אתמול: "האלימות בכבישים היא סימפטום לאלימות בחברה הישראלית. תראו את האלימות בבתי הספר, ברשתות החברתיות, נגד צוותים רפואיים. גם גיל המעורבים הולך ויורד. זה מתחיל מתחת לגיל 13 ו-14, והאלימות כיום אכזרית יותר ממה שראינו בעבר".
לדבריו, "כלי שהתחלנו להשתמש בו בשנה האחרונה הוא חילוט הרכב של נהגים אלימים. זה כלי שאמור להיות שובר שוויון. עבריינים לא נרתעים ממאסר, אבל כשלוקחים להם את הרכב, שהוא סמל הסטטוס שלהם, מבחינתם זה עונש חמור יותר. הרכב הוא גם כלי העבודה שלהם".
ד"ר גיא הוכמן, ראש החוג לכלכלה התנהגותית באוניברסיטת רייכמן, מסביר כי "כמות ההרוגים בכבישים היא תוצאה של הרבה דברים, אבל ביניהם נמצא גם הגורם האנושי. ברגע שיש עצבנות על הכביש, הנהיגה נהיית רשלנית יותר וקורות תאונות".
7 צפייה בגלריה
תיעוד האלימות בכבישים: קטטה של 2 נהגים
תיעוד האלימות בכבישים: קטטה של 2 נהגים
קטטה בין נהגים, בספטמבר

לדבריו, יש שני גורמים עיקריים לאלימות הגואה כעת בכבישים, הראשונה הינה מצב הצבירה של האנשים. "כשאנחנו לחוצים ובמצב רוח לא טוב, אנחנו נוטים לשייך סיבות לא טובות למעשים של בני האדם. כך לדוגמה אם מישהו חתך אותי בכביש, אני לא אומר לעצמי 'טוב הוא ממהר', אלא אספר לעצמי שהוא חוצפן וצריך לחנך אותו", אמר ד"ר הוכמן.
כשמשלבים את החשיבה הזו עם הסיבה השנייה שמציף הוכמן, מקבלים מקרים כמו זה של שלשום. "אני חושב שכל התרבות שלנו בשנים האחרונות הפכה את האקט האלים ללגיטימי", הסביר. "אם מישהו לא חושב כמוך, אתה יוצא מנקודת הנחה שמשהו לא בסדר בו, שהוא לא מהמחנה שלך. זה יוצר מצב שבו הכל מותר, כי אנו עושים דה-הומניזציה לאנשים ומכאן קל מאוד להגיע לאלימות".
7 צפייה בגלריה
תיעוד מהזירה בירושלים
תיעוד מהזירה בירושלים
חלון אוטובוס סדוק
(צילום: דוברות המשטרה)
כמו רבים, גם ד"ר הוכמן לא ממש הופתע מהרצח על מעבר החצייה שלשום, וטען כי לצערו הוא היה צפוי. "לבני האדם יש נטייה להיות ייחודיים, ככה שאם מישהו הרביץ עם קסדה למישהו, התוקף הבא רוצה לעלות מדרגה וכך דמם של האנשים מותר", אמר ד"ר הוכמן. "שלשום היה מקרה קיצון, אבל ברגע שאנו חיים בחברה שבה תוקפים נהגי אוטובוסים, אנשי רפואה בבתי חולים ואנשי שירות והמדינה לא עושה דבר, כל מקרה כזה מרגיש כדבר יומיומי. ברגע שאנו לא עוצרים כחברה והשלטונות לא מתריעים זה מוביל למקרים קיצוניים יותר".

גם נהגי האוטובוס סובלים

אמנם האלימות על הכבישים עלתה לכותרות בחודש האחרון בגלל המקרים המצולמים, אך יש פלח אחד באוכלוסיית הנהגים שסופג אלימות כמעט יומיומית בשנים האחרונות - ציבור נהגי ונהגות האוטובוסים בישראל.
שלשום, בזמן שהרופאים נאבקו על חייו של וולקוב בבית החולים, נהג אוטובוס נוסף הותקף בכבישי ישראל. זו התקיפה השלישית השבוע של נהג בתחבורה הציבורית. האירוע התרחש בקו 362 של חברת אלקטרה אפיקים תחבורה. בכיכר הכניסה ליישוב בת עין "חתך" את הנהג רכב פרטי. הנהג העיר לנהג הרכב הפרטי, שבתגובה לכך חסם את האוטובוס עם רכבו, יצא ממנו והחל לקלל את הנהג בקללות גזעניות. הוא ניסה להכות את הנהג דרך חלון האוטובוס הפתוח ואף ניסה להיכנס לאוטובוס דרך הדלת. הנהג הצליח לחמוק בנסיעה לאחור, כשהרכב התוקף נמנע מנסיעה אחריו. לנהג נגרמו חבלות קלות, והוא יגיש תלונה במשטרת בית"ר עילית.
הנהג, שביקש להישאר בעילום שם, אמר אתמול ל-ynet: "היו באוטובוס ילדים קטנים שהתחילו לבכות. זה לא הזיז לו. הנוסעים חששו ביחד איתי. הרגשתי בסכנת חיים, הוא היה עם אש בעיניים. אני לא יודע אם אצליח לחזור לקו הזה".
7 צפייה בגלריה
האוטובוס שהותקף
האוטובוס שהותקף
אוטובוס בקריית ביאליק לאחר תקיפת נהג בקריית ביאליק, אשתקד
מאיגוד ועדי התחבורה בכוח לעובדים נמסר: "הרצח בחולון משקף את האווירה האלימה בכבישים. עבורנו נהגי האוטובוסים, רצח של נהג אוטובוס הוא רק שאלה של זמן. רק השבוע איבד נהג הכרה מתקיפת נוסעים, רק משום שסרב לעצור במקום אסור. סימפתיה מצד המשטרה והחברות לא מספיקה כאן. מדובר בחיי אדם ואנו לצערנו פועלים כרגע לבד בחזית הזו. לא נהסס להשבית תחבורה ציבורית בכל מקום שבו נהג או נהגת מאויימים, ולא נתפשר על דרישת סף בסיסית - נהגי האוטובוסים חייבים לקבל מעמד של עובדי ציבור, ותוקפיהם חייבים להיענש בהתאם".
אלמנתו ושלושת ילדיו של יורי וולקוב, שנדקר שלשום במעבר החצייה בחולון, ביקשו אתמול לסייע להם במימון חלקת קבר בבית העלמין בחולון ובסיוע כלכלי. למשפחה אין רכב, והיא איבדה את המפרנס העיקרי שלה, שעבד בבית החולים איכילוב בתל אביב. אחרי פרסום הקריאה ב-ynet תרמו רבים כסף למשפחה, וכעת נפתח קמפיין מימון המונים לעזרתה. "בני המשפחה נרגשים מהישראלי היפה שאותו הם פגשו", נמסר. ראש העיר בת ים צביקה ברוט הנחה אף לסייע למשפחה בהקמת אוהל אבלים, ולספק להם את כל שנדרש.
פרטי חשבון הבנק לסיוע כלכלי למשפחתו של יורי וולקוב ולמימון קבורתו:
ילנה גולטיאייב
בנק יהב מספר 04
סניף 131 הקריה תל אביב
מספר חשבון 225529
לתמיכה במשפחה: https://giveback.co.il/project/70423
פורסם לראשונה: 23:14, 24.11.22