וליד דקה, אחד מרוצחי החייל משה תמם ב-1984, הגיש אתמול (שני) באמצעות עורך דינו אביגדור פלדמן בקשה לשחרור מוקדם מטעמי בריאות, ועורר את זעמם של בני משפחתו של תמם. אחיו של משה, רונן, אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet: "לשחרר מחבל שרצח חייל - איפה נראה דבר כזה? שימות בכלא".
אורטל תמם, אחייניתו של משה תמם, כתבה בצהריים בפייסבוק כי "הרוצח הוגש בטעות לוועדה הלא נכונה ובית המשפט לא מוכן להעביר את הדיון כיוון שכבר הוגשו המסמכים. הפרקליטות ביקשה שאם כבר נעשתה הטעות, ואם כבר לא ניתן להחזיר את הגלגל אחורה, שהוועדה תידון בהעברת התיק לוועדה הנכונה. בית המשפט עדיין לא ענה לבקשה. נכון לכרגע, מחר עולה הרוצח של דוד שלי לוועדת שחרור שמתאימה לגנב מהסופר ולא לרוצח טרוריסט. השב"ס הגיש את המסמכים הלא נכונים, הסתיר את הוועדה מהמשפחה - ועכשיו הטעות שלו עלולה לעלות לכולנו בשחרור של רוצח חייל צה"ל".
"הוא ארכי-מחבל. הוא היה ראש חוליה עם ארבעה מחבלים מבאקה אל-גרביה, שחטפו את אחי בצומת בית ליד. הם לקחו אותו לכפר וניסו להבריח אותו לסוריה", סיפר רונן תמם הבוקר. "אחרי יומיים של עינויים קשים הם רצחו אותו. יש לנו היסטוריה ארוכה עם וליד דקה. הוא ניסה להבריח זרע מבית הכלא על מנת להפרות את אשתו, ואז הציג הצגה בתיאטרון אל-מידאן בחיפה, עד שהבת שלי סגרה את התיאטרון הזה. הוא גם הבריח פלאפונים לכלא. בכל השהות שלו שם הוא עסק בטרור".
2 צפייה בגלריה
משה תמם ז"ל
משה תמם ז"ל
המחבל וליד דקה ומשה תמם ז"ל
(באדיבות המשפחה)
על הבקשה לשחרור מוקדם שהגיש דקה, שמאושפז תחת אבטחה בבית החולים אסף הרופא בצריפין ולפי גורמים בשב"ס נמצא במצב סופני, אמר רונן תמם: "מחלה? שימות בכלא. לא מגיע לו בכלל שחרור. על מה אנחנו מדברים? יותר מזה, אנחנו בכלל הופתענו שיש בקשה כזאת".
תמם סיפר כי משפחתו כלל לא עודכנה בבקשה: "גם בשב"ס בכלל הופתעו. הבת שלי סיפרה אתמול לנציגה בשב"ס, אחרי שקיבלנו את המידע בדרך לא דרך, והיא לא ידעה בכלל מהאירוע הזה. במדינה שבה קמה ממשלת 'ימין על מלא' משחררים מחבל שרצח חייל? איפה נשמע דבר כזה?".
לדברי תמם, החוק בכלל לא מאפשר לאסיר ביטחוני להגיע לוועדת שחרורים. "לא הומניטרי ולא שום דבר אחר, זה פשוט ביזיון. איפה שר המשפטים? איפה כל הגורמים המשפטיים? מה קורה פה? אם משחררים מחבל כזה, הרצח הבא של החיילים נמצא בפתח". הוא סיפר בנוסף כי כי הגיש בקשה באמצעות עורך דינו לוועדת השחרורים, שבפניה הוא מעוניין להופיע. "אטען את טיעוניי שם, ואין לי ספק שהיא תחליט שהוא יינמק בכלא עד יומו האחרון. הוא לא חס ולא חמל על אחי ולא רגע, אין שום סיבה שאף אחד יחמול עליו".
2 צפייה בגלריה
גילה תמם עם תמונה של בנה משה תמם ז"ל
גילה תמם עם תמונה של בנה משה תמם ז"ל
גילה תמם, אמו של החייל הנרצח, לפני כשנתיים
(צילום: מירי צחי)
דקה בן ה-62, מחבל ערבי-ישראלי, הורשע בחטיפת החייל משה תמם וברציחתו ונידון למאסר עולם. ב-2012 נשיא המדינה דאז שמעון פרס קצב את עונשו ל-37 שנים. בהמשך נגזרו עליו שנתיים נוספות לאחר שנתפס בכלא עם טלפון סלולרי שהבריח לו חבר הכנסת לשעבר מבל"ד באסל גטאס, כך שעונשו עומד על 39 שנים.
למחבל דקה נקבע דיון לשחרור מוקדם מטעמים רפואיים בוועדת שחרורים רגילה. הפרקליטות מתנגדת לכך מכיוון שמדובר באסיר ביטחוני שהורשע ברצח חייל על רקע לאומני, ולפי חוק המאבק בטרור אסיר כזה לא יכול לעמוד בפני ועדת שחרורים רגילה. דיון יתקיים בבית המשפט המחוזי, שם תישמע עמדת הפרקליטות שמתנגדת וגם עמדת בני משפחתו של הקורבן.