המשטרה עצרה הלילה (בין שני לשלישי) נער בן 17 בחשד לתקיפת החיילת בחברון במהלך המהומות בשבת. הוא יובא במהלך הבוקר לדיון בעניינו בבית משפט השלום בירושלים.
החיילת, בת 19 ובעצמה תושבת חברון, הותקפה במקל על ידי אזרח ישראלי בעת שיותר מ-30 אלף מבקרים שהו בעיר במסגרת אירוע "שבת חיי שרה". היא נזקקה לטיפול רפואי. "זה פשוט הרס לנו את השבת", אמר אביה שלשום בשיחה עם השר לביטחון הפנים המיועד איתמר בן גביר. "הבת שלי פגועה, אני לא מבין איך פרא אדם יכול לנגוח בה".
2 צפייה בגלריה
עימותים בחברון
עימותים בחברון
החיילת הותקפה במהלך אבטחת כניסת המתפללים לקבר עתניאל. המהומות בחברון
(צילום: רויטרס)

לדברי האב, "אנחנו לא נצא מזה עצובים חלילה. אנחנו כואבים את כאבה של בתנו, ובעזרת ה' נתחזק מזה לפעם הבאה". בן גביר אמר לו כי הבין שהיה אדם שיכור בין המתפרעים שניסה לתקוף את מאבטחיו, ואמר כי "צריך כאן אפס סובלנות מול החבר'ה האלה. צריך גם להגיד שהיו כאן 30 אלף אנשים, שבאו באהבה גדולה. היו משפחות שהגיעו לחלק אוכל וברד לחיילים".
כבר בשבת נעצרו בחברון מספר יהודים על ידי כוחות הביטחון בחשד ליידוי אבנים, גרימת נזק לרכוש ותקיפת הכוחות. במקביל, הפלסטינים דיווחו על שני פצועים, בהם ילדה בת 12. צה"ל מסר כי "במהלך כניסת מתפללים מתואמת לקברו של עתניאל בן קנז בעיר חברון, התפתח חיכוך אלים בין אזרחים ישראלים לפלסטינים". החיכוך, כך לפי צה"ל, כלל זריקות אבנים "הדדיות" ונוצר לאחר התפרעות של אזרחים ישראלים שהשליכו חפצים ואבנים: "כוחות הביטחון שאבטחו במקום פעלו להפרדת שני הצדדים והשתמשו באמצעים לפיזור הפגנות".
הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, גינה בחריפות את תקיפת החיילת במהלך אבטחת כניסת המתפללים לקבר עתניאל, ואמר: "מדובר באירוע חמור ביותר שאינו מתקבל על הדעת. לא ייתכן שאזרח ישראלי יתקוף באלימות את חיילי צה"ל הפועלים לאבטחת ולשמירה על ביטחון האזרחים. זו התנהגות עבריינית מבישה ומחפירה. נפעל למיצוי דין מהיר ומחמיר".
2 צפייה בגלריה
עימותים ב חברון במהלך שבת חיי שרה
עימותים ב חברון במהלך שבת חיי שרה
נזק לרכוש לאחר המהומות בשבת בחברון
(צילום: AFP)
שר הביטחון בני גנץ תקף אף הוא: "אני מגנה בתוקף את תקיפת כוחות הביטחון ותושבים פלסטינים על ידי קיצוניים בחברון. הכוחות בשטח פעלו בנחישות כדי למנוע פגיעה בנפש וברכוש, וימשיכו למלא את תפקידם ולשמור על הסדר הציבורי. אני בטוח שנמצה את הדין עם הפורעים, שאינם מייצגים את ההתיישבות, ושהתנהלותם פוגעת ביכולת למלא את משימות הביטחון בגזרה".
ראש הממשלה יאיר לפיד היה אף יותר חריף ואמר: "תקיפת חיילת צה"ל היא חרפה לאומית. זו פגיעה בביטחון ישראל, זו פגיעה ערכית בצבא הגנה לישראל ובמי שמגינה על חיינו, זו עבירה פלילית חמורה. אני מחזק בערב זה את חיילות וחיילי צה"ל העומדים על משמר ארצנו. נמצה את הדין עם העבריינים".
באופן מסורתי, בפרשת "חיי שרה" שבה קוראים על קניית מערת המכפלה בידי אברהם אבינו, מגיעים מבקרים יהודים רבים לחברון. ביום שישי האירועים עברו ברובם ללא אירועים חריגים, אבל במהלך השבת כאמור אירעו עימותים רבים.