2 צפייה בגלריה
פידא כיוואן
פידא כיוואן
הסתבכה באיחוד האמירויות. פידא כיוואן
(צילום: AP)
"התהליך המשפטי במקרים של עונש מוות באיחוד האמירויות יכולים להימשך עד 10 שנים ולכן אנשים לא צריכים למהר. יש עוד הרבה זמן". כך אומרת ג'ורדנה דריי, עורכת דין ישראלית צרפתייה ששותפה במשרד עורכי דין Binmesh'ar & Co באיחוד האמירויות ואחראית על נושאים בינלאומיים בזווית של החוק הפלילי. את הדברים היא אומרת על רקע עונש המוות שנגזר על פידא כיוואן, בת 43 מחיפה, לאחר שנעצרה עם חצי ק"ג קוקאין.
נבהיר, עורכת הדין דריי אינה מייצגת את האזרחית הישראלית ואינה בקיאה בתיק שלה. אולם, היא מכירה היטב את מערכת המשפט באמירויות. "גזר דין מוות ביחס לתיקי סמים לא בהכרח מיושם. יש לאיחוד האמירויות אפס סובלנות לעבירות של סמים. באחרונה בעקבות עלייה בנושאים שקשורים לסמים - הם החליטו להקשיח את המדיניות המשפטית במקרים כאלה", אמרה.
2 צפייה בגלריה
גזר דין פידא כיוואן ישראלית קיבלה עונש מוות איחוד האמירויות
גזר דין פידא כיוואן ישראלית קיבלה עונש מוות איחוד האמירויות
עונש מוות. גזר הדין של פידא
"באופן כללי, כאשר יש גזר דין עם עונש מוות בערכאה הראשונה אוטומטית התביעה הכללית תעתור לבית הדין לערעורים כי עונש מוות הוא גזר הדין האולטימטיבי. זה גזר דין מאוד חמור והפרקליטות תביא את זה לערכאה עליונה - בגלל שרוצים להיות בטוחים שגזר הדין צודק. הם לא רוצים לטעות כי מדובר בעניין של חיים ומוות".
היא ציינה כי גם אם בית הדין לערעורים יאשר את גזר הדין, התיק צפוי להגיע לפתחו של בית המשפט העליון של איחוד האמירויות - הערכאה השלישית. גם אם בית המשפט העליון יאשר את עונש המוות – הוא ייושם רק בחתימה של ראשי המדינה. כל התהליך המשפטי, אם יעבור את כל השלבים, יכול להימשך עד 10 שנים. דריי ציינה כי הוצאות להורג באיחוד האמירויות הן נדירות ביותר. "בשלב הזה אף אחד לא יכול לחזות מה יהיה פסק הדין הסופי בתיק הזה", הדגישה.
כיוואן, בעלת סטודיו לצילום, נעצרה ב-17 במרץ אשתקד, לאחר שהוזמנה על-ידי מכר פלסטיני לדובאי לצורך עבודה בתחום הגרפיקה והגיעה לדובאי עצמאית לדירה שסודרה עבורה מראש. כשבוע לאחר הגעתה, התבצע בדירה חיפוש שבמהלכו נמצאו הסמים. כיוואן טענה כי הסמים כלל לא שלה. לדברי משפחתה, הסמים שייכים לבעל הדירה שבה התגוררה.
עד היום הוחזקה הישראלית במעצר באמירויות ויוצגה על-ידי עורך דין מקומי. לפני כמה ימים נשפטה כאמור לעונש מוות בפני הערכאה הראשונה, ועורך דינה המקומי הגיש ערעור בניסיון להפחית על העונש.
נציין כי כיוואן זכאית לבקש חנינה, אך רק בסוף ההליך המשפטי, ואם ישנה סיבה "לגיטימית" כגון מצב בריאות או נסיבות מיוחדות אחרות. "מי שמבצע כל עבירה או פשע באיחוד האמירויות חושף את עצמו לענישה מחמירה. זו מדינה מאוד בטוחה. הצד הטוב של זה שאתה חש מאוד בטוח. אני גרה פה ואני יכולה ללכת ברחוב ולא אחשוש שמישהו יתקוף אותי או יגנוב לי את התיק. אני יכולה להניח הטלפון הנייד ולא צריכה לדאוג שמישהו יקח אותו. זה מאוד נוח לגור במדינה כה בטוחה", אומרת דריי.
מכיוון שאין הסכם הסגרה בין ישראל לאיחוד האמירויות לא תוכל האזרחית הישראלית לבקש שגזר הדין יומר לעונש מאסר בישראל, אם העונש מוות של יומר לכזה. "אם בעתיד שתי המדינות יחתמו על הסכם הסגרה - זה משהו שיכול להיות על השולחן. זה לא משהו שהם יכולים להעלות עכשיו בגלל שאין הסכם הסגרה. עם זאת, יש אפשרות שבעתיד שתי המדינות יחתמו על הסכם הסגרה, ואז זה עשוי להקל במקרים של אזרחים ישראלים".