7 צפייה בגלריה
 סמוטריץ' ובן גביר
 סמוטריץ' ובן גביר
סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
מפלגות הציונות הדתית ועוצמה יהודית הביעו הערב (שלישי) התנגדות לעסקת החטופים המסתמנת, שבמסגרתה חמאס ישחרר 50 חטופים ישראלים במהלך ארבעה ימי הפוגה ולאחר מכן יקבל תמריץ לשחרר חטופים נוספים - חרף הרוב המסתמן בקבינט ובממשלה. חברים בציונות הדתית אף שוקלים לפרוש מהממשלה אם העסקה תאושר. שרי הליכוד, המחנה הממלכתי והמפלגות החרדיות צפויים לתמוך בעסקה.
"ככל שהפרסומים לגבי עסקת החטופים שתובא לממשלה היום נכונים, העסקה המוצעת רעה ואסור להסכים לה. רעה לביטחון ישראל, רעה לחטופים ורעה לחיילי צה"ל", נמסר ממפלגת הציונות הדתית של שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. "אנחנו רוצים לראות את כל החטופים בבית בריאים ושלמים וליבנו עם משפחותיהם. ודווקא בגלל זה מדובר בעסקה שאסור להסכים לה".
7 צפייה בגלריה
התכנסות בכיכר החטופים והנעדרים בתל אביב
התכנסות בכיכר החטופים והנעדרים בתל אביב
הפגנה לשחרור החטופים. הרשימה לא כוללת חטופים שאין להם אזרחות ישראלית
(צילום: רויטרס /Ammar Awad)
"הלחץ הצבאי על החמאס עובד ולכן החמאס ויחיא סינוואר מציעים כעת עסקה כזו", אמרו בציונות הדתית. "חמאס נואש לימי הפוגה כדי להתארגן להמשך הלחימה תוך עריכת מניפולציות חוזרות ונשנות עם יתר החטופים, ועל כן צריך להמשיך את הלחץ ולוודא שכל החטופים משוחררים. אנו מעמידים אל מול פנינו את החטופים הנותרים, ובהם חיילי וחיילות צה"ל שהעסקה תפקיר אותם לפרק זמן בלתי ידוע, תעלה את 'מחירם' ותיתן לחמאס את האפשרות להתארגן להסתרתם ולעמידה ממושכת יותר במתקפות צה"ל.
"אנו מעמידים אל מול פנינו את חיילי צה"ל שבימי הפסקת האש יהיו חשופים למתקפות ולאיומי חטיפה ורצח, עם יכולת תגובה מוגבלת, וסיכון חיים מוגדל עם חידוש הלחימה לאחר שחמאס התארגן מחדש. אנו מעמידים אל מול פנינו את תושבי העוטף שהאיום שפגע בהם ומאיים להמשיך לפגוע בהם ייוותר על כנו ויתבסס בימי הפסקת האש. אנו מעמידים אל מול פנינו את האזרחים והחיילים שיירצחו וייחטפו בעתיד, בישראל ובמדינות אחרות בעולם, הן על ידי המשוחררים בעסקה, והן במטרה להפעיל לחץ נוסף על ישראל".
7 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
"הלחץ הצבאי על חמאס עובד, לכן סינוואר מציע את העסקה". סמוטריץ' על מנהיג חמאס בעזה
(צילום: EPA)
עוד מסרה מפלגתו של סמוטריץ': "הדרך היחידה להשבת כל החטופים היא דרך המשך הפעלת הלחץ הצבאי הבלתי פוסק על החמאס עד להכרעה מוחלטת. הציונות הדתית תעמוד כמו חומה בצורה על המשך המלחמה עד להשמדה מוחלטת של חמאס, החזרת החטופים כולם והסרת האיום הנשקף מרצועת עזה לעבר אזרחי ישראל".
בציונות הדתית יש אף כאלה ששוקלים לפרוש מהממשלה אם העסקה תאושר, והדבר עלה בהתייעצויות של חברי הסיעה, שכן חלקם חושבים שאין להם סיבה להישאר בממשלה.
בסביבת סמוטריץ' אומרים שהדבר לא עלה לדיון, אך ח"כ אוהד טל ממפלגתו אמר כי האפשרות אכן נשקלת: "עסקה חלקית שלא כוללת את כל חטופינו היא טעות איומה וגזר דין מוות לכל מי שנשאר מאחור. בעת הזו צריך רק להגביר את הלחץ על חמאס, ראשיו ובני משפחותיהם - עד שיתחנן שניקח את כולם. איננו פוסלים שום מהלך כתגובה לעסקה שכזו אם תתממש, אך כל פעולה תישקל אך ורק אל מול השיקול העליון - מה ישרת את ניצחון ישראל והשמדת חמאס".
7 צפייה בגלריה
ישיבת סיעת הליכוד
ישיבת סיעת הליכוד
הודיע שהוא בעד העסקה. השר מיקי זוהר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ מיכל וולדיגר מהציונות הדתית מסרה: "כאזרחית מדינת ישראל אני מתפללת ומייחלת לשובם של החטופים, אך כל הצעה חייבת לכלול את שחרור כולם. אנחנו לא יכולים לאפשר לסינוואר להמשיך לשחק בחוסן הלאומי וברגשות המשפחות. בנוסף לכך, לאבד את העיניים שלנו בעזה לשש שעות ביום - זה להזמין עוד הרג של חיילים. זה לתת לנאצים להתארגן כדי לרצוח אותנו. איך זה נכלל בהצעה? לא למדנו כלום? בלב כבד, עומדת מאחורי החלטת המפלגה להתנגד לעסקה הזו".
גם במפלגת עוצמה יהודית של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מתנגדים כאמור לעסקה. "ככל שהפרטים שפורסמו אודות תנאי העסקה הם אכן התנאים, עוצמה יהודית תתקשה מאוד לתמוך בעסקה", מסרה המפלגה. "הסכמת החמאס לעסקה מעידה שצה"ל מבצע כתישה אפקטיבית, יש להמשיך להכות באויב ולהביא אותו לעסקה בתנאים שישראל מכתיבה ולא בתנאים הבעייתיים מאוד שמסכנים את כוחות צה"ל ולא מבחינה בין החטופים".
עוצמה יהודית נימקה מדוע היא מתנגדת לעסקה: "אי אפשר להעדיף נשים על נשים ולהבנתנו גם ילדים על ילדים. השחרור חייב להיות כולל את כל החטופים והחטופות; הפסקת האש הכרוכה בעסקה תסכן את הכוחות הקרקעיים הלוחמים בעזה, ותפגע במאמץ המלחמתי; העסקה הקיימת תגרום להקטנה משמעותית בסיכוי להשיב את שאר החטופים שבידי חמאס, בהם חיילינו; זהות החטופים המשוחררים, כאשר בעזה יוותרו בעיקר גברים בגירים, יגדיל את הלחץ הבינלאומי על ישראל להפסיק את הלחימה בעזה או לפחות לצמצם אותה משמעותית".
7 צפייה בגלריה
טלי גוטליב בדיון עמותת ראש יהודי מול עיריית תל אביב בבית המשפט העליון
טלי גוטליב בדיון עמותת ראש יהודי מול עיריית תל אביב בבית המשפט העליון
"חמאס מוריד אותנו על הברכיים". ח"כ גוטליב
(צילום: עמית שאבי)
עוד מסרה מפלגתו של בן גביר: "הדרישה שלנו היא עסקה שתשחרר את כולם, אבל בתנאים שלנו - בלי פגיעה בהמשך חיסול החמאס ויצירת הרתעה בפני שאר האויבים שסביבנו, שלומדים עכשיו שוב שישראל לא מכניעה את הנאצים, מה שמגביר את הסיכון להישנות זוועות 7 באוקטובר".
גם בליכוד יש המתנגדים בגלוי לעסקה. "אוי לבושה", כתבה חברת הכנסת טלי גוטליב. "איזו בושה. חמאס מוריד אותנו על הברכיים בלי לתת לנו אות חיים מהחטופים. הפסקת אש חלילה תעלה לנו בחיי חיילינו הגיבורים. איפה העוצמה והגאווה הלאומית שלנו? בלי השבת כל החטופים קטגורית אסור להפסיק לחימה".
לאחר מכן טענה גוטליב, מבלי להיות בקיאה בפרטי העסקה: "מכרו אותנו בנזיד עדשים. אלוקי ישראל. קיבלנו אות חיים מכל החטופים? לא. קיבלנו מידע על מספר החיים מביניהם? לא. קיבלנו תשובה האם ידוע היכן כל החטופים? לא. קיבלנו רשימה? לא. לא קיבלנו כלום ונתנו הכול. הפסקת אש תביא עלינו תופת מהחמאס שמהתל בנו".
7 צפייה בגלריה
 משה סעדה
 משה סעדה
"אסור לאפשר לרוצח השפל סינוואר לבצע סלקציה בין אזרחי המדינה". ח"כ סעדה
(צילום: יואב דודקביץ')
חבר הכנסת משה סעדה הצטרף אליה: "אסור למדינת ישראל לאפשר לרוצח השפל סינוואר לבצע סלקציה בין אזרחי המדינה. מה עם האמהות והאבות שלא ישוחררו? מה עם החיילים? מה עם הקשישים? איך נוכל להסתכל בעיני המשפחות שלהם? כפי שכבר שאמרתי, ודאי שאני בעד להשיב את החטופים, אך יש לבצע עסקה שתכלול את כולם. אם אנחנו חפצים להכריע ולהשמיד את החמאס אסור למדינת ישראל להסכים להפסקת הפעילות האווירית ולעצום עיניים במשך ימי ההפוגה, כפי שאסור להסכים לנצירת האש ובכך לסכן את חיי חיילינו, בטח לא בעסקה שתשאיר חלק מאזרחינו בידי חמאס-דעאש.
"איני חבר ממשלה, אך אני מצפה מחברי הממשלה לא לקבל את תנאי העסקה הנוכחיים ולדאוג לעסקה שתנאיה יהיו טובים מבחינה אסטרטגית וביטחונית למדינת ישראל ושתביא לשחרורם של כל החטופים ללא כל סלקציה".
שר התרבות מיקי זוהר מהליכוד הודיע כי הוא בעד העסקה: "זו חובה מוסרית שלנו כיהודים להחזיר הביתה ילדים עם האמהות שלהם, ולכן אצביע בעד מתווה שישיב אותם אלינו במהרה. עם זאת, עלינו להבטיח את ביטחון חיילינו ברצועה ולוודא שמיד בתום ההפוגה צה"ל ישלים את המשימה הכי חשובה: חיסולו המוחלט של החמאס. זו החובה שלנו כלפי כל אזרחי ישראל".
7 צפייה בגלריה
אבי מעוז
אבי מעוז
"סיכון מופרז של חיילינו ואיבוד חמור של כוח ההרתעה שלנו באזור". ח"כ מעוז
(צילום: יואב דודקביץ)
גם שר התקשורת שלמה קרעי, הנחשב לסמן ימני מאוד בליכוד, החליט להצביע בעד העסקה. "זו החלטה קשה", אמר, "אך בניתוח רציונלי, קורע לב אך הכרחי, כשבמסגרת העסקה נכללים גם המשך הלחימה לאחר ההפוגה בכל הכוח עד לחיסול החמאס והשבת כל החטופים, ובמקביל דאגה להגנה אקטיבית קפדנית על לוחמינו בשטח, נראה שהשבת תינוקות וילדים עכשיו לחיק משפחותיהם מכריעה את הכף".
חבר נוסף בקואליציה, אבי מעוז, התבטא נגד העסקה: "אם מדובר על עסקה כמו שמתפרסם בתקשורת אזי מדובר בעצירת כל המומנטום של המלחמה, בסיכון מופרז של חיילינו ובאיבוד חמור של כוח ההרתעה שלנו באזור. יצאנו למלחמה מתוך ודאות שהדרך להשבת חטופינו היא בכיבוש רצועת עזה ובחיסול החמאס. אני מתנגד נחרצות לכניעה לטרור וללחצים הבינלאומיים וקורא לממשלה להחזיר את הצבא ללחימה מלאה עד להשלמת המשימה: שליטה מלאה ברצועת עזה, חיסול החמאס והשבת כל החטופים שלנו.
"אם אכן תאשר הממשלה את ההסכם האומלל הזה, אני דורש מראש הממשלה את המינימום המתבקש: התחייבות מיידית ופומבית לא לעצור את טיסות הצילום לשמירה על שלום חיילינו ולחזור מיד בעוד חמישה ימים ללחימה מלאה ואגרסיבית על מנת להשלים את המשימה. לא יכול להיות שאחרי הזעזוע הנוראי שקיבלנו בשמחת תורה נמשיך לפעול בהתאם לקונספציה הישנה כפי שגנץ ואיזנקוט מנסים להכתיב לנו".
השרה אורית סטרוק מהציונות הדתית נמנעה מלצאת נגד העסקה, אך כתבה למזכיר הממשלה מכתב שבו דרשה לקבל את עמדת צה"ל ושב"כ בכתב לפני ישיבת הממשלה ב-20:00 - לאור פרסומים שונים בתקשורת שלפיהם גופי הביטחון גם מתנגדים לעסקה. בהמשך הבהיר גורם מדיני שכל גופי הביטחון - ובהם צה"ל, שב"כ והמוסד - תומכים בעסקה שהתגבשה.

מפלגת ש"ס הודיעה לפני ישיבת הקבינט כי תצביע בעד העסקה. מהמפלגה נמסר כי היו"ר אריה דרעי הציג הערב בפני מרן הראשון לציון הרב הראשי לישראל את פרטי המתווה לשחרור חטופים שמובא לממשלה, ולאחר שזה שמע את פרטי המתווה הוא פסק כי על פי ההלכה ועל פי פסיקות אביו, מרן הראשון לציון הרב עובדיה יוסף, יש להצביע בעד המתווה לשחרור השבויים הנמצאים בסכנת נפשות של ממש.
קבינט המלחמה והקבינט המורחב התכנסו הערב, וכעת מתכנסת הממשלה כדי לאשר את עסקת החטופים, שצפויה לצאת לפועל לקראת סוף השבוע. העסקה צפויה לכלול שחרור של 50 חטופים ישראלים על-ידי חמאס, שיעשה מאמץ לשחרר 20 נוספים. בתמורה לשחרור 50 החטופים הראשונים, ישראל מסכימה לארבעה ימי הפוגה במלחמה - בשונה מהדרישה המקורית של חמאס לחמישה ימים. ואולם, יש הסכמה שאם חמאס ישחרר עוד 20 חטופים - ניתן יהיה להוסיף עוד שני ימי הפוגה. עם זאת, בישראל נערכים לאפשרות שימי ההפוגה יתארכו מעבר לשישה ימים, בהתאם לשחרור חטופים. את הזימון לישיבת הממשלה והקבינט השרים שמעו בתקשורת.
על פי ההסכם, ישראל מתחייבת להימנע מפעילות אווירית ברצועה במשך שש שעות בכל יום בימי ההפוגה הראשונים שבהם חמאס ינסה לאתר את שאר החטופים. חמאס התעקש על זה כדי שישראל לא תוכל להתחקות אחרי מיקומם. ההנחה בישראל שחלק מ-20 החטופים הנוספים הם ילדים ואימהות שלא ישוחררו בהתחלה. הרשימה אינה כוללת זרים שאין להם אזרחות ישראלית, ולא ברור מה יקרה אם חמאס יאתר פחות חטופים. ההערכה היא שהעסקה תכלול גם נשים מבוגרות. לא ברור אם גם נשים צעירות ייכללו בהסכם.

בתמורה לעסקה ישראל תשחרר כ-150-140 אסירים פלסטינים - נשים ונערים - כלומר שלושה אסירים על כל חטוף שישוחרר, וכן תאפשר הכנסה של דלק לרצועה והגדלה של הכנסת הסיוע ההומניטרי. לחמאס תמריץ לשחרר חטופים נוספים כדי להביא לשחרור אסירים, וגם כדי להאריך את ימי ההפוגה. ישנה אפשרות שמספר המשוחררים יגיע עד ל-100. במקרה כזה ישראל תשחרר 300 אסירים וימי ההפוגה יגיעו עד לעשרה ימים - כלומר יום הפוגה לכל עשרה משוחררים, ושלושה אסירים על כל חטוף ישראלי מעבר ל-50 שישוחררו.
לפי המידע העדכני, ברצועת עזה נמצאים 236 חטופים ישראלים, בהם 40 ילדים ו-13 אימהות. ההערכה בישראל שבידי חמאס 80 חטופים שעונים על הקריטריונים של העסקה: ילדים, אימהות ונשים מבוגרות. בסך הכול, ישראל צפויה להעביר לחמאס 240 אסירים ולהתחייב לשמונה ימי הפוגה. אם חמאס יפתיע וישחרר חטופים נוספים מעבר ל-50, הם יקבלו אסירים וימי הפוגה נוספים. ראש המל"ל צחי הנגבי העביר היום הודעה לשרים לפיה אישור העסקה נמצא על סדר היום של קבינט המלחמה, הקבינט המורחב וישיבת הממשלה. "אם יאושר המתווה, יינתן לציבור פרק זמן של 24 שעות לערער על ההחלטה", כתב הנגבי.