ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הערב (יום ראשון) ביד ושם את אחד הנאומים הקודרים שלו, אולי אפילו הקודר ביותר אי-פעם. נאום מהסוג של "דם, יזע ודמעות", אבל עם הרבה בדידות ודכדוך - ובלי שום תקווה, אופטימיות או חזון. המוטיב המרכזי בנאום היה: עם לבדד ישכון.

"נילחם עד הסוף, גם אם נצטרך לעשות את זה לבד", אמר נתניהו באנגלית, כשבעה חודשים אחרי השבת הארורה בעוטף עזה, שבמהלכם הצליח לאבד את האשראי הבינלאומי חסר התקדים שהיה לישראל. המסר הברור שלו אמנם הופנה לבית הדין הבינלאומי בהאג, ש"לא יצליח לכבול את ידינו", אך כוון למעשה לאדם אחד: ג'ו ביידן בבית הלבן.
בשונה מנאומים קודמים במעמד זה, הפעם נתניהו לא התמקד באיום האיראני - על אף שהזכיר במשפט אחד את האייתוללות מטהרן, כשאמר כי "אנו נאבקים בחזית כפולה: ראשית, במשטר הקנאי באיראן ובשלוחות הטרור שלו, שחותרים בגלוי להשמידנו. שנית, בהתפרצות הר הגעש האנטישמי, שיורק לבה רותחת של שקרים נגדנו ברחבי העולם".
נתניהו משך קו ישר בין הנאצים בשואה לטבח 7 באוקטובר. "קו ישר של שחור משחור מחבר בין הצוררים של אז לצוררים של היום", אמר. "מתקפת הטרור המחרידה ב-7 באוקטובר לא הייתה שואה לא בגלל היעדר הכוונה להשמיד אותנו - אלא בגלל היעדר היכולת לעשות זאת. הכוונה היא אותה כוונה".
3 צפייה בגלריה
עצרת למען החטופים בתל אביב
עצרת למען החטופים בתל אביב
התייחס לחטופים, אך לא למגעים לעסקה. עצרת למען החטופים בתל אביב
(צילום: Amir Levy/Getty Images)
נתניהו הזכיר אמנם בנאום שלו את המחויבות להשבת החטופים, אך לא התייחס למגעים לעסקה - אלא התמקד בכך שעל ישראל להשלים את חיסול יכולותיו של החמאס, שאת אנשיו כינה מפלצות.
ראש הממשלה בחר לנצל את הבמה גם בשביל מתקפה חסרת תקדים נגד בית הדין הפלילי בהאג - ולא לחינם. ראש הממשלה הזכיר שבית הדין קם על רקע השואה, כדי להבטיח שלעולם לא עוד - וכעת הוא שוקל להוציא צווי מעצר דווקא נגד מנהיגי ומפקדי מדינת ישראל. "אם צעד כזה יתבצע הוא מכוון לקשור את ידינו ובכך לסכן את זכותנו הבסיסית, היסודית ביותר של מדינה, הזכות להגן על עצמנו", אמר. "איזה אבסורד, איזה עיוות של הצדק בהיסטוריה. צעד כזה יכתים בכתם בל יימחה את עצם הרעיון של צדק ומשפט בינלאומי".
בשלב הזה אמר נתניהו דבר מעניין: "אני מבקש לומר - הכוונה לכבול את ידינו באה מגורמים שונים בקהילה הבינלאומית". נשאלת השאלה, למי הוא התכוון? האם למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש? אולי לממשל האמריקני, שאמנם מתנגד לעיסוק של האג בעניין הישראלי - אך באותה הנשימה יצא נגד ההתקפות של ישראל עליו? ואולי נתניהו מפנה את חיצי הביקורת אל הרשות הפלסטינית ואבו מאזן, שעומדים מאחורי הבקשות לצווי מעצר?
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
מסר מנתניהו לביידן: ישראל תמשיך במלחמה נגד חמאס
(צילום: REUTERS/Elizabeth Frantz)
בכל מקרה, נתניהו שלח מסר ברור לכל הגורמים האלה: "לא תכבלו את ידינו. גם אם ישראל תיאלץ לעמוד לבד, נעמוד לבד ונמשיך להכות בעוצמה באויבינו עד לניצחון גם אם נצטרך לעמוד לבד נמשיך להילחם ברוע האנושי. כראש ממשלת ישראל, מדינתו של עם גאה בן אלפי שנים, אני נשבע - שום לחץ, שום החלטה, בשום פורום בינלאומי, לא ימנעו מאיתנו להגן על עצמנו מפני אלה שרוצים להשמידנו".
כאן כיוון נתניהו את דבריו גם לממשל האמריקני, על רקע דיווחים שהוא שוקל אמברגו נשק נגד ישראל אם תפעל ברפיח בלי להבטיח את שלום האוכלוסייה האזרחית בה. נתניהו רוצה להבהיר לאמריקנים, בצל הספקות שהוטלו בכך בימים האחרונים, כי גם אם ייעצרו משלוחי נשק – ישראל תמשיך במלחמה נגד חמאס.
בדבריו באנגלית השמיע שוב נתניהו מסרים שכוונו לבית הלבן: "אני אומר למנהיגי העולם, שום לחץ ושום החלטה על-ידי פורום בינלאומי לא יעצרו את ישראל מלהגן על עצמה". הוא הדגיש כי הוא אומר זאת "בתור ראש ממשלת ישראל, המדינה היהודית היחידה".
"אני מצהיר כאן מירושלים, מיום הזיכרון לשואה בישראל, אם ישראל תיאלץ לעמוד לבדה - היא תעמוד לבדה", אמר. "אבל אנחנו לא עומדים לבדנו, משום שמספר אנשים שלא ניתן לכמת עומד לצד המאבק הצודק כדי להביס, ואני אומר לכם שאנחנו נביס את אויבינו. לעולם לא עוד זה עכשיו. מכובדיי, בתקופת השואה היינו אילמים וחסרי מגן. זעקתנו לא נשמעה, מצוקתנו לא נענתה. לא נחזור לימי החושך הללו. מדינת ישראל לא תרכין ראש בפני המרצחים ובפני מרצחי או מחוללי האנטישמיות. נשמיע ברמה את קולנו. נגן בעוצמה על מדינתנו ונבסס את נצח עמנו, נצח ישראל".
3 צפייה בגלריה
מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה
מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה
נתניהו קשר בין השואה להתפרעויות בקמפוסים בארה"ב. פרו-פלסטינים באוניברסיטת קולומביה
(צילום: Alex Kent / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
נתניהו דיבר על כך שבניגוד לשואה שבה העם היהודי היה חסר ישע – היום לעם היהודי יש כוח מגן משלו. עם זאת, הוא שוכח להזכיר את העובדה שבטבח של 7 באוקטובר, תושבי העוטף היו חסרי ישע והמתינו שעות ארוכות להגעת צה"ל, כשבינתיים הם נרצחו, נטבחו ונאנסו. רבים מהם טרם קיבלו תשובה מספקת לשאלה היכן היה הצבא.
נתניהו ניצל את הבמה גם לאמירות בעלות נופך פוליטי, אל מול הקריאות לבחירות מצד האופוזיציה וחלקים בקואליציה. "אויבינו טעו טעות חמורה - הם ראו בנו חברה חלשה, מפולגת, חסרת שורשים וכוח עמידה - והם טעו", אמר. "ברגע האמת, נעמדנו יחד, כתף אל כתף, מלאי חוסן נחישות ועוצמה. המבחן שלנו ידידיי, המבחן שלנו אזרחי ישראל, הוא להמשיך לעמוד יחד עד לניצחון כי ימים גורליים לפנינו. כי רק כך נבטיח את קיומנו ועתידנו". אל מול עמדה זו, לפחות לדעתו של גנץ זה דווקא כן הזמן לקבוע תאריך מוסכם לבחירות (ספטמבר).
ראש הממשלה גם ניצל את הבמה כדי לצאת נגד הטענות על רצח עם שישראל מבצעת כביכול בפלסטינים, ועל התפרצות גל האנטישמיות בעולם - או במילותיו של נתניהו - "התפרצות הר הגעש האנטישמי שיורק לבה רותחת של שקרים נגדנו ברחבי העולם".
הוא קשר בין השואה לבין ההתפרעויות בקמפוסים בארה"ב, במסר נוסף: "טירוף המערכות הזה הגיע לקמפוסים הנחשבים ביותר במערב. סטודנטים יהודים תומכי ישראל סופגים מדי יום איומים, נאצות והטרדות. הם חוששים להיראות עם סממן יהודי כלשהו, עם כיפה או ציצית או מגן דוד. מרצים וחוקרים יהודים מוכים ומושפלים, בריונים מוסתים פורצים לכיתות הלימוד, מנפצים שמשות זה מזכיר דברים שקרו באוניברסיטאות של גרמניה בשנות ה-30, כן גם שם ניפצו שמשות רק שהפעם זה קורה באמריקה של 2024. אחינו ואחיותנו בתפוצות אנחנו עומדים יחד מול השנאה פה ומול השנאה שם".