העיר אום אל-פחם תשבות היום (יום ה') בעקבות הירצחם של שני תושבי העיר - עמרו מקלד ג'בארין וחליל ג'עו – שנורו למוות ביומיים האחרונים והעלו את מניין הנרצחים בעיר מתחילת השנה ל-8. אף אחד ממקרי הרצח באום אל-פחם, המונה עשרות אלפי תושבים, עדיין לא פוענח. מתחילת השנה נרצחו בחברה הערבית 108 בני אדם. ברוב מקרי הרצח, בדומה לאום אל-פחם, לא נרשמה התקדמות בחקירה.
4 צפייה בגלריה
מחמד ג'עו
מחמד ג'עו
מוחמד ג'עו, אביו של חליל, שנרצח אתמול. "אמרו שלא יכולים לעשות כלום"
(צילום: שרון צור)
במסגרת השביתה הכללית שהוכרזה באום אל-פחם, לא יפעלו בתי הספר, בתי העסק ומבני הציבור. ביום שבת צפויה להתקיים הפגנה של תושבי העיר ליד תחנת המשטרה המקומית.
מוחמד, אביו של חליל ג'עו, שנרצח השבוע ביריות עם יציאתו למקום עבודתו, סיפר ל-ynet כי בנו היה בן המשפחה השישי שנרצח מתחילת השנה. "יש עוד חמישה משותקים שנורו ללא סיבה. בני יצא ב-5 לפנות בוקר לעבודתו כרגיל. באותו רגע היו שהרגישו שיש רכב חשוד שרודף אחריו והזהירו אותו", סיפר האב.
4 צפייה בגלריה
הרחוב בו נרצח חליל ג'עו
הרחוב בו נרצח חליל ג'עו
הרחוב שבו חליל נרצח. "הזהירו אותו מרכב חשוד שרודף אחריו"
(צילום: שרון צור)
הוא הוסיף כי בנו הגיע לרכב שהסיע אותו לעבודה, והבחין ברכב חשוד מאחור. "הוא פתח את הדלת כי ידע שרוצים לרצוח אותו. הוא ברח לכיוון הבית, רצה להיכנס כדי שלא יפגעו בו כדורים. קודם ירו בו ברגל עד שנפל – ואז יצאו מהרכב שני חמושים וירו בו למוות". לדברי האב, עד ראייה סיפר שבנו פנה לרוצחים בבקשה שיניחו לו. "מה אתם עושים, עזבו אותי, תנו לי לחיות", אמר הבן לפי עד הראייה. האב סיפר שלמרות תחנוני בנו, הרוצחים ירו לעברו 30 כדורים.
ג'עו סיפר שחוקרי המשטרה הגיעו לביתו הבוקר כדי לתשאל אותו, אולם הבהירו לו שהם לא יכולים לעשות כרגע דבר. "קצין התחנה הגיע לבית עם חוקר. שאלתי אותם 'למה אתם מתייחסים למקרים בזלזול? תפסיקו עם ההצגות'", הוא אמר. "השוטר אמר לי 'בשלב זה אנחנו לא יכולים לעשות כלום".

לשאלה אם הוא יודע מי עומד מאחורי הרצח, השיב ג'עו כי "כולם, המשטרה, מדינת ישראל כולה וראש הממשלה בעצמו וכל הח"כים יודעים מי הרוצחים. גם חבר הכנסת אחמד טיבי דיבר על המקרה. אנחנו לא יודעים מה רוצים הרוצחים מאיתנו. לא פגענו בהם. ככה, עולם תחתון רוצחים ואין להם מצפון. יש להם חיילים שרוצחים, פוגעים ומשתוללים ואין מי שיעצור אותם".
"נרצחים פה אנשים וממשיכים כאילו לא קרה כלום. אנחנו חושבים על לעזוב את הארץ"
לדבריו, "ההורים של האנשים האלה חברים שלי. הייתי איתם ביחד, אנחנו חיינו יחד. פעם הם היו בבית שלי כשהיינו קטנים ופעם אני הייתי אצלם בבית, אכלתי אצלם, הם אכלו אצלי. גם את אבא שלהם אני מכיר. מה הם רוצים מאיתנו? אנחנו רוצים סיבה, רקע. הם לא אומרים – רוצחים בלי סיבה. לפני מספר חודשים ירו בבן אחר ועד היום הוא נמצא בבית חולים".
4 צפייה בגלריה
דהוד מחאמיד
דהוד מחאמיד
דאהוד מחאמיד. "פחדתי לפתוח את החלון בבוקר"
(צילום: שרון צור)
אתה חושש לחייך? "מה זה יעזור לי לחשוש? אנחנו פה, נחיה פה, נמות כולם פה. אני רק מקווה שהמשטרה תעשה דבר ולא תפקיר את כל המשפחות".
דאהוד מחאמיד, תושב השכונה שבה נרצח אתמול עמרו מקלד ג'בארין, אמר שצפה בתיעוד הרצח – והזדעזע. "זה עולם של פשע ועבריינים. אין לי מילים, אני לא יודע מה להגיד", הוא סיפר. "נרצחים פה אנשים וממשיכים כאילו לא קרה כלום. התעוררתי מהירי ואפילו פחדתי לפתוח את החלון בבוקר. אנחנו חושבים על לעזוב את הארץ. מפחיד להיות פה באום אל-פחם. אנחנו חיים בפחד בחברה הערבית".
4 צפייה בגלריה
הייתם מחאמיד
הייתם מחאמיד
הייתם מחאמיד. "הירי יכול היה לרצוח עוד אנשים"
(צילום: שרון צור)
הייתם מחאמיד, שהרצח התרחש ליד ביתו, סיפר שהתעורר בבהלה אחרי ששמע את הירי. "הבנות בכו והיה רעש חזק. יצאתי למרפסת וראיתי אדם שאומר 'תעזרו לי, תעזרו לי'. ירדתי למטה, ראיתי אדם בכניסה לבית – זרוק על הרצפה כשכולו דם. לא יכולתי להסתכל. הירי יכול היה לרצוח עוד אנשים. הקליעים פגעו ברכב אחר ובבית, הרגשה מאוד קשה. הילדה שלי לא הסכימה ללכת לבית ספר".
אמש נרצח גבר בשנות ה-30 לחייו מכפר קאסם בסלפית שבשטחי הרשות הפלסטינית. לפי החשד, אלמונים הותירו את גופתו בשטח פתוח ליד אולם חתונות באזור אריאל. על הגופה נמצאו סימני אלימות קשה. המשטרה הפלסטינית פתחה בחקירה והיא צפויה להעביר את התיק למשטרת ישראל.
פורסם לראשונה: 22:07, 20.10.21