פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא קיים אחר הצהריים (יום ב') תדרוך לעיתונאים, זמן קצר אחרי החלטתו של ראש הממשלה נפתלי בנט לקצר את הבידוד למאומתים לקורונה לחמישה ימים. הפרויקטור שב ואישר את חשיפת ynet ו"ידיעות אחרונות" שלפיה משרד הבריאות שוקל לאפשר לרופאים ולעובדים חיוניים נוספים שנדבקו אך לא פיתחו תסמינים לא לשהות בבידוד ולהמשיך בעבודתם. ynet עביר את התדרוך של פרופ' זרקא בשידור חי.
"אנחנו בעיצומו של גל הקורונה שעיקרו אומיקרון, אבל כולנו יודעים שגם הדלתא נמצא ברקע", אמר הפרויקטור בפתח דבריו. "נתוני התחלואה ממשיכים להראות עלייה בכמות הנדבקים, טרם הגענו לשיא. בשבוע האחרון אנחנו גם עדים לעלייה בכמות החולים שנזקקו לטיפול רפואי ולאשפוז".
2 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה לילדים בירושלים
בדיקות קורונה לילדים בירושלים
בדיקות קורונה לילדים בירושלים
(צילום: AFP)
פרופ' זרקא הוסיף: "לצד ההדבקה באומיקרון, חשוב מאוד לציין כי הנתונים בישראל מראים בדומה למדינות אחרות בעולם שהתחלואה יותר קלה, ובמצב יותר טוב לעומת הדלתא. נתוני האשפוז מראים כי בקרב האוכלוסייה בסיכון יש עלייה. האוכלוסייה מעל גיל 60 עם מחלות רקע היא אוכלוסייה שמגיעה לבתי החולים ומתחילה להתאשפז".
בהתייחס לקולות שנשמעו במערכת הבריאות על אופיים של המאושפזים בבתי החולים, ביקש פרופ' זרקא להדגיש: "בדקנו את כל המאושפזים עם אבחנה שקשורה בקורונה, ומצאנו כי 78% מהמאושפזים במצב קשה, במצב קריטי או שהם מונשמים, הגיעו לבתי החולים בגלל קורונה ולא עם קורונה. קרי, הקורונה היא זו שהביאה אותם למצב הזה, של קשה, קריטי ומונשם". בכך הדף פרופ' זרקא את טענתה של פרופ' עידית מטות מבית החולים איכילוב בתל אביב, שלפיה מרבית החולים לא מאושפזים בגלל קורונה.
2 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות הקורונה של מד"א בתל אביב
מתחם בדיקות הקורונה של מד"א בתל אביב
מתחם בדיקות הקורונה של מד"א בתל אביב
(צילום: AFP)
פרופ' זרקא אמר עוד: "כמות ההדבקה הגדולה יוצרת עומסים מאוד גדולים במקומות שונים והצוותים הרפואיים ממשיכים לתת מענה תחת עומס לא פשוט, במיוחד כשלחלק מהצוות נדבק ונמצא בבידוד. אנחנו מודעים לנושא של הבידודים ולהשפעה שלהם על הצוותים החיוניים בכלל ועל הצוותים הבריאותיים בפרט, ולכן נערכים למצב הזה.
"אנחנו בוחנים כל הזמן את הנושא הזה וגם את האפשרות לאפשר לעובדים חיוניים במיוחד המשך עבודה בתנאים מסוימים ככל שהצרכים ידרשו את זה. גם בבריאות וגם במערכות אחרות. אנחנו לא על פתרון ייחודי רק למערכת הבריאות, אנחנו מבינים שעובדים חיוביים וייחודיים קיימים גם במערכות נוספות. נמשיך לעקוב אחרי מגמות התחלואה, ונתאים את המדיניות שלנו כפי שאמרתי גם בעבר, בכל פעם שיש צורך בכך".

ראש הממשלה בנט כינס קודם דיון לאחר דיונים פנימיים של גורמי המקצוע במשרד הבריאות. בדיון עם בנט לקחו חלק גם שר הבריאות ניצן הורוביץ ומנכ"ל משרדו נחמן אש. ראש הממשלה בנט ושר הבריאות הורוביץ סיכמו על חלוקת מספר מסוים של ערכות בדיקות אנטיגן בחינם לאזרחים שיבקשו אותן.
לפי ההחלטה שהתקבלה, החל מיום רביעי הקרוב מאומתים לקורונה ישהו בבידוד חמישה ימים מלאים וישתחררו ממנו רק לאחר תוצאה שלילית בבדיקת אנטיגן ביתית בימים הרביעי והחמישי - ובתנאי שאין להם תסמינים.
עוד הוחלט כי לא-מחוסנים/לא-מחלימים שנחשפו למאומת והם בני פחות מ-60 ולא בקבוצת סיכון, ישהו בבידוד חמישה ימים מלאים ולא יידרשו עוד לבצע בדיקת אנטיגן מפוקחת עם הכניסה לבידוד. החובה לבצע בדיקה מפוקחת בסיום הבידוד עבור לא-מחוסנים נותרה ללא שינוי. בנוסף, מחלימים לא יידרשו עוד לאישור רופא לטובת שחרור מבידוד.
בנוסף נקבע מתן קדימות לבני 60 ומעלה וקבוצות בסיכון בבדיקת PCR. "במאמץ לתת קדימות במסירת תוצאות הבדיקה לאוכלוסייה זו, כדי להעניק טיפול תרופתי מהיר במידת הצורך, החל מיום רביעי מי שאינו נכלל באוכלוסיות היעד (בני 50 ומעלה וקבוצות בסיכון), לא יורשה עוד לבצע בדיקת PCR בקופות החולים.
המהלך לקיצור הבידוד התגבש עקב הלחצים שהפעילו חלק מהשרים בישיבת הממשלה האחרונה, שביקשו גם סמכויות לפטור עובדים חיוניים. "חייבים להפסיק לגרור רגליים", אמר שר החקלאות עודד פורר והשרות אורנה ברביבאי ושאשא ביטון הצטרפו לדבריו. בנט הסכים איתם ואמר שקיצור הבידוד ייבחן כל הזמן.
מומחים בכירים מתחו ביקורת על הכוונה לקצר את הבידוד משבעה ימים לחמישה. לטענת המומחים, המהלך עלול להתבצע מבלי שנאספו נתונים מספקים, אף שבארה"ב ובבריטניה כבר עומד הבידוד על חמישה ימים.