הפרטה חלקית של שירותי הרפואה לקופות ובתי החולים, מנהלות שירות למרפאות צבאיות וחמ"לים לזימוני תורים ותלונות של חיילים והורים: חמש שנים לאחר שהוחלט בצה"ל להוציא למיקור חוץ את הטיפול הרפואי באלפי חיילים עורפיים, החלטה שבסופו של דבר לא יצאה אל הפועל על רקע התפרצות מגפת הקורונה וכתוכנית שנוסתה מספר פעמים בעבר ונכשלה, הרמטכ"ל אישר בשבועות האחרונים להוציא לפועל את תוכנית "רפואה בשבילך", שתאזרח חלק מהשירותים הרפואיים לחיילים, בהם יש למערכת הרפואה הציבורית יתרון על פני זו הצבאית.
4 צפייה בגלריה
חיסון חיילי צה"ל בצריפין
חיסון חיילי צה"ל בצריפין
התוכנית אמורה לקצר את התורים ולשפר את רמת השירות. חיסוני קורונה לחיילים בבסיס צריפין
(צילום: AFP)
התוכנית החדשה, שחלקה כבר יושם בחודשים האחרונים, אמורה לקצר את התורים לקב"נים ולעשרות רופאים שיתווספו למערך הרפואה בצבא, לקרב את הרופאים לבסיסים הרחוקים ולשפר את רמת השירות שמקבלים חיילים בתחום הרפואה.
כך למשל, קבעו בחיל הרפואה שני יעדים חדשים לזמני קביעת תורים לביקור אצל קב"ן: עד 15 ימים ללוחם ועד 28 ימים לחייל עורפי, כשזמן ההמתנה הממוצע כיום הוא 51 ימי המתנה. אמנם מדובר בתקופת המתנה קצרה יותר מבמערכת האזרחית, אך בפועל, במקרים רבים ההמתנה לקב"ן מגיעה לפרק זמן ארוך יותר.
ללוחמים תינתן האפשרות לבחור בין קב"ן השייך לחטיבה או לאוגדה שבה משרת הלוחם, לבין קב"ן צבאי מאותו פיקוד שבו נמצא הלוחם, לחמישה מפגשים טיפוליים לפחות. חייל עורפי יהיה זכאי לשלושה מפגשים טיפוליים לפחות, כאשר צה"ל פותח במקביל יחידה עם קב"ני תגבור שמיועדת למפקדים בלבד, עם 100 אלף שעות טיפול יעודיות לצורך כך מדי שנה.
4 צפייה בגלריה
המטרה - לאפשר לצוות הרפואי להקדיש זמן לחיילים שזקוקים לטיפול רפואי פרונטלי
המטרה - לאפשר לצוות הרפואי להקדיש זמן לחיילים שזקוקים לטיפול רפואי פרונטלי
המטרה - לאפשר לצוות הרפואי להקדיש זמן לחיילים שזקוקים לטיפול רפואי פרונטלי
(צילום: דובר צה"ל)
כחלק מההתחדשות הטכנולוגית של חיל הרפואה, צה"ל יתחיל בימים הקרובים פיילוט שבמסגרתו יהיה ניתן לחלק עד שני גימלים בשבוע לחיילים על בסיס שיחה וירטואלית עם "בוט", בהתאם לסדרת שאלות ותשובות שהחייל ימסור. מדובר בצעד ראשון מסוגו בצבא, וככל הנראה גם בעולם, שבו אלגוריתם "מוסמך" לחלק ימי חופשת מחלה. ההתנסות תהיה תחילה לכמה מאות חיילים, עם ניטור אנושי מרחוק ומניעה מהחייל להשתמש פעמיים בבוט, ובכל מקרה לא מדובר בחיילים הנמצאים בהכשרות, קורסים וטירונות.
המטרה מאחורי המהלך היא לפנות זמן לרופאים ולאחיות לטיפול בחיילים שזקוקים לטיפול רפואי פרונטלי. צה"ל יאפשר במסגרת אותו שדרוג שירות גם שיחות וידאו וטלפון עם רופאים אמיתיים, כולל בדיקות מרחוק ובזמינות גבוהה למגוון תחומי התמחות כמו אף אוזן גרון, אורתופדיה, גסטרו, דיאטניות, בריאות הנפש, עור ועוד.
לצד אלו, מבטיחים בחיל הרפואה לפעול להעלאת המודעות להנגשת שירותי הרפואה המתחדשים על ידי המפקדים: "דברים רבים לא יהיו רלוונטיים אם מפקד ידרוש כל הזמן שהטלפון של החייל יהיה סגור או לא יאשר לו לצאת להפניות", אמרו.
4 צפייה בגלריה
אינפו רפואה צה"ל זמני המתנה מענה רפואי ראשוני
אינפו רפואה צה"ל זמני המתנה מענה רפואי ראשוני
זמני ההמתנה למענה רפואי ראשוני בסניפי ביקורופא, לפני ואחרי הרפורמה הצה"לית
עוד עולה מהתוכנית כי צה"ל יאפשר משלוחי תרופות עד הבית עבור חיילים שזקוקים לכך ויפרוס לוקרים להשארת תרופות בבסיסים רבים ברחבי הארץ, בעיקר במקומות שבהם אין בית מרקחת צבאי. כמו כן, צה"ל יוציא למיקור חוץ גם בדיקות למעקב היריון, שבמסגרתן תוכל המשרתת לבחור אם להיבדק במרפאה אזרחית סמוכה או ע"י רופא צבאי.
כחלק משיפור השירות, צה"ל החל לשבץ מנהלות שירות במרפאות צבאיות גדולות, שתפקידן הוא לוודא שהמרפאה מסודרת והשירות שניתן לחיילים הוא ברמה גבוהה ואדיבה. בנוסף, בצה"ל החלו לחלק ערכות לבדיקת אולטרסאונד לרופאים הגדודיים, כדי לחסוך את ההפניות אל מחוץ ליחידות.
בדומה למערכת האזרחית, התוכנית החדשה כוללת גם רשימות המתנה לתורים שהתפנו, על בסיס מקום פנוי ובאמצעות האפליקציה של שירותי הרפואה של צה"ל.
4 צפייה בגלריה
תא"ל אלון גלזברג בטקס חילופי קצין רפואה ראשי, 2020
תא"ל אלון גלזברג בטקס חילופי קצין רפואה ראשי, 2020
צמצום אובדן זמן הכשרה והרחבת זמני ה"גימלים". קצין הרפואה הראשי אלון גלזברג, 2020
(צילום: דובר צה"ל)
"בערבה משרתים כ-12 אלף חיילים בבסיסים גדולים כמו חיל הים באילת, בסיס שיזפון של חיל השריון ועובדה של חיל האוויר, ורבים מהם נאלצו לנסוע למרכז כדי לקבל טיפול רפואי", הסבירו אתמול בחיל הרפואה. "המרפאה החדשה שפתחנו בבסיס ההכשרה של חיל ההנדסה הקרבית בצוקי עובדה תספק בדיקות דימות מיידיות, גינקולוגים למשרתות רבות באזור, בהן מאות לוחמות, אורתופדים ושירותי הסעה שלנו מהבסיס עד למרפאה החדשה, ומשם חזרה להכשרה או לאימון כדי למנוע אובדן זמן הכשרה".
עוד ציינו כי "בחודש הראשון של פעילות המרפאה השנה הענקנו טיפולי שיניים וטיפולים רפואיים אחרים למאות חיילים, רובם קרביים. בנוסף, כ-117 מרפאות צבאיות ברחבי הארץ עוברות שיפוצים, הגדלנו את כמות בתי המרקחת בבסיסים בעוד 19, ועשרות מבנים מוקמים לטיפול ובדיקה מרחוק לשיפור הזמינות. הרחבת זמני "הגימל" שהגדרנו השנה מחדש כבר קיצרה תורים בביקורופא".